עוד מכרז רמ"י לבית דיור מוגן בבית שמש נסגר ללא זוכים

הפעם מדובר במכרז לשטח בגודל 4,511 מ"ר בשכונה ד'2, שעליו אמור היה לקום מתחם דיור מוגן בן 150 יחידות דיור • המכרז פורסם בספטמבר 2019

שיתוף הכתבה
בית שמש. מכרזי הדיור המוגן נותרים יתומים פעם אחר פעם (עיריית בית שמש)בית שמש. מכרזי הדיור המוגן נותרים יתומים פעם אחר פעם (עיריית בית שמש)

מתחמי הדיור המוגן בתחומי העיר בית שמש ממשיכים להיסגר ללא זוכים: מאז 2009 פרסמה רשות מקרקעי ישראל שמונה מכרזים לקרקעות שעליהן תוכננו לקום מתחמי דיור מוגן. מתוך השמונה הללו, רק שניים נסגרו בהצלחה – ואילו שישה נכשלו, כולל המכרז האחרון שנסגר אתמול (א').

מחיר המינימום לשטח קצת פחות מ-1.5 מיליון שקל, והוצאות הפיתוח עמדו על 15.3 מיליון שקל, שהם 3,393 שקל למטר ו-102,044 שקל ליחידת דיור

המכרז המדובר הזמין יזמים להציע הצעות עבור שטח בגודל 4,511 מ"ר, שעליו מתוכננות לקום 150 יחידות דיור עבור דיור מוגן. מחיר המינימום לשטח היה נמוך למדי, קצת פחות מ-1.5 מיליון שקל, אך הוצאות הפיתוח עמדו על 15.3 מיליון שקל, המבטאים עלויות פיתוח של 3,393 שקל למטר ו-102,044 שקל ליחידת דיור. מחיר שומה לא נקבע למכרז זה.

נציין כי במכרז האחרון ששווק בהצלחה בעיר, ביוני 2017, העלויות היו גבוהות יותר – אם כי השטח עצמו היה גם הוא גדול יותר, כמעט פי שניים מזה שנסגר אתמול ללא זוכים. במכרז ההוא, ששווק לפני כשלוש שנים, מחיר המינימום עמד על 3,867,500 שקל, ואילו הוצאות הפיתוח הסתכמו ב-26,430,800 שקל – 2,948 למטר, ו-114,917 ליחידת דיור. הזוכה במכרז זה הייתה חברת פרפרד אסטס, ששילמה עבורו בסך הכול 36,610,800 שקל.

יש לציין כי לכל אחד משני המכרזים הזוכים הוגשה רק הצעה אחת, כך שלמעשה במשך כ-11 שנים הוגשו שתי הצעות בלבד לשמונה מכרזי דיור מוגן בעיר

במכרז השני בעיר ששווק בהצלחה הוצאות הפיתוח היו נמוכות בהרבה – כ-6.18 מיליון שקל עבור מכרז בשטח של 3,469 מ"ר, סכום המבטא הוצאות פיתוח של 1,783 שקל למטר. אגב, יש לציין כי לכל אחד משני המכרזים הזוכים הללו הוגשה רק הצעה אחת, כך שלמעשה במשך כ-11 שנים הוגשו שתי הצעות בלבד לשמונה מכרזי דיור מוגן בעיר.

כאמור, מאז 2009 פורסמו שמונה מכרזים למתחמי דיור מוגן בבית שמש, ורק שניים מהם – האחד אי שם ב-2012 והשני ב-2017 – נסגרו בהצלחה. יתר המכרזים נסגרו ללא זוכים, ואחד מהם אף פורסם פעמיים (כלומר מכרז נוסף לאותו שטח), כפי שפרסמנו כאן בנובמבר 2019, ללא הצלחה. 

ככלל, מכרזי רמ"י לדיור מוגן לא נוחלים הצלחה רבה בשנים האחרונות, כפי שפרסמנו כאן באוקטובר האחרון, וזאת בלשון המעטה. בבדיקה עדכנית של הנתונים מתברר כי מאז תחילת 2018 פורסמו 26 מכרזים כאלו, ורק עשרה נסגרו בהצלחה – כלומר 62% ממכרזי הדיור המוגן של רמ"י לאורך השנתיים וחצי האחרונות נסגרו ללא זוכים. מדהים לראות כי מתוך 16 המכרזים שנכשלו, שישה נמצאים בבית שמש ומהווים 37.5% מהמכרזים הללו.

המגמה הזו תיבחן בוודאי בזכוכית מגדלת, וגורמים רבים ימתינו לראות לאן תנשב הרוח בסקטור הזה, שזכה לפריחה מרשימה לפני המשבר

כעת, לאחר משבר הקורונה – שהטיל צל גדול על תחום הדיור המוגן - המגמה הזו תיבחן בוודאי בזכוכית מגדלת, וגורמים רבים ימתינו לראות לאן תנשב הרוח בסקטור הזה, שזכה לפריחה מרשימה לפני המשבר (ולמרות התוצאות השליליות במכרזי רמ"י). כפי שציינו כאן, במסגרת הפרויקט המשותף למרכז הנדל"ן ולקבוצת גיאוקרטוגרפיה, השחקנים הוותיקים בתחום צפויים לשרוד ואף עשויים ליהנות מביקוש גבוה מזה שהיה עד לפני המשבר. השחקנים החדשים, לעומתם, עשויים להיפגע בצורה משמעותית, ומעניין לראות אם עניין זה ישפיע על התחום כולו.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:רשות מקרקעי ישראלמכרזיםדיור מוגןמשבר הקורונהקבוצת גיאוקרטוגרפיהשכונת ד'2 בבית שמש
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...