אושרה תוכנית הרחבת הפקולטה לרפואה בצפת; חבר מועצת העיר בדיון ההתנגדויות: "תוספת הבינוי המבוקשת - שערורייתית"

התוכנית אושרה כעשרה חודשים לאחר הפקדתה – אך יש מי שאינו מרוצה ממנה • בהתנגדות שהגיש חבר המועצה יוסי גלנט, "בשם תושבים רבים", טען כי "התוכנית תגרום להרס המרקם הייחודי של העיר"

שיתוף הכתבה
אורי אילן, יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה צפון (יח"צ)אורי אילן, יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה צפון (יח"צ)

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה צפון אישרה את התוכנית להרחבת הפקולטה לרפואה בצפת – כעשרה חודשים לאחר הפקדתה, כפי שפרסמנו כאן בפברואר האחרון. התוכנית מאושרת כמעט חמש שנים וחצי לאחר החלטת הממשלה, מיוני 2016, להקים את מתחם הקבע של בית הספר לרפואה בצפת.

מדובר בתוכנית מתאר מקומית ג/24920, אשר מאפשרת הקמת קמפוס עתידי בשטח של 32 דונם, שעליהם ייבנו מבנים ציבוריים עבור הפקולטה, בשטח של כ-29,500 מ"ר, משני צידי רחוב הנרייטה סאלד בעיר, ובצמוד לבית החולים "זיו" בעיר. כיום הפוקולטה פועלת במתחם הישן של בית החולים, בשטח של כעשרה דונמים, והוא כולל 16 מעבדות בבנייה קלה, לצד כיתות הוראה, שטחי מנהלה ולוגיסטיקה. 

"התכנון יהיה מסביב לאזורי השימור הכוללים, מצד מזרח, את מתחם מבנה האבן הקיים של הפקולטה לרפואה, ומצד מערב את מתחם בית פורד ומבנה בית החולים זיו הקיים (פנסיון קטה דן)", כך בדברי ההסבר. החניה הראשית תהיה בקומה תת-קרקעית.

תוספת הבינוי המבוקשת בתוכנית היא שערורייתית, ותגרום להרס המרקם הייחודי של העיר. התוכנית אינה תואמת לתוכנית המתאר לצפת ותגרום להרס מרכז העיר. שיקולים כספיים גברו על שיקולים מקצועיים וטובת העיר ותושביה"

נציין כי לתוכנית הוגשו 15 התנגדויות – אשר נידונו וטופלו עד יוני השנה - ושתיים מהן "צדו" את עינינו. הראשונה היא של יוסי גלנט, חבר מועצת העיר וחבר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, אשר הגיש את ההתנגדות "בשם תושבים רבים מהעיר צפת", לדבריו. הוא טען בפני ועדת המשנה להתנגדויות כי תושבים רבים מתנגדים לתוכנית וכי "תוספת הבינוי המבוקשת בתוכנית היא שערורייתית, ותגרום להרס המרקם הייחודי של העיר. התוכנית אינה תואמת לתוכנית המתאר לצפת ותגרום להרס מרכז העיר. שיקולים כספיים גברו על שיקולים מקצועיים וטובת העיר ותושביה".

בתשובה להתנגדות ציינו חברי הוועדה כי "מדובר על מתחם הנמצא בלב העיר צפת, המהווה עיר מרכזית במרחב הסובב. תפקידו של מרכז העיר להכיל שימושים מעורבים, להוות מוקד פעילות עירונית ולשרת את העיר והסביבה. שילוב של הקמפוס האקדמי בשכונה מטרתו למשוך אוכלוסייה מגוונת ולחזק ולעודד פעילות עירונית, בעיר בעלת דירוג סוציואקונומי נמוך, אשר בה מוקדי משיכה ופוטנציאל רב לפיתוח.

התוכנית אינה סותרת תכניות מתאריות, שאפשרו את השימושים המוצעים ולא קבעו נפחי בנייה. נפחי הבנייה, לרבות גובה המבנים המוצעים, אינם חריגים כשמדובר במרכז עיר. נספח הבינוי של התוכנית מציג את פריסת הבינוי החדש תוך מתן דגש על שימור המרקם והמבנים ההיסטוריים ושילובם בבינוי החדש".

למעשה, בוועדה טוענים כי התוכנית החדשה אף תסייע לשימור: "מימוש תוספת הבנייה יאפשר את שימור המבנים ההיסטוריים המיוחדים והמרחב הפתוח שסביבם, תוך כדי חשיפתם לכלל הציבור ויצירת מרקם אורבני המשלב ישן וחדש, ומאפשר לתושבי העיר ליהנות מהמתחמים שלא התאפשרה אליהם גישה עד כה".

התנגדות נוספת הוגשה מצד שאול פלוס, מנהל תחום מחוז חיפה והצפון במנהל הדיור הממשלתי במשרד האוצר. הוא טען כי במסגרת התוכנית יבוטלו/יפונו נכסים המנוהלים בידי מנהל הדיור הממשלתי ומשרד הבריאות, כדוגמת מרפאות יום פסיכיאטריות, דירות שירות, בית החולים הפסיכיאטרי וגן החיות. "מרפאות היום ודירות השירות מסומנות בתשריט להריסה, אך בהוראות התוכנית אין התייחסות להעברתן למקום אחר", טען פלוס. "כמו כן, לא מופיעים בהוראות שימושים של ממשל".

בתשובה להתנגדות החליטה הוועדה כי יש לקבל את ההתנגדות באופן חלקי: "הוועדה סבורה כי השימושים המופיעים בתוכנית, ביניהם שימוש של מוסדות בריאות ושימושים נלווים, מאפשרים את המשך קיומם ופעילותם של המרפאות וביה"ח הפסיכיאטרי הקיימים כיום. מאחר שהשימוש הינו שימוש מותר, לא נדרש לקבוע תנאים של שלביות בהוראות התוכנית. 

יש להותיר את המבנים בסימון להריסה ולקצוב בהתאם להוראות פרק ז' לחוק את תקופת המשך השימושים הנ"ל ללא יותר מעשר שנים, ולחלופין את המועד שבו המבנים יפונו בפועל, לפי המוקדם מביניהם"

עם זאת, יש להותיר את המבנים בסימון להריסה ולקצוב בהתאם להוראות פרק ז' לחוק את תקופת המשך השימושים הנ"ל ללא יותר מעשר שנים, ולחלופין את המועד שבו המבנים יפונו בפועל, לפי המוקדם מביניהם".

לעיון בדיון בהתנגדויות לחצו כאן


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:הוועדה המקומית לתכנון ובנייההפקולטה לרפואה בצפתעיריית צפתאורי אילןמנהל הדיור הממשלתיהוועדה המחוזית לתכנון בנייהיוסי גלנטשאול פלוס
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...