בדרך לאישור? הוועדה המקומית תל אביב־יפו אישרה היום ארבע תוכניות איחוד וחלוקה בתחנה המרכזית הישנה

עו"ד צבי שוב – "אני מציע לבעלי הזכויות לבדוק היטב אם ההקצאה אותה הם יקבלו בשלב חלוקת הזכויות, אכן תשקף את זכויותיהם, יהיה פרק זמן קצר להתנגדויות - אחרי אישור התוכניות, סביר להניח שיהיה מאוחר מדי"

שיתוף הכתבה
הדמית התוכנית - (קייזר אדריכלים ומתכנני ערים)הדמית התוכנית - (קייזר אדריכלים ומתכנני ערים)

עיריית תל אביב -יפו מעלה שלב בתוכנית  מרחב השומרון - מתחם הרציפים של התחנה המרכזית הישנה. היום (ד') אישרה הוועדה המקומית תל אביב-יפו ארבע תוכניות איחוד וחלוקה של השטח. זוהי עוד התקדמות במימוש התוכנית, אשר אושרה להפקדה בשנת 2017 ויוצרת מרחב המשלב מגורים, תעסוקה מסחר ומוסדות תרבות, המהווים חיבור משדרות רוטשילד שבליבת מרכז העסקים ההיסטורי של העיר עם שכונות המגורים שממזרח ולאורך שד' הר ציון.

מתחם השומרון מתפרש על שטח של כ-80 דונם, בין הרחובות מנחם בגין, הגדוד העברי, י.מ. סלומון והנגב וכולל בתוכו את שטח רציפי התחנה המרכזית הישנה- אחת מעתודות הקרקע הפנויה הגדולות והחשובות ומן האחרונות שנותרו בתל אביב-יפו.

התוכנית כוללת שטחי ציבור פתוחים ורצף מעברים להולכי רגל ורוכבי אופניים וכן הסדרת מערך התנועה  לצורך חיבור של תנועת הרכבים והתחבורה הציבורית ושילובם עם  השלד הירוק העירוני.

אזור רציפי התחנה המרכזית הישנה נמצא בחלקו בבעלות העירייה, ייעודו ציבורי וכך הוא נותר גם בתוכנית החדשה שתהפוך את המקום לכיכר ציבורית עירונית שתהווה מוקד תרבות ובו גם ביתה החדש של להקת בת שבע. יתר שטחי התכונית, רובם בבעלות פרטית ישמשו למגורים.

התוכנית מחלקת את השטח לארבע  מתחמי  איחוד וחלוקה  הכוללים בינוי המערב שימושים של תעסוקה, מגורים, מסחר ומבני ציבור:

התוכנית מחלקת את השטח לארבע  מתחמי  איחוד וחלוקה  הכוללים בינוי המערב שימושים של תעסוקה, מגורים, מסחר ומבני ציבור: המבנים לאורך רחוב בגין יתאפיינו בבנייה אינטנסיבית התואמת את המשך מרכז העסקים הראשי (המע"ר) במגדלים עד 35 קומות, ויכללו חזית מסחרית רציפה מלווה בקולונדה. המבנים  אשר יפנו לצד רחוב הגדוד העברי יתאפיינו בדגש לבניה למגורים, כאשר כל קומות הקרקע יהיו בשימושים מסחריים או ציבוריים.

בלב המתחם ובמקום בו היה מתחם הרציפים של התחנה הישנה מתוכנן מוקד עירוני ציבורי הכולל מבני ציבור וכיכר עירונית  בסמוך שטח ציבורי פתוח הכולל בית באר שמיועד לשימור. היקף יחידות הדיור המוצע בתוכנית הינו כ-1,330 יח"ד, מתוכן כ 140 יחידות המיועדות לדיור בהישג יד ומעל 150,000 מ"ר שטחי בניה עבור תעסוקה ומסחר.

התוכנית משנה את תוואי  רחוב השומרון בהתאם לתוואי הרכבת הקלה (הקו הירוק) ,תוך מתן מענה לרצף תחבורה ציבורית. תקני החניה ומערך צירי הולכי הרגל ורוכבי האופניים מסתמך על סמיכותה של תחנת הרכבת הקלה- הקו הירוק בצומת לוינסקי ושד' הר ציון. התוכנית כוללת יצירת מערך תנועה להולכי רגל ליצירת קשר זמין ורציף בין אזור  התעסוקה שבמתחם חברת החשמל ממערב למארג הרחובות שבין רחוב החשמל, לבונטין, מקווה ישראל ויהודה הלוי, בואכה שד' רוטשילד.

בכך מיישמת תכנית מרחב השומרון שאושרה ע"י הועדה המקומית את עקרונות תכנית המתאר החדשה – תא/5000 .

 

עו''ד צבי שוב (ליאת מנדל)עו''ד צבי שוב (ליאת מנדל)

לדברי עו"ד צבי שוב מומחה לתכנון ובניה ונדל"ן המייצג בעלי זכויות בקרקע, "אין חולק על חשיבות התוכנית לאור היקף הזכויות, מיקומה וערכי הקרקע. בעבר כבר התברר כי חלק מהזכויות שהחברות הגדולות המעורבות בתוכנית ביקשו, הצטמצם לאור ההתנגדויות והתוכנית יותר שוויונית. מבט חטוף בחלק מתוכנית האיחוד והחלוקה מגלה כי הדברים נראים מגמתיים וההקצאות "מדויקות מדי" לטובת החברות. 

בשלב הבא של חלוקת הזכויות עומד להיקבע מי מקבל מה ומי שווה כמה. נראה כי מי שמוביל את התוכנית כל השנים יחד עם עיריית תל אביב אלה שתי חברות הבניה הגדולות לוינשטיין ושכון ובנוי ושכל המהלכים בפועל מתנהלים בין החברות לבין העירייה למרות שאלת ניגוד העניינים. כמי שמייצגים חלק מבעלי הזכויות דאגת הפרטיים כרגע היא לבדוק שהם לא נפגעים ולכן מציעים לבעלי הזכויות לבדוק היטב אם ההקצאה שקיבלו במסגרת התוכנית שהוחלט להפקידה אכן משקפת את זכויותיהם ואת חלקם היחסי בחלוקה העוגה. יש פרק זמן קצר להתנגד. אחרי אישור התוכניות סביר להניח שיהיה מאוחר מדי".

ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי: "תוכנית מרחב השומרון צפויה לתרום להפיכתה של נווה שאנן למוקד מסחרי ותרבותי לתושבי האזור והעיר בכלל. כבר היום השכונה משנה פניה, והמהלך יושלם עם הקמת דיור בר השגה, עוגן תרבותי מרכזי, תוספת שטחי מסחר ודיור, וכמובן - שני קווים של הרכבת הקלה שיעברו במקום בעוד מספר שנים. נמשיך במאמצינו לטפל בקהילה, בשירותים החברתיים, ובנושא הביטחון האישי"


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:רון חולדאיעו"ד צבי שובהתחנה המרכזית הישנה בתל אביב
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...