"אי-הארכת הוראת השעה לרכישת דירה שנייה גם היא אמירה"

עו"ד שי אהרונוביץ', סמנכ"ל בכיר ברשות המיסים, בהרצאה מיוחדת למרכז הנדל"ן: "אחד הדברים שמיתנו העלייה במחירי הדירות - הוצאת המשקיעים מהשוק"

שיתוף הכתבה
עו"ד ורו"ח יוסי אלישע. "מורגש חוסר בהירות בתחום מיסוי המקרקעין" (יח"צ)עו"ד ורו"ח יוסי אלישע. "מורגש חוסר בהירות בתחום מיסוי המקרקעין" (יח"צ)

"אם לא יוחלט דבר לגבי הוראת השעה בגין מס הרכישה על דירה שנייה ושלישית, בתחילת 2021 נחזור למה שהיה – וזה מצב לא כל כך בריא. אנשים עשויים להמתין ולחכות לסוף השנה, והשוק ייכנס לקיפאון מיותר. לכן אם מחליטים, חשוב לקבל החלטה בהקדם, ואם ההחלטה היא לא להאריך – עדיף אפילו לקצר את התקופה".

כך אמר היום (ה') עו"ד שי אהרונוביץ', סמנכ"ל בכיר ( מיסוי מקרקעין ) ברשות המיסים, בהרצאה מיוחדת למרכז הנדל"ן בנושא עדכונים ותקנות במיסוי נדל"ן 2020, מטעם רשות המיסים, שנערכה דרך הזום, בהשתתפות אהרונוביץ' ועו"ד ורו"ח יוסי אלישע, ראש מיסוי מקרקעין בלשכת עורכי הדין ושותף מייסד במשרד יוסי אלישע קלדרון ושות’ עורכי דין.

"בימים האחרונים הגיעו אל משרד האוצר כמה מכתבים בנושא, ששורשרו גם אלינו, ובהם אנשים קוראים לשר האוצר החדש, ישראל כץ, להאריך את תוקף הוראת השעה. חשוב להבין שגם אם מחליטים שלא להאריך – זו אמירה.

היום בערך 14% מהרוכשים הם משקיעים. מבחינת שר האוצר הקודם זו הצלחה: אחד הדברים שגרמו להתמתנות העלייה במחירים הוא הוצאת המשקיעים מהשוק. זהו הגורם העיקרי ל'השטחת העקומה'"

חשוב להדגיש ששיעורי המס הם עניין של מטה הדיור, ולא של רשות המיסים, אבל הנתונים מדברים בעד עצמם: עד לפני כמה שנים 40% מרוכשי הדירות בשוק היו משקיעים, והיום בערך 14% מהרוכשים הם משקיעים. מבחינת שר האוצר הקודם זו הצלחה: אחד הדברים שגרמו להתמתנות העלייה במחירים הוא הוצאת המשקיעים מהשוק. זהו הגורם העיקרי ל'השטחת העקומה'".

שי אהרונוביץ רשות המסיםשי אהרונוביץ רשות המסים

עו"ד ורו"ח אלישע אמר בהקשר זה כי "קשה מאוד היום למכור דירות למשקיעים, והבעיה היא שההיצע לא גדול מספיק - ולא מטפלים בו. יש מכשירים במיסוי מקרקעין שניתן להשתמש בהם כדי להגדיל את ההיצע, דבר שישנה כאן את התמונה. למשל, פטור ממס רכישה ל יזם שיעלה על הקרקע במועדים שנקבעו ולא יחרוג מהם. זה יכול להגדיל את ההיצע באופן משמעותי".

"ההקפאה נכפתה על בעלי הדירות; אין סיבה שלא להקל עליהם"

מכאן עבר עו"ד ורו"ח אלישע לנושא חשוב לא פחות, שמטריד כנראה רבים בישראל – השפעת הקורונה על השוק, ובאופן ספציפי על בעלי דירות שלא הספיקו למכור את דירתם בתוך 18 חודשים, כפי הנדרש, בשל ההגבלות שהוטלו בעקבות התפשטות הנגיף.

"ישנם לא מעט אנשים שנפלו בין הכיסאות סביב ההנחיות הקשורות בקורונה. כך למשל מי שהתחייב למכור את דירתו בתוך 18 חודשים ובתקופה הזאת לא הצליח לממש זאת. חשוב לזכור שבמשך תקופה לא מבוטלת אסור היה אפילו להיפגש עם רוכש פוטנציאלי. ההקפאה נכפתה על בעלי הדירות האלה.

 ישנם אנשים שהפסידו חודשיים מתוך התקופה הזו, ואין סיבה שלא להקל עליהם. לרשות המיסים אין סמכות לקצר מועדים בעניין הזה, וחייב להיות לכך פתרון"

רשות המיסים אומרת – 'היית יכול למכור את הדירה עד יום לפני', אבל אותו בעל דירה חשב שיש לו עוד כמה שבועות ואפילו חודשים לפני המכירה, ופתאום הקורונה מנעה את זה ממנו: ישנם אנשים שהפסידו חודשיים מתוך התקופה הזו, ואין סיבה שלא להקל עליהם. לרשות המיסים אין סמכות לקצר מועדים בעניין הזה, וחייב להיות לכך פתרון. ישנה הרגשה שאנחנו כבר אחרי הקורונה, אבל הימים האחרונים מוכיחים שלא כך".

עו"ד אהרונוביץ' התייחס לכך ואמר: "הנושא הזה עלה על שולחננו מתחילת המשבר, כבר באזור 15 או 22 למרץ, כשהמדינה נכנסה לסגר. היינו מודעים לזה מהיום הראשון. ההחלטה הייתה לראות עם הזמן מה יקרה, וכעת מובאת לאישור בכנסת הצעת חוק פרטית שמדברת על מתן ארכה גורפת בעניין זה לחצי שנה. אני מאמין שהחוק יובא לאישור בשבוע הבא, ונגיע למתווה מוסכם בוועדת הכספים".

עו"ד אהרונוביץ' התייחס בדבריו גם למצב השוק היום, ולפער הגדול בין ההיצע לביקוש: "הביקוש לדירות בישראל קשיח, והוא רק עולה – אנחנו בעד זה, אבל צריך לזכור כמה דברים: ראשית, העובדה שהריבית נשארת נמוכה תגרום לעוד ועוד אנשים לחזור לנדל"ן, הרי משבר הקורונה הוציא הרבה אנשים משוק ההון. לבד מזה, הוא החזיר לארץ לא מעט אנשים שחיו בחו"ל בשנים האחרונות, וגם זה יכול לתדלק את עליית המחירים. מדובר במצב לא פשוט, ואני לא מקנא לא בשר האוצר ולא בשר הבינוי והשיכון בעניין הזה".

עו"ד ורו"ח יוסי אלישע ציין בתורו במהלך ההרצאה כי בשנה האחרונה "מורגש חוסר בהירות בתחום מיסוי המקרקעין, בעיקר בכל הנוגע להתחדשות עירונית". הוא ציין בין היתר את נושא מס הרכישה על עסקה שבה יזם מוכר פרויקט התחדשות עירונית ליזם אחר, ועל שאלת סיווג חברה כאיגוד מקרקעין. לדבריו, שני נושאים אול מבטאים היטב את חוסר הוודאות שחשים הגורמים השונים הפועלים בענף הנדל"ן.

מדובר בנושאים כבדים מאוד. לכל החלטה ישנן השלכות רוחב שלא תמיד אפשר לצפות, ולכן אנחנו נזהרים מאוד. נאני מבין שצריך לתת פה אמירה"

על כך אמר עו"ד אהרונוביץ' כי "מדובר בנושאים כבדים מאוד. לכל החלטה ישנן השלכות רוחב שלא תמיד אפשר לצפות, ולכן אנחנו נזהרים מאוד. נוסף על כך, אנחנו עוסקים לרוב רק בדברים המיידיים ולא תמיד מתפנים לדברים שצריך לשבת ולדון בהם ממושכות, ואני מבין שצריך לתת פה אמירה. אני לוקח את זה איתי מפה כדי שננסה לתת ודאות כזו או אחרת לשוק בעניינים האלו".

קראו עוד במרכז הנדל"ן

  •  
 
 

כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:התחדשות עירוניתרשות המיסיםלשכת עורכי הדיןמס רכישהמיסוי מקרקעיןמיסוי מקרקעיןבעלי דירותעו"ד שי אהרונוביץ'עו"ד ורו"ח יוסי אלישעמשרד יוסי אלישע קלדרון ושות’ עורכי דיןמס רכישה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...