אושרו להפקדה תוכניות מתאר לערים השכנות סכנין ועראבה

תוכנית המתאר לסכנין מיועדת לספק מענה להיקף אוכלוסייה של 60,000 תושבים • תוכנית המתאר בעראבה מיועדת להיקף אוכלוסייה של 37,000 תושבים

שיתוף הכתבה
אורי אילן, יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה צפון. "סכנין ועראבה הן ספינות דגל" (ניב קנטור)אורי אילן, יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה צפון. "סכנין ועראבה הן ספינות דגל" (ניב קנטור)

שתי תוכניות מתאר חשובות, לערים השכנות סכנין ועראבה בגליל, אושרו להפקדה לאחרונה על ידי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה. התוכניות קודמו על ידי מנהל התכנון ולשכת התכנון במחוז צפון, ומאפשרות אופק תכנוני להכפלת אוכלוסיית היישובים בהתאם ליעדי התוכנית האסטרטגית לישראל לשנת 2040.

תוכנית המתאר בסכנין כוללת תוספת של 7,720 יחידות דיור, שייתנו מענה להיקף אוכלוסייה של כ-60,000 תושבים; תוכנית המתאר בעראבה כוללת תוספת של 5,900 יחידות דיור, שייתנו מענה להיקף אוכלוסייה של כ-37,000 תושבים.

בעיר הוותיקה בסכנין מתוכננת תוספת של מגורים מסחר ושימושים ציבוריים, וכן פיתוח וחיזוק הציר המסחרי המרכזי של העיר - כביש 805 כרחוב עירוני ראשי הכולל עירוב שימושים ומוסדות ציבור כלל עירוניים

במסגרת תוכנית המתאר לסכנין הוגדרו מתחמי פיתוח חדשים בעיקר בצפון העיר ובמזרחה, תוך עיבוי המרקם הבנוי הקיים. מדובר בתוספת של 3,015 דונם לשטחי הפיתוח הקיימים של היישוב. נוסף על כך, התוכנית כוללת שימור ושיקום גרעין הכפר העתיק כאזור המשלב מורשת מקומית, מגורים, מסחר ותיירות. כמו כן, בעיר הוותיקה מתוכננת תוספת של מגורים מסחר ושימושים ציבוריים, וכן פיתוח וחיזוק הציר המסחרי המרכזי של העיר - כביש 805 כרחוב עירוני ראשי הכולל עירוב שימושים ומוסדות ציבור כלל עירוניים.

בהיבט התעסוקה, התוכנית כוללת הקמת אזור תעסוקה מרחבי בצפון-מזרח העיר, בסמוך לדרך 805, שישמש את כלל הרשויות בבקעת סכנין (כולל עראבה, דיר חנא ומשגב). כמו כן, התוכנית כוללת שימור בקעת אל מאל כאזור חקלאי פתוח, וכן פיתוח שטחים ירוקים בהיקף של כ-1,300 דונם לצורכי פנאי ונופש.
 
סכנין מונה כיום כ-31,000 תושבים, והיא אחת מהערים המרכזיות באזור הגליל, המהווה מוקד מסחרי תעסוקתי וחינוכי לתושבי האזור. התוכנית קודמה כאמור על ידי מנהל התכנון ולשכת התכנון במחוז, בשיתוף עיריית סכנין ובליווי ועדת היגוי בין-משרדית. היא נערכה על ידי צוות תכנון רב-תחומי בראשות אדריכל יאיר אביגדור ממשרד מנעד אדריכלות ועיצוב עירוני.  

תוכנית המתאר בעראבה: 4,735 דונם – מתוכם 600 דונם שטחים פתוחים

תוכנית המתאר לעראבה כוללת תוספת של 5,900 יחידות דיור, שייתנו מענה להיקף אוכלוסייה של כ-37,000 תושבים. מדובר בתוספת של 4,735 דונם לשטחי הפיתוח הקיימים של היישוב. התוכנית קובעת ארבעה מתחמי פיתוח חדשים סביב המרקם הבנוי ביישוב, בהם תוכנית המקודמת בוותמ"ל - תמ"ל 1043, אשר מייעדת הפיכת שטחים חקלאיים לשכונה חדשה בת 5,300 יחידות דיור.

בהיבט התעסוקה קובעת התוכנית מוקד תעסוקה ומסחר בחלק הצפוני של היישוב. עוד כוללת התוכנית כ-600 דונם של שטחים פתוחים, תוך שמירה על ערכי מורשת ובכללם הגרעין ההיסטורי של היישוב ופיתוחו כמוקד תיירותי

מתחמי הפיתוח החדשים יקודמו במקביל לציפוף ולעיבוי האזורים הוותיקים של היישוב. נוסף על כך, התוכנית קובעת פיתוח מרכז עירוני שישלב מגורים, תעסוקה ומסחר לאורך הצירים הראשיים של היישוב (כבישים 804 ו-805). בהיבט התעסוקה קובעת התוכנית מוקד תעסוקה ומסחר בחלק הצפוני של היישוב. עוד כוללת התוכנית כ-600 דונם של שטחים פתוחים, תוך שמירה על ערכי מורשת ובכללם הגרעין ההיסטורי של היישוב ופיתוחו כמוקד תיירותי. 

עראבה הוכרזה כעיר בשנת 2016 ומונה כיום כ-24,000 נפש. התוכנית קודמה גם היא, כאמור, על ידי מנהל התכנון ולשכת התכנון במחוז צפון, בשיתוף עיריית עראבה ובליווי ועדת היגוי בין-משרדית. היא נערכה על ידי צוות תכנון רב-תחומי בראשות אדריכל דורון צפריר ממשרד פרחי-צפריר אדריכלים.  

במנהל התכנון מציינים כי בימים אלו מקודמות תוכניות מפורטות רבות, על ידי לשכת התכנון במחוז צפון ועל ידי מנהל התכנון , למתחמים המוגדרים בתוכניות המתאר הכוללניות לסכנין ולעראבה, בהיקף של כ-6,400 יחידות דיור בסכנין וכ-5,300 יחידות דיור בעראבה בשטחים בבעלות פרטית ומעורבת. התוכניות נמצאות בשלבי תכנון שונים, בהן כאלו בתוקף או הצפויות לקבל תוקף במהלך החודשים הקרובים. "מנהל התכנון ולשכת התכנון במחוז צפון מקדמים יותר מ-50 תוכניות מתאר כוללניות במחוז, שנועדו לחזק את היישובים", נכתב בהודעת המנהל. "התוכניות הכוללניות לסכנין ולעראבה הינן חלק ממהלך אסטרטגי נרחב של מנהל התכנון לחיזוק היישובים בבקעת סכנין בפרט, ויישובי המיעוטים בצפון בכלל".

מנהל התכנון ולשכת התכנון במחוז צפון מקדמים יותר מ-50 תוכניות מתאר כוללניות במחוז, שנועדו לחזק את היישובים. התוכניות הכוללניות לסכנין ולעראבה הינן חלק ממהלך אסטרטגי נרחב"

מיכל מריל מהאגף לתכנון מקומי במנהל התכנון ציינה כי "קידום תוכניות המתאר במגזרי המיעוטים בצפון, בהן עראבה וסכנין, הינו חלק מעבודה מאומצת וממהלך ארצי נרחב של מנהל התכנון לקידום תוכניות מתאר ברוב רובם של יישובי החברה הערבית בארץ, ולייצור אופק פיתוח ותשתית תכנונית שיביאו לשיפור איכות חיי כלל התושבים הערביים בעשורים הבאים. תוכניות אלו יאפשרו את קידומן המהיר של תוכניות מאושרות, שמכוחן ניתן יהיה להוציא היתרי בנייה".

אדר' יהונתן כהן-ליטאנט, מתכנן מחוז צפון, ציין כי "מדובר בבשורה משמעותית ביותר עבור הערים סכנין ועראבה, כל אחת בנפרד עם הצרכים והאיכויות שלה, אך גם בראייה הכוללת של המרקם העירוני במרחב. מדובר ביצירת תשתית תכנונית איכותית ומאוזנת לדורות הבאים, על ידי חיזוק העירוניות במוקדים הראשיים, פיתוח מושכל של מתחמים חדשים לצד חידוש המרקם הוותיק, פיתוח מוקדי תעסוקה ומסחר, שטחים ירוקים, ועוד". 

המטרה: לבסס תשתית תכנונית מודרנית שמאפשרת צמיחה ושגשוג כלכלי. עד סוף שנת 2022 לא יהיה במחוז הצפון אף לא יישוב אחד שבו יותר מ-5,000 תושבים, בלי תוכנית מתאר כוללנית מעודכנת"

אוֹרי אילן, יו"ר הוועדה המחוזית, ציין כי "הוועדה המחוזית צפון מובילה בשנים האחרונות מהלך אסטרטגי משַנה מציאות בחברה הערבית והדרוזית. סכנין ועראבה הן ספינות דגל, בהיותן ערים מרכזיות וחשובות בכל קנה מידה, לצד נצרת, שפרעם וטמרה וכפרים גדולים אחרים כמו כפר כנא, כפר מנדא וג'דיידה-מכר, שעוברים תהליך מואץ של עיור. כל זה כדי לבסס תשתית תכנונית מודרנית, שמאפשרת צמיחה ושגשוג כלכלי, בניית שכונות מגורים איכותיות לבעלי הקרקעות הפרטיות ולחסרי קרקע, על אדמות מדינה. עד סוף שנת 2022 לא יהיה במחוז הצפון אף לא יישוב אחד שבו יותר מ-5,000 תושבים, בלי תוכנית מתאר כוללנית מעודכנת".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מנהל התכנוןהוועדה המחוזית לתכנון ובניהמיכל מרילאדריכל דורון צפרירמשרד פרחי-צפריר אדריכליםתוכנית מתארתוכנית מתאראוֹרי אילןאדריכל יהונתן כהן-ליטאנטהאגף לתכנון מקומי במנהל התכנוןאדריכל יאיר אביגדורמשרד מנ-עד אדריכלים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...