המשרדים ממשיכים לעמוד ריקים – ואפקט הדומינו בארה"ב נמשך

הגעתם של עובדים מעטים כל כך לעבודה פוגעת אנושות במערכת התחבורה הציבורית, שהפסיקה מיליארדים של דולרים • מחירי השכירות בערים הגדולות צונחים.

שיתוף הכתבה
בנייני משרדים בסן פרנסיסקו (שאטרסטוק)בנייני משרדים בסן פרנסיסקו (שאטרסטוק)

לא שצריך לכתוב הרבה בנושא שבו נעסוק היום, אך נכון לכתיבת שורות אלו – עוד מעט שנה אל תוך מגפת הקורונה – סקטור הנדל"ן למשרדים הוא אחד הענפים שנפגעו בצורה המשמעותית ביותר מהמצב הנוכחי. אבל מתברר שהקיפאון המתמשך פועל כאפקט דומינו ומשפיע על כל סביבתו, לכל הפחות בארה"ב. הכול מתחיל מנתון אחד מדאיג: 25% בלבד מהעובדים חזרו למשרדים בנובמבר האחרון.

הנתון הזה מדאיג למרות שהוא גבוה בצורה יפה מהנתון באפריל – שיא ההתפרצות הראשונה – אז עמד על פחות מ-15%; הוא מדאיג משום שבאוקטובר הנתון עמד על 27%; והוא מדאיג משום שכולם, החל בחברות המשכירות את שטחי המשרדים, דרך החברות השוכרות אותם ועד לרשויות המקומיות – כולם ציפו שבשלב הזה המצב יהיה שונה. הוא לא, וכולם סובלים מכך.

כאשר העובדים לא מגיעים פיזית למשרדים, הם לא צורכים ולא משאירים את כספם באזור ובעיר שבהם נמצאים המשרדים; הם לא מגיעים בתחבורה ציבורית לעבודה, משום שהם נשארים בבית; והם לא צריכים לגור בסביבת מקום עבודתם

המחסור בעובדים המגיעים למשרד משפיע כדומינו על ענף הנדל"ן בערים הגדולות. כיצד? פשוט מאוד: כאשר העובדים לא מגיעים פיזית למשרדים, הם לא צורכים ולא משאירים את כספם באזור ובעיר שבהם נמצאים המשרדים; הם לא מגיעים בתחבורה ציבורית לעבודה, משום שהם נשארים בבית; והם לא צריכים לגור בסביבת מקום עבודתם.

כך, שכר הדירה למגורים במרכז העיר סן פרנסיסקו צנח ב-20% מאז מרץ, כך על פי כתבה שפורסמה לאחרונה במגזין The Real Deal. מערכות התחבורה הציבורית בעיר שבמערב ארה"ב, כמו גם בניו יורק, בבוסטון ובוושינגטון הבירה איבדו הכנסות של מיליארדי דולרים – פשוט משום ש-75% מהעובדים שהיו משתמשים בהן לא עושים זאת בימיים אלו.

אבל כאמור, הנדל"ן למשרדים הוא הסובל העיקרי – ונפגע ישירות מהמצב. כשכולם יכולים לעבוד מהבית השטחים הללו נשארים ריקים, בין אם זה יישאר כך גם כאשר נגיש שליטה על הקורונה ובין אם כאשר הקורונה לא תהיה כאן הכול ישוב לקדמותו. כרגע, ובמשך שנה שלמה בקרוב, למשרדים אין דורש. שיעור ההחזר של שטחי משרדים באזור ניו יורק, כך על פי הכתבה במגזין הניו יורקי, נמצא ברמה גבוהה מאוד - 15.9%.

במטרופולין דאלאס-פורט וורת' 40.3% מהעובדים חזרו לעבודה מהמשרדים – אולי בשל האופי המסורתי יותר של רוב מקומות העבודה באזור זה, ואולי משום שהתחבורה הציבורית מפותחת פחות באזור זה

חשוב לציין כי ישנם מקומות שבהם התמונה נראית אחרת: כך למשל, במטרופולין דאלאס-פורט וורת' 40.3% מהעובדים חזרו לעבודה מהמשרדים – אולי בשל האופי המסורתי יותר של רוב מקומות העבודה באזור זה, ואולי משום שהתחבורה הציבורית מפותחת פחות באזור זה. כך או כך, אפשר להניח שבמטרופולין הזה הנזק לשוק המשרדים משמעותי פחות.

הדיבורים על חיסונים שיופצו בקרוב נתפסים כאור בקצה המנהרה עבור רבים, ולא רק מבחינה בריאותית: עבור עסקים רבים, משבר הקורונה היה בגדר אסון, כמעט עד כדי היעלמותם של ענפים שלמים. תחום הנדל"I למשרדים הוא מהנפגעים הקשים ביותר בתקופה הזו, ונדמה כי שם מחכים בקוצר רוח, ולא פחות מכל ענף אחר שנפגע, לחלוקת החיסונים ולסיומה של התקופה מהמוזרות ומהקשות ביותר בעידן המודרני.
 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:נדל"ן בארה"בנדל"ן בסן פרנסיסקומשבר הקורונהנדל"ן
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...