כדאי שתכירו: המודל הפיננסי הגמיש שסוחף את יזמי הנדל"ן

ההתפתחות בשוק מימון הנדל"ן בשנים האחרונות הביאה לתחרות רבה בין גופי המימון המציעים מעטפת ליווי לפרויקטים, והיטיבה עם היזמים בכל הנוגע לעלויות ודרישות הסף. עם זאת, מודל הליווי נותר אותו מודל קלאסי, עם אותם תנאים ואותן דרישות סף כנהוג בבנקים

שיתוף הכתבה
אניטה ביילין כהן, מנכ"לית חברת אלגד (יח"צ אלגד)אניטה ביילין כהן, מנכ"לית חברת אלגד (יח"צ אלגד)

עד לפני מספר שנים, שוק מימון הנדל"ן נשלט בעיקר על ידי הבנקים, שהכתיבו את תנאי הסף, גובה הריביות והעלויות של מימון פרויקטים נדל"ניים. בשנים האחרונות השוק התפתח בצורה משמעותית עם כניסתן של חברות מימון חוץ בנקאיות וחברות הביטוח, מה שעורר תחרות גדולה על ליווי פרויקטים, שיפר את מצבם של היזמים מבחינת עלויות ודרישות סף, והעניק להם אפשרויות בחירה נרחבות בין גופי המימון השונים. 

עם זאת, למרות כניסתם לשוק, של שחקנים חדשים שאינם בנקים, מודל הליווי נשאר זהה אצל כל גופי המימון. ליווי של פרויקט על ידי גופים פיננסים מתחיל בשלב תכנוני מתקדם, והמודל אינו משאיר הרבה גמישות לגופי המימון ולמקבלי ההחלטות בהם. התוצאה היא שלעתים יזמים נדרשים להמציא את עצמם מחדש כבר בשלב ראשוני, באמצעות הוספה של משקיע ו/או גוף מימוני אחר ובכך לשלב בין מספר גופי מימון כל זה כדי להוציא פרויקט אחד לפועל. 

תקופת תכנון הפרויקט אורכת זמן רב, בו היזם נדרש להשקיע כספים מרובים מהונו העצמי, שחוזרים אליו רק בסוף הפרויקט. עקב כך הוא עשוי להיתקל בקשיים תזרימיים משמעותיים, במיוחד כאשר מדובר ביזם עם צבר פרויקטים שנמצאים בשלבי ביצוע שונים

בנוסף, תקופת תכנון הפרויקט אורכת זמן רב, בו היזם נדרש להשקיע כספים מרובים מהונו העצמי, שחוזרים אליו רק בסוף הפרויקט. עקב כך הוא עשוי להיתקל בקשיים תזרימיים משמעותיים, במיוחד כאשר מדובר ביזם עם צבר פרויקטים שנמצאים בשלבי ביצוע שונים.

אתגר הליווי הפיננסי - איך מוצאים גוף המימון הנכון? 

מציאת גוף מממן ו/או ליווי פיננסי ואיתור מקורות מימון, בין אם בתחילת הפרויקט ו/או בהשלמת הפרויקט, הם חלק ניכר מהאתגרים של יזם נדל"ן בגודל קטן-בינוני. היזם נדרש לאורך כל הדרך לחפש פתרונות מימון, גם להון העצמי הנדרש ע"י גופי מימון, וגם להשקעות בשלבי תכנון הפרויקט, עוד קודם לשלב הליווי. 

כך נוצר מצב שבו ההון העצמי של היזם 'מתגלגל' ביוזמות חדשות ותמיד נדרש הון נוסף, במיוחד אם הוא רוצה להתפתח ולקדם מספר פרויקטים במקביל. לכן על היזם לתכנן היטב מימון של כל שלב כדי שהפרויקט יצליח ויהיה רווחי עבורו או לחילופין למצוא שותף שייתן לו את הגב הפיננסי

כך נוצר מצב שבו ההון העצמי של היזם 'מתגלגל' ביוזמות חדשות ותמיד נדרש הון נוסף, במיוחד אם הוא רוצה להתפתח ולקדם מספר פרויקטים במקביל. לכן על היזם לתכנן היטב מימון של כל שלב כדי שהפרויקט יצליח ויהיה רווחי עבורו או לחילופין למצוא שותף שייתן לו את הגב הפיננסי.

"כל זאת במקרה בו הכל מתנהל כשורה ואין אירועים בלתי צפויים - מה שלא קורה בעולם הנדל"ן", אומרת אניטה ביילין כהן, מנכ"לית חברת אלגד, חברה המעניקה מימון וליווי לפרויקטים בתחום הנדל"ן. "עבור היזם הגוף המממן הוא סוג של 'שותף זמני' ולכן יש חשיבות רבה בגמישות המימון והתאמתו לבלתי צפוי שביזמות".

גוף פיננסי שחושב אחרת - הפתרון נמצא במודל גמיש והתאמה ללקוח 

קיימים גופי מימון ספורים בענף כדוגמת אלגד, שאינם בנקים, חברות ביטוח או קרנות השקעה בנדל"ן שיודעים להציע את כל פתרונות המימון וליווי הנדרשים והרבה מעבר. לאלגד יתרון ייחודי בתור גוף מממן - הבנה נרחבת ביזמות וביצוע, יכולת גמישות מקסימלית, והתאמת המימון לצרכי היזם והפרויקט, ולא ההיפך. עבור יזמים קטנים-בינוניים, גמישות במימון היא מרכיב קריטי המאפשר להם לצמוח ולקדם מספר פרויקטים במקביל.

אלגד הוא גוף פרטי שהתחיל את דרכו בעולם היזמות והביצוע. כיום אלגד מעניקה ליזמים ליווי מלא עד טופס 4 במסגרת שיתוף פעולה מיוחד עם חברת הכשרה חברה לביטוח, ומממנת את היזמים מהונה העצמי.

חברת אלגד לא רק מבינה את היזם אלא גם מקבלת החלטות במשקפיים של 'שותף' ומעניקה ליזמים בנוסף למימון הקלאסי גם גב פיננסי לטווח הרחוק. היא יכולה לתת ליזם תנאים שחורגים מהמודל הקלאסי ולספק פתרונות יצירתיים לקידום הפרויקט הנוכחי והבאים אחריו"

"חברת אלגד לא רק מבינה את היזם אלא גם מקבלת החלטות במשקפיים של 'שותף' ומעניקה ליזמים בנוסף למימון הקלאסי גם גב פיננסי לטווח הרחוק", אומרת ביילין כהן. "חברתנו יכולה לתת ליזם תנאים שחורגים מהמודל הקלאסי ולספק פתרונות יצירתיים לקידום הפרויקט הנוכחי והבאים אחריו".

החברה מספקת ליזמים שעובדים איתה את כל המטריה של המימון, ואף משתדלת לקחת עליה את כל ההתנהלות הפיננסית, ולאפשר ליזם לעסוק ביזמות עצמה. "הרבה פעמים אנחנו רואים יזמים שרוצים למצוא בית - מין 'שותף פיננסי'. הם לא רוצים להתרוצץ בין הבנקים ולהתעסק עם ביורוקרטיה", אומרת ביילין כהן.

עם זאת, ביילין כהן מדגישה כי "כל יזם צריך לנצל את התחרות בענף ולבחון ולעבוד עם מספר גופי מימון ולא לשים את הביצים בסל אחד".

DNA יזמי ומועדון לקוחות מצומצם ואיכותי - אלגד דור חדש של מימון נדל"ן

אלגד היא חברה בעלת ניסיון של יותר מ-40 שנים של בנייה ויזמות נדל"ן, אשר הפכה עם השנים לחברת מימון בתחום הנדל"ן, ואף חתמה על הסכם עם הכשרה חברה לביטוח, מה שהפך אותה לגוף מממן עם יתרונות ייחודיים. אלגד מציעה, לצד המודל הקלאסי של הליווי המחליף את הבנק, אפשרות לשלב גם פתרונות יצירתיים נוספים. 

אלגד היא חברה פרטית בעלת רישיון למתן אשראי ללא הגבלה בסכום, שמעניקה מימון מכספי החברה, יתרון זה מאפשר לה מחד להציע ללקוחותיה את כל הפתרונות בעולם מימון הנדל"ן, ומאידך משחרר אותה ממגבלות מדיניות השקעה, ומאפשר לה להיות גמישה יותר.

אלגד בוחרת את היזמים שהיא עובדת איתם בקפידה על פי צבר של פרויקטים, מתוך מטרה לבנות מערכת יחסים לטווח הרחוק. כאשר אנחנו רואים פוטנציאל ביזם ובפרויקט, אנחנו משתמשים בכל הכלים שברשותנו, הן מבחינת מימון, והן מבחינת ניסיון ומוניטין"

"אנחנו לא רוצים לכבוש את השוק ולעבוד עם מאות יזמים", אומרת ביילין כהן. "אלגד בוחרת את היזמים שהיא עובדת איתם בקפידה על פי צבר של פרויקטים, מתוך מטרה לבנות מערכת יחסים לטווח הרחוק. כאשר אנחנו רואים פוטנציאל ביזם ובפרויקט, אנחנו משתמשים בכל הכלים שברשותנו, הן מבחינת מימון, והן מבחינת ניסיון ומוניטין".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:הכשרה חברה לביטוחמימון נדל"ןאלגדאניטה ביילין כהן
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...