עתירה נגד מדיניות התמ"א החדשה של עיריית בת ים: עשרות יזמים טוענים כי היא "לא חוקית והוחלה באופן רטרואקטיבי"

היזמים טוענים כי מסמך המדיניות החדש יביא לביטול כמעט מוחלט של פרויקטים מסוג תמ"א 38 בעיר • העירייה בתגובה: "נערכה עבודת מטה מסודרת שבחנה את הנושא במשך יותר משנה" • מסמך העתירה - בכתבה

שיתוף הכתבה
בת ים (שאטרסטוק)בת ים (שאטרסטוק)

מחלוקת סביב מסמך המדיניות החדש שהוציאה עיריית בתים בנושא תמ"א 38 : לטענת יזמים הפועלים בעיר, המסמך קובע כי שורה של תוכניות שאושרו בשנים האחרונות במטרה לעודד פרויקטים של תמ"א 38ף מבוטלת "דה פקטו". עוד הם טוענים כי התוכנית תוחל באופן רטרואקטיבי, כך שעשרות בקשות להיתר ייפסלו. 

בעקבות המסמך החדש, ובמטרה לעצור את יישומו, הגיש ארגון יזמי בת ים, באמצעות עו"ד מיכה גדרון, עתירה לבית המשפט המחוזי בתל אביב נגד הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעיר, שבה נטען כי הצעד אושר שלא כחוק וללא דיון, ומשמעותו היא ביטול כמעט מוחלט של פרויקטים מסוג תמ"א 38 בעיר. ארגון יזמי בת ים מאגד תחתיו עשרות יזמים הפועלים בעיר.

מסמך המדיניות, המכניס שינויים דרמטיים באפשרות מימוש תמ"א 38 בעיר בת ים, אושר בחופזה ומבלי שהוצג כלל בפני חברי ועדת התכנון והבנייה קודם לישיבה"

המסמך אושר במהלך יולי האחרון, ונושאו - קידום תמ"א 38 בעיר. במכתב העתירה, שהוגש על ידי משרד עורכי דין מיכה גדרון, נטען כי מסמך המדיניות, המכניס שינויים דרמטיים באפשרות מימוש תמ"א 38 בעיר בת ים, אושר בחופזה ומבלי שהוצג כלל בפני חברי ועדת התכנון והבנייה קודם לישיבה. זאת כאשר רק במהלך הדיון עצמו הודיעה מזכירת הוועדה במפתיע לחברים על 'הוספת נושא מחוץ לסדר היום' לדיון. ברור הדבר כי חברי הוועדה לא היו יכולים להתכונן לדיון ולדון במסמך המדיניות באופן ענייני ורציני", נטען בעתירה.

עוד נטען כי חלק ניכר מסעיפי נייר המדיניות החדש אינו חוקי, זאת משום שהם מבקשים לבטל את הוראותיהן של שלוש תוכניות תקפות, שמעמדן הוא כשל חוק, אשר אושרו במהלך השנים 2013 עד 2017 במטרה לאפשר ולעודד קידומם של פרויקטים מסוג תמ"א 38 . לדברי העותרים, אותן התוכניות הוסיפו זכויות בנייה על בסיס בדיקה כלכלית אשר בדקה את ערכי הקרקע באזורים השונים בעיר. "זאת לעומת מסמך המדיניות, אשר מבקש לבטל כליל את תוספת הזכויות – מבלי שהוא מגובה בנתונים כלשהם", נכתב בעתירה. "מצב סטטוטורי זה ניתן לשנותו רק בהליך סטטוטורי. לא ניתן לבטל את התוכניות 'דה פקטו' על ידי מדיניות הקובעת שיש להתעלם מהזכויות הקבועות בהן".

לעיון בכתב העתירה לחצו כאן

 

לדברי עורך הדין מיכה גדרון, מגיש העתירה מטעם ארגון יזמי בת-ים, "לא ניתן לקבל את האופן שבו החליטה הוועדה המקומית בת ים לבטל בהינף קולמוס שורה של תוכניות מאושרות שלאורן פעלו ענפי התכנון והבנייה המקומיים לאורך שנים, תוך השקעת משאבים ניכרים בתכנון, בארגון ובניהול הפרויקטים.

כל אחת מאותן התוכניות אושרה בהליך מסודר אשר כלל מחקר מקדים, הפקדה, שמיעת התנגדויות והשגות הציבור, ולבסוף דיון ואישור. הרעיון שנייר 'מדיניות' שנכתב במחשכים ושאושר במחטף יוכל לגבור על תוכניות סטטוטוריות בתוקף אינו מתקבל על הדעת. אנו בטוחים כי בית המשפט יקבל את טענותינו ויחייב את הוועדה המקומית לבטל את המסמך שהוציאה תחת ידיה".

עד כה הוגשו עשרות רבות של תוכניות לפי המדיניות החדשה, דבר המוכיח את נכונותה. הנהלת העיר רואה ביזמים שותפים לפיתוח העיר ומצפה לשיתוף פעולה פורה מצידם, ולא לעתירות סרק"

מעיריית בת ים נמסר בתגובה: "במשך שנים רבות נמתחה ביקורת על עיריית בת ים, בטענה שהיא נותנת זכויות עודפות והטבות מפליגות ליזמי תמ"א - ללא שום תכנון, נגד עמדת הדרג המקצועי ותוך התעלמות מטובת התושבים ומהעומסים הצפויים בעיר. כיום מאמינה הנהלת העיר החדשה בעבודה מקצועית, יד ביד, עם אנשי המקצוע, תוך הצבת טובת התושבים בראש מעייניה, ולא טובת הקבלנים.

כפועל יוצא מכך נערכה עבודת מטה מסודרת, לראשונה אי פעם, שבחנה את הנושא במשך יותר משנה. לבסוף נקבע כי לא ברור מדוע ניתנו בעבר זכויות עודפות ללא כל סיבה והיגיון מקצועי, אך הוחלט שלא לבטל את התמ"א בעיר ולאשר את המשך מתן הזכויות לכל מי שתוכניתו הוגשה עד לשנת 2020. לאחר מכן, התמ"א תתאפשר בהתאם לזכויות רגילות מכוח התמ"א, כפי שנעשה בערים אחרות. עד כה הוגשו עשרות רבות של תוכניות לפי המדיניות החדשה, דבר המוכיח את נכונותה. הנהלת העיר רואה ביזמים שותפים לפיתוח העיר ומצפה לשיתוף פעולה פורה מצידם, ולא לעתירות סרק".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:בית המשפט המחוזי בתל אביבהתחדשות עירוניתמסמך מדיניותעיריית בת יםהוועדה המקומית לתכנון ובנייה בת יםעו"ד מיכה גדרוןארגון יזמי בת יםתמ"א 38
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...