יוזמת רמ"י למניעת זכייה של יזם אחד על מתחם שלם: "מעוניינים ליישם זאת בכלל המכרזים"

ברשות מדגישים כי הם "מקפידים לבחון כל מקרה לגופו" ומציינים שהמטרה במהלכים האחרונים היא לייצר תחרות – "שתהיה לטובת הצרכנים"

שיתוף הכתבה
עו"ד יעקב (ינקי) קוינט (יוסי אלטרמן)עו"ד יעקב (ינקי) קוינט (יוסי אלטרמן)

רשות מקרקעי ישראל שואפת להחיל את היוזמה שנראתה לאחרונה במכרזיה – שבמסגרתה מפוצלים מכרזים למגרשים קטנים, כדי למנוע זכייה של יזם בודד במתחם שלם – על כלל המכרזים שהיא משווקת למגורים. כך נאמר למערכת מרכז הנדל"ן , בהמשך לידיעה שפורסמה הבוקר (ד') בגלובס.

"אנחנו מעוניינים לעשות זאת בכלל המכרזים", אומרים ברמ"י, "כדי שלא יהיו מתחמים שבהם רק יזם אחד זוכה - אבל מקפידים לבחון כל מקרה לגופו. המטרה היא שתהיה תחרות, ושהיא תהיה לטובת הצרכנים".

כפי שפורסם הבוקר, בתקופה האחרונה נראו יותר ויותר מכרזים של רמ"י שבהם מתחמים קיימים חולקו למתחמים קטנים יותר – בין היתר במכרז עבור 1,252 יחידות הדיור בשכונת עיר היין באשקלון אשר שם, כפי שדיווחנו לפני כחודש, הוצע המכרז בתחילה עם שלושה מתחמים בלבד, ובהמשך פוצל לתשעה מתחמים. מכרז זה הוא דוגמה מצוינת למהלך שמבצעת רמ"י, שכן בתשעת המתחמים זכו תשעה זוכים שונים.

בגלובס מציינים עוד כמה וכמה מכרזים שבהם הונהגה שיטה כזו: מכרז ל-896 דירות בשכונת "שירת הים" בנתניה, שפוצל מארבעה מתחמים לתשעה; ומכרז בצומת סביון, עבור 732 יחידות דיור, שבו נוסף מתחם אחד על הארבעה שהיו במקור.

פרטי המכרזים האמורים חושפים עוד כמה מהתנאים החדשים שמציבה רמ"י ליזמים, וביניהם התנאי כי יזם לא יוכל לזכות ביותר ממתחם אחד – כפי שקרה במכרז עיר היין האמור, וכן כי היזם לא יוכל לקבוע סדר עדיפויות בכל הנוגע לזכייה במתחמים.

מנהל רמ"י, יעקב (ינקי) קוינט, התייחס בכנס פסגת הנדל"ן, בריאיון "אחד על אחד" עם דני קושמרו, לנושא שינוי אופיים של מכרזי רמ"י, במטרה להביא לירידה במחירי הקרקעות הגואים, ואמר: "בדקנו את הנושא של מכרזי ממוצע, הכרזה על מציע מספר שתיים או שלוש, וכמו שחשבנו – זה לא השפיע על המחירים בשוק. את הדלתא הזאת יקבלו בסוף היזמים ולא הצרכנים.

גם אם היזם יזכה בקרקע במחיר נמוך יותר, בסופו של דבר הפער שבין המחיר שהצרכנים מוכנים לשלם לבין המחיר שאנחנו נהיה מוכנים למכור אותה – עדיף שילך לכיוון הציבור, שהציבור יקבל את התמורה. כל הפתרונות שציינתי הם פתרונות מלאכותיים; הגדלת ההיצע זה הפתרון האמיתי"

גם אם היזם יזכה בקרקע במחיר נמוך יותר, בסופו של דבר הפער שבין המחיר שהצרכנים מוכנים לשלם לבין המחיר שאנחנו נהיה מוכנים למכור אותה – עדיף שילך לכיוון הציבור, שהציבור יקבל את התמורה. כל הפתרונות שציינתי הם פתרונות מלאכותיים; הגדלת ההיצע זה הפתרון האמיתי, וזה מה שאנחנו עושים: מציפים את ההיצע".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:רשות מקרקעי ישראלינקי קוינטשכונת עיר היין באשקלוןשירת הים בנתניהצומת סביוןפסגת הנדל"ןדני קושמרו
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...