המלצת המועצה הארצית: פטור מהיתר למבנים ולשטחי תפעול במפעלים; "הזמן לתחילת הבנייה יתקצר לשלושה חודשים"

התקנות מאפשרות פטור מהליך הוצאת היתר עבור מתקנים שכיחים במפעלים – ולפי ההערכות יענו על צורך של כ-30% מהבקשות להיתר שמוגשות מדי שנה לוועדות השונות מצד ענף התעשייה

שיתוף הכתבה
דלית זילבר, מנכ"לית מנהל התכנון ומ"מ יו"ר המועצה הארצית (ניב קנטור)דלית זילבר, מנכ"לית מנהל התכנון ומ"מ יו"ר המועצה הארצית (ניב קנטור)

מנהל התכנון , משרד הכלכלה והתעשייה ומשרד ראש הממשלה בהמלצה אשר עשויה להביא להפחתה משמעותית ברגולציה על התעשייה הישראלית: המועצה הארצית לתכנון ובנייה המליצה לאחרונה לשרת הפנים, איילת שקד, לאשר תקנות פטור מהיתר למבנים ולשטחי תפעול במפעלים. כך מפרסם היום (ג') מנהל התכנון. התקנות החדשות, כך לדברי מנסחיהן, "יקצרו את משך הזמן לתחילת בנייה משנתיים לשלושה חודשים בלבד, ויתנו מענה לכ-30% מהבקשות".

ההמלצות מוגשות לאחר עבודת מטה שארכה כשנתיים. המועצה הארצית, בראשות מ"מ יו"ר המועצה, דלית זילבר, המליצה לשרת הפנים שקד לאשר עדכון לתקנות הפטור מהיתר לתעשייה, זאת בהתאם להחלטת ממשלה 4108 לשיפור הסביבה העסקית עבור התעשייה הישראלית. התקנות מאפשרות פטור מהליך הוצאת היתר עבור מתקנים שכיחים במפעלים, בהם מחסנים, מתקנים, שטחי תפעול, ובכך מאפשרות לקצר את משך הזמן עד להתחלת הבנייה.

התקנות החדשות יקצרו את משך הזמן ויתנו מענה לכ-30% מהבקשות להיתר שמוגשות על ידי התעשייה (מתוך כ-700 בקשות להיתרים בתעשייה מדי שנה). בכך יינתן מענה טוב ומהיר למפעלי התעשייה, להטמעת חדשנות ולהתמודדות עם רגולציה

כיום, הרוב המוחלט של עבודות הבנייה בתעשייה דורשות הוצאת היתר בנייה. התקנות החדשות יקצרו את משך הזמן ויתנו מענה לכ-30% מהבקשות להיתר שמוגשות על ידי התעשייה (מתוך כ-700 בקשות להיתרים בתעשייה מדי שנה). בכך יינתן מענה טוב ומהיר למפעלי התעשייה, להטמעת חדשנות ולהתמודדות עם רגולציה. הוועדות ישוחררו מעיסוק בתוספות מינוריות יחסית במפעלי תעשייה לעיסוק יותר מרכזי. 

"תקנות הפטור הן חלק מרפורמה רחבה שמובילים שלושת המשרדים, וכוללות התייעצות עם שלטון המקומי, התאחדות תעשיינים, יזמים, עורכי תוכניות ועוד", נמסר ממנהל התכנון. "הרפורמה צפויה לבוא לאישור הממשלה בחודשים הקרובים, ולכלול הקלות נוספות וכיווני פעולה לשיפור הסביבה העסקית לטובת התעשייה בישראל.

על מנת לשמור על האינטרס הציבורי, התקנות קובעות הליך דיווח לוועדה המקומית לפני ואחרי ביצוע, וכן ליווי של אדריכל עורך בקשה (כפי שקיים כיום בהליך היתר בנייה רגיל),על מנת לוודא את יישום התקנות כראוי. כמו כן, ההליך שם דגש על נושאי בטיחות וסביבה: התקנות קובעות צורך באישורים של הגורמים המאשרים בהתאם לסוגי העבודות השונות (הגא, כיבוי אש, הגנת הסביבה ובריאות),וגם אישור של קונסטרוקטור, כך שמצד אחד מקלים על הרגולציה על התעשייה, ומצד שני שומרים על בטיחות והסביבה".

יש לציין כי המלצה זו באה על רקע רפורמה אחרת, שמקדמים משרד ראש הממשלה, משרד האוצר ומשרד המשפטים, שפורסמה ממש היום, שהיא למעשה "תוכנית לאומית לשיפור הרגולציה והפחתת הנטל הרגולטורי העודף".

שרת הפנים, איילת שקד: "עם כניסתי לתפקיד הודעתי שבכוונתי לקדם רפורמה משמעותית בהפחתת הרגולציה ולפעול לקיצור לוחות הזמנים ברישוי. לפיכך, אני מברכת על אישור התקנות שיביאו לייעול משמעותי של הליך הקמת מבנים בתעשייה. זו בשורה של ממש למשק בכלל, ולתעשייה הישראלית בפרט".

שרת הכלכלה והתעשייה, האלופה (במיל') אורנה ברביבאי: "משרד הכלכלה רואה עצמו כגורם מוביל בממשלה לשיפור הסביבה העסקית ולהפחתת נטל הרגולציה ולקיצור זמנים באופן משמעותי על מנת לאפשר לתעשייה ולמגזר העסקי להתחרות באופן הוגן ולהוביל את המשק לצמיחה. אני שמחה על היכולת לכנס פרויקט מורכב זה, המבוסס על שיתופי פעולה ומקצועיות של צוותי העבודה".

הפרויקט הוא דוגמה לתהליך משותף של כלל גופי הממשלה, שנועד לחדד ולייעל את תהליכי הרגולציה, כך שמצד אחד יקלו על המשק והתעשייה, ומצד שני ישמרו על האינטרסים הציבוריים המוגנים. בשיטה זו אנו מעודדים את המשק לא לבצע 'עיגול פינות', אלא מייצרים בירוקרטיה דיפרנציאלית"

ראש אגף בכיר מדיניות רגולציה במשרד ראש הממשלה, עמיחי פישר: "הפרויקט הוא דוגמה לתהליך משותף של כלל גופי הממשלה, שנועד לחדד ולייעל את תהליכי הרגולציה, כך שמצד אחד יקלו על המשק והתעשייה, ומצד שני ישמרו על האינטרסים הציבוריים המוגנים. בשיטה זו אנו מעודדים את המשק לא לבצע 'עיגול פינות', אלא מייצרים בירוקרטיה דיפרנציאלית, שניתן ליישם במאמץ ובזמן סביר ולהצליח לשמר גמישות תפעולית שמאוד נדרשת כדי לאפשר לתעשייה את הדינמיות שלה, ולעשות את זה בצורה פשוטה".
 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מנהל התכנוןאיילת שקדהמועצה הארצית לתכנון ובנייהדלית זילבראורנה ברביבאיעמיחי פישרהיתר בנייה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...