"התקררות" בשוק ביולי לאחר עליות יוני

9,700 דירות נמכרו ביולי האחרון – והקבלנים מכרו 3,600 דירות בסך הכול • היקף רכישות המשקיעים ירד ב-32% והביא לירידה החדה ביותר מאז אפריל 2016

שיתוף הכתבה
ירידה בהיקף הפעילות ביולי. האם היא תימשך? (שאטרסטוק)ירידה בהיקף הפעילות ביולי. האם היא תימשך? (שאטרסטוק)

אחרי העליות היפות של יוני 2020 מגיעות ירידות מסוימות בפעילות בענף הנדל"ן ביולי 2020: מספר העסקאות הכולל ביולי האחרון ירד, בהשוואה לחודש שלפניו, וכך גם היקף מכירות הקבלנים, אם כי יש לציין כי בהשוואה לרמה ב-2019 המצב לא חמור מאוד – בטח ובטח אם לוקחים בחשבון את הדיבורים על סגר אפשרי, ואת התחלואה הגבוהה בישראל מנגיף הקורונה.

כך, על פי הסקירה הכללית של אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר שפורסמה היום (ב') נרשמו בחודש יולי האחרון 9,700 עסקאות לרכישת דירה, כולל עסקאות במסגרת מחיר למשתכן - ירידה של 7% בהשוואה ליולי אשתקד, וירידה של 12% לעומת החודש הקודם. בניכוי העסקאות בסבסוד ממשלתי עמד מספר העסקאות על 8,000 - ירידה של 13% בהשוואה ליולי אשתקד, כמו גם בהשוואה לחודש הקודם. בהשוואת רמת העסקאות בשוק החופשי בחודש יולי האחרון לחודשי יולי בעשרים השנים האחרונות "מדורג" חודש יולי האחרון בחצי התחתון של דרג זה: רמת העסקאות בו דומה לזו שנרשמה ביולי 2014, אשר הושפע מההמתנה לתוכנית "מע"מ אפס".

"התקררות" בשוק ביולי לאחר עליות יוני"התקררות" בשוק ביולי לאחר עליות יוני

פלח השוק אשר הוביל את הירידה בעסקאות היה זה של היד השנייה: סך עסקאות זה עמד על 6,000 בלבד ביולי 2020, ירידה של 14% בהשוואה ליולי אשתקד וירידה של 10% בהשוואה לחודש הקודם לו. הרכישות של דירה ראשונה הסתכמו ביולי ב-5,400 דירות, עלייה של 9% בהשוואה ליולי אשתקד; בשוק החופשי עמד נתון זה על 3,700 דירות, ללא שינוי בהשוואה ליולי אשתקד וירידה של 8% בהשוואה לחודש הקודם; סך הדירות שנמכרו במסגרת " מחיר למשתכן " בחודש יולי עמד על 1,700, עלייה חדה של 36% בהשוואה ליולי אשתקד; רכישות משפרי הדיור בחודש יולי הסתכמו ב-3,400 דירות, ירידה של 14% בהשוואה ליולי אשתקד.

מכירות הקבלנים: ירידה ביחס לחודש יוני – אך עלייה בהשוואה ליולי אשתקד

מכירות הקבלנים בחודש יולי, כולל מכירות בסבסוד ממשלתי, הסתכמו ב-3,600 דירות. בהשוואה לחודש יולי אשתקד זוהי עלייה של 9%, אולם ירידה של 15% בהשוואה לחודש הקודם לו. בניכוי מכירות במסגרת " מחיר למשתכן " הסתכמו מכירות הקבלנים בשוק החופשי ב-1,900 דירות, ירידה של 8% בהשוואה ליולי אשתקד וירידה של 22% בהשוואה לחודש הקודם.

"התקררות" בשוק ביולי לאחר עליות יוני"התקררות" בשוק ביולי לאחר עליות יוני

בפילוח מכירות הקבלנים בשוק החופשי בחודש יולי על פני ימי החודש, ניכרת ירידה חדה במכירות אלו החל ב-12 בחודש יולי, ובשבוע האחרון של החודש נרשמה ירידה חדה במיוחד. כך, בעוד שבשבוע השני של החודש עמד מספר העסקאות היומי הממוצע על 102 דירות חדשות שנמכרו בשוק החופשי, ירד ממוצע זה לרמה של 70 מכירות יומיות בשבועיים שלאחריו, ואילו בשבוע האחרון של יולי ירדו מכירות אלו לרמת מכירות ממוצעת של 42 דירות ליום בלבד. "סביר להניח כי הגידול בתחלואה מנגיף הקורונה בחודש יולי עמד ברקע הירידה החדה בעסקאות בחצי השני של החודש", נכתב בסקירה. 

"התקררות" בשוק ביולי לאחר עליות יוני"התקררות" בשוק ביולי לאחר עליות יוני

תזרים המזומנים של הקבלנים ממכירת דירות חדשות בחודש יולי הסתכם בשישה מיליארד שקל - ללא שינוי בהשוואה ליולי אשתקד, אולם בהשוואה לחודש הקודם נרשמה ירידה של 16% בתזרים זה. שליש מתזרים המזומנים של הקבלנים בחודש יולי האחרון נבע ממכירות במסגרת " מחיר למשתכן ", זאת לעומת שיעור של 26% ביולי אשתקד.

המלאי שבידי המשקיעים ירד ב-1,100 דירות

רכישות המשקיעים בחודש יולי הסתכמו ב-880 דירות בלבד, ירידה חדה של 40% בהשוואה ליולי אשתקד וירידה של 32% בהשוואה לחודש הקודם. שיעור המשקיעים מסך העסקאות ירד ל-9%, נמוך בחמש נקודות האחוז בהשוואה ליולי אשתקד והרמה הנמוכה ביותר בשיעור זה מאז תחילת שנות האלפיים לפחות. 

"התקררות" בשוק ביולי לאחר עליות יוני"התקררות" בשוק ביולי לאחר עליות יוני

"סביר להניח כי השפל ברכישות המשקיעים ביולי נרשם, בחלקו לפחות, על רקע המתנת המשקיעים להורדת המס, שנכנסה לתוקף בסוף החודש", מציינים אנשי האוצר בסקירתם. "עם זאת, הגידול המסתמן באוגוסט ברכישות אלו רחוק מהאפקט של הורדת המס ביוני 2015".

מכירות המשקיעים בחודש יולי הסתכמו בכ-2,000 דירות, ירידה מתונה של 4% בהשוואה ליולי אשתקד. בסיכום דו-חודשי (יוני-יולי) נרשם גידול של 5% במכירות המשקיעים בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. הירידה המתונה במכירות המשקיעים בחודש יולי, לעומת הירידה החדה ברכישות סגמנט זה, הביאו לירידה חדה של 1,100 דירות ב"מלאי" הדירות בידי משקיעים בחודש יולי - קצב הירידה הגבוה ביותר מאז החל מלאי זה לרדת באפריל 2016. במצטבר נגרעו ממלאי זה  עד יולי האחרון כ-26 אלף דירות.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מחיר למשתכןמשרד האוצרדירות חדשותמס רכישהדירות יד שנייהדירה ראשונהמשפרי דיוראגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצרתזרים המזומנים הפוטנציאלי של הקבלניםמלאי הדירות בידי משקיעיםמשקיע נדל"ןמספר העסקאות בשוק הנדל"ן
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...