האם בקרוב אזרחים ותיקים יוכלו לשכור דירה לצמיתות? אלו פתרונות הדיור החדשים לגיל השלישי

המשרד לשוויון חברתי מציג; כך נקדם דיור מותאם לגיל השלישי בשנים הקרובות. בין הפתרונות, בנייה מאסיבית של דירות קטנות במיקומים מרכזיים, קידום שכירות לצמיתות לטובת האזרחים הוותיקים ועוד מגוון פתרונות חדשים נוספים.

שיתוף הכתבה
מירב כהן השרה לשוויון חברתי (אתר הכנסת)מירב כהן השרה לשוויון חברתי (אתר הכנסת)

המשרד לשוויון חברתי הודיע על גיבוש אסטרטגיה לשנים הקרובות לטובת קידום דיור מותאם ובר השגה לגיל השלישי. המשרד החל לגבש את מתווה הדיור, לאור המלצות דו"ח "מטה הדיור הלאומי" שהוגש לקבינט הדיור ביולי 2018, במסגרת "דו"ח הצוות הבין - משרדי לקידום פתרונות דיור מוגן לאזרחים וותיקים", בין ההמלצות שהוצגו בדו"ח: התאמת מלאי הדירות המתוכננות והקיימות, עבור אזרחים וותיקים המעוניינים להישאר בביתם, בהלימה לעיקרון "הזדקנות במקום". הגדלת שוק הדיור המוגן, המופעל על ידי גורמים פרטיים והתאמתו למעמד הביניים. פיתוח ולמידה של  צורות דיור חלופיות.

על פי המשרד לשוויון חברתי, נכון להיום, 92% מהאזרחים הוותיקים מתגוררים בקהילה, מתוכם 78.3 בעלי דירה, 17.3% בשכירות ו4.4% בצורות אחרות של דיור. התוכנית גובשה על ידי מועצה ייחודית שהוקמה לצורך גיבוש האסטרטגיה לגיל השלישי. התוכנית כוללת חמישה מוקדי פעילות מרכזיים, שמטרתם קידום מגוון תוכניות דיור לגיל השלישי.

בנייה חדשה של 80 אלף יח"ד קטנות

במסגרת שיתוף פעולה עם רשות מקרקעי ישראל , יתוכננו עשרות אלפי יח"ד קטנות חדשות באזורי הביקוש. על פי התוכנית, רמ"י תדאג לשיווק של דירות קטנות, בני שניים עד שלושה חדרים, בכל הפרויקטים החדשים. בשנים הקרובות מתוכננות לקום עוד כ-80 אלף יח"ד קטנות חדשות. במקביל, יתבצע פיילוט ייחודי במיקום מרכזי שבו ייבנו 500 יח"ד שמתוכן 20% דירות קטנות המותאמות לגיל השלישי. עוד הוחלט, על הקמת מנגנון מיוחד שיבטיח את האכלוס של חלק ניכר מהדירות לטובת אזרחים ותיקים.

המשרד פועל להגדיל את ההיצע לדירות קטנות גם מול הרשות להתחדשות עירונית , במסגרת פרויקטים של התחדשות עירונית , בפרויקטים של פינוי בינוי ותמ"א 38. במקביל, המשרד לשוויון חברתי פועל מול הרשות להתחדשות עירונית במטרה לצמצם את הפגיעה באזרחים וותיקים במסגרת פינוי דירות קשישים בפרויקטים להתחדשות עירונית.

שכירות לצמיתות לאזרחים וותיקים

המשרד לשוויון חברתי פרסם כי הוא מקדם פרויקטים לשכירות לצמיתות, בדומה לתוכניות ההשכרה לטווח ארוך של " דירה להשכיר ". עד כה תוכניות ההשכרה לטווח ארוך במסגרת "דירה להשכיר" הם מקסימום עד 20 שנה, כעת המשרד לשוויון חברתי מוכן לצעד הבא,  ופועל לקדם שכירות מוסדית לצמיתות לאזרחים וותיקים כדי לתת ביטחון דיורי לאזרחים הוותיקים.

30 אלף יחידות דיור מוגן בר השגה למעמד הביניים

במסגרת עבודה משותפת של המשרד עם רמ"י וביחד עם משרד הרווחה, האחראי  על הדיור המוגן בישראל, מתבצעת בימים אלו עבודה משותפת על מנת לפתח מודל של דיור מוגן בר השגה, כך שיהיה רלוונטי לשכבות אוכלוסיות רחבות יותר ולא רק למעמד סוציו-אקונומי גבוה כפי שקיים כיום. רשות מקרקעי ישראל מקדמת כ-100 מגרשים בהיקף של כ - 30,000 חדרים על מנת לתת פתרון לאוכלוסיית מעמד הביניים בכל רחבי המדינה.

דיור מאורגן בקהילה

המשרד לשוויון חברתי פועל לקדם מיזם חדש בשם "דיור מאורגן" בקהילה. במסגרת המיזם, יוקצו מקבצי דיור בר השגה בשכירות לצמיתות, אשר יאפשרו המשך חיים עצמאיים בקהילה תוך מתן מעטפת שירותים מינימלית. המודל יאפשר מגורים במקבצי דיור מותאמים, הכוללים חללים משותפים וציבוריים אשר יאפשרו גם את קיומם של צורות הדיור השיתופי והקואופרטיבי. דיור מאורגן יאפשר מעבר לדירות מותאמות בסביבת המגורים של האזרח הוותיק, המשך בשגרת החיים ויצירת קשרים חברתיים נוספים, תוך  המשך צריכת שירותים במרחב העירוני והקהילתי.

הזדקנות בבית; מעטפת שירות עד הבית

בהתבסס על המודלים קיימים, המשרד מעוניין לפתח מוצר בר קיימא, לאוכלוסיית ותיקים רחבה, אשר יספק מעטפת שירותים מודולרית וגמישה בכתובת אחת. מעטפת זו תכלול שירותים עד הבית כמו גם תסייע בקיום פעילויות בסביבה החיצונית בהתאם לרצונו ומצבו של האזרח הוותיק. מעטפת השירותים תשפר את איכות החיים של האזרחים הוותיקים באמצעות יצירת מערך תומך וקבוע, אשר יחזק את תחושת הביטחון, העצמאות  והמסוגלות האישית של האזרח הוותיק המזדקן בביתו.

מעטפת השירותים תקדם "הזדקנות פעילה" בכך שהיא תאפשר הכוונה, עידוד וסיוע לצריכת שירותים בקהילה כגון: פעילות חברה ופנאי, פעילות מניעתית המקדמת אורח חיים בריא, סיוע בשגרת הטיפול הרפואי, ניהול משק בית, היסעים, הסעדה, מיצוי זכויות ועוד. השירות יהיה מודולרי וגמיש על מנת לאפשר פרסונליזציה התואמת את התהליך ההזדקנות אותו עובר האזרח הוותיק.

השרה לשוויון חברתי, מירב כהן: "אני מאמינה שחיים קהילתיים ומשותפים הם מתכון להזדקנות בריאה וטובה. כיום ישנם פתרונות יפים לאנשים שיכולים להרשות לעצמם לשלם בעבור דיור מוגן וישנם גם מקבצי דיור מטעם המדינה, שלהם זכאים מבוגרים בעלי הכנסות נמוכות מאד. אך לכל שכבת הביניים אין כיום למעשה היצע של פתרונות דיור קהילתיים, ועל הצורך הזה העבודה המשותפת שלנו עם משרד הבינוי והשיכון באה לתת מענה. בנינו סל של פתרונות שיכולים להתאים לקהלים שונים: בניית דירות קטנות המותאמות למבוגרים במיזמי מגורים חדשים ובמסגרת תוכניות התחדשות עירונית , הגדלת היצע השכירות לטווח ארוך, הגדלת היצע הדיור המוגן במחירים ברי השגה ועוד. על רקע הזדקנות האוכלוסייה ומצוקת הבדידות שהולכת וגוברת תכנון מלאי דיור שמותאם למבוגרים הוא כורח המציאות. אני מודה לשר הבינוי והשיכון זאב אלקין ומנכ"ל משרדו  אביעד פרידמן, על שיתוף הפעולה, ולכל אנשי המקצוע במשרדם".

מר רפי אלמליח, מנהל אגף תכנון של רמ"י ציין כי לאור המגמות העולמיות של הזדקנות בקהילה, רשות מקרקעי ישראל רואה חשיבות בקידום תכניות מגורים המאפשרות פתרונות דיור במרכזי ערים ובשכונות הן כפתרונות ייעודיים לאוכלוסיית הגיל השלישי והן פתרונות של עירוב גילאים. במסגרת זו, משלבת רמ"י בכל התוכניות דירות קטנות בכלל ובמרכזי ערים בפרט בהיקף תכנוני של כ – 80,000 יח"ד, דיור מוגן למעמד הביניים בהיקף תכנוני של כ – 30,000 יח"ד. התוכניות שכבר קיבלו תוקף ואלו שיקבלו תוקף בשנים הקרובות, ייתנו פתרון עפ"י המודל שפותח יחד עם המשרד לשוויון חברתי.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:דירה להשכיררפי אלמליחהמשרד לשוויון חברתימשרד השיכוןאביעד פרידמןמירב כהןשכירות לטווח רחוק
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...