זה הזמן לשאול: האם החללים המשותפים ימשיכו לפרוח בימים שאחרי הקורונה?

סימן שאלה גדול מרחף מעל חברות החללים המשותפים ברחבי העולם, דוגמת WeWork ואחרות • האם הפחד משהייה במקום סגור ועמוס באנשים, לצד השאיפה לריחוק חברתי, תביא לסופן?

שיתוף הכתבה
חללי העבודה המשותפים יישארו ריקים לאחר שהמשבר יחלוף? (שאטרסטוק)חללי העבודה המשותפים יישארו ריקים לאחר שהמשבר יחלוף? (שאטרסטוק)

דברים רבים משתנים לנגד עינינו בשל משבר הקורונה שהגיח לפתע, בלי התראה. אנחנו נמצאים סגורים ומסוגרים בבית לתקופה רבה מאי פעם, כנראה; דברים רבים שעשינו ביומיום נשללים מאיתנו, או שמומלץ לא לעשותם; ונדמה שהדבר שהכי מפחיד רבים מאיתנו, יותר מכל דבר אחר, הוא המגע האנושי – שעלול לגרום להדבקה המדוברת בנגיף.

במציאות שכזו עולים סימני שאלה גדולים לגבי פעילויות רבות שנהגנו לבצע עד היום כמעט בלי מחשבה – קניות במרכזים סגורים, שהות שכם אל שכם בהופעות צפופות, אפילו עמידה שגרתית בתור. סימני השאלה עולים גם בנוגע לסקטורים עסקיים שונים. אחד מהם הוא סקטור החללים המשותפים, שמבוסס כל כולו על מה שכרגע נראה כמו הדבר האחרון שרבים ירצו לעשות: קרבה פיזית ועבודה בחלל סגור ומשותף.

בינתיים WeWork ממשיכה לגבות כסף

הנושא המדובר עלה לכותרות בארה"ב דווקא בהקשר קצת אחר: מתברר ששוכרים רבים של חללים מטעם חברתWeWork  זועמים עליה משום שהיא ממשיכה לגבות מהם כספים, לכל הפחות בצורה חלקית, גם בתקופה זו. הזעם מועלה על רקע שאותם שוכרים, לטענתם, כלל לא יכולים להשתמש בחללים כרגע, בשל ההנחיות המגבילות של רשויות הבריאות במדינה. 

בכתבה שפורסמה במגזין הנדל"ן The Real Deal נטען כי גרסתה של WeWork לעניין מתייחסת לעובדה שבמשרדיה פועלים גם עסקים חיוניים – כאלו שכן יכולים לפעול, על פי ההנחיות – וכי היא גם מספקת שירותי דואר, ולכן ממשיכה לגבות תשלום, בגין שירותים אלו.

הרשויות עצnן קצת מתקשות לעכל את נושא החללים הפתוחים, ולא העבירו הנחיה ברורה בעניין. מצד אחד, אלו חברות שלא מופיעות ברשימת העסקים החיוניים; מצד שני, בניו יורק קבעה העירייה כי עסקים לא חיוניים התומכים בעסקים חיוניים פטורים מהאיסור

התלונות הללו ממחישות את מצבן של חברות החללים המשותפים ברחבי העולם, שנמצאות בדילמה גדולה למדי. מצד אחד, הן נאלצות להשאיר את החללים המשותפים פתוחים, לטובת אותם עסקים שיכולים לעבוד. מצד שני, הן לא יכולות לסגור את השערים או "להחליף מנעולים" וכך לפקח על מי שבא ומי שלא בא, ולכן ממשיכות לגבות כספים, שכן החללים עצמם עדיין פועלים, בעיקרון.

החברות בסקטור זה נפגעו כולן (כמו רוב החברות והעסקים במדינות שבהן המגפה הכתה, כידוע). ישנן כאלו שפיטרו את כל עובדיהן ולפי שעה הן סגורות, ואחרות ערכו צמצום מאסיבי במצבת כוח האדם, בהתאם למצב. אם זה לא מספיק, הרי שהרשויות עצnן קצת מתקשות לעכל את נושא החללים הפתוחים, ולא העבירו הנחיה ברורה בעניין. מצד אחד, אלו חברות שלא מופיעות ברשימת העסקים החיוניים; מצד שני, בניו יורק קבעה העירייה כי עסקים לא חיוניים התומכים בעסקים חיוניים פטורים מהאיסור. התוצאה: אי-ודאות. כך או כך, נראה שהשאלה הגדולה ביותר, כאמור, כלל לא קשורה למה שעוברות החברות בזמן הקורונה, אלא מה יקרה להן אחר כך.

משרדים לטווח קצר על פני חללים משותפים בחוזים לשנים?

נחזור לתיאורים שהבאנו בהתחלה: חללים סגורים וצפופים, עמוסים באנשים שאף אחד לא יודע אם הם נשאים של הנגיף המידבק או לא, הם משהו שלפחות כרגע רבים מתקשים לתאר כיצד ייכנסו אליהם. נראה שבחברות המציעות חללים משותפים מודעים לכך, אך האם יש להן פתרון? קשה מאוד לדעת נכון לעכשיו.

ישנן חברות שחושבות על הגדלת הקומות שלהן והרחבתן, הצבת עמדות ניקיון והיגיינה וקביעת שילוט בחדרי ישיבות. יש בכך בעיה אחת: הרחבת קומות משמעה פחות אנשים שיכולים לעבוד בו-זמנית במקום, ובכך – רווח קטן יותר

ישנן חברות, לפי הכתבה שפורסמה במגזין The Real Deal, שחושבות על הגדלת הקומות שלהן והרחבתן, הצבת עמדות ניקיון והיגיינה וקביעת שילוט בחדרי ישיבות ובחללים אחרים המנחים להתרחקות חברתית. יש בכך בעיה אחת – בייחוד עם הסעיף הראשון ששוקלות החברות לעשות: הרחבת קומות משמעה פחות אנשים שיכולים לעבוד בו-זמנית במקום, ובכך – רווח קטן יותר.

חשוב להבין שמדובר בעניין משמעותי, שכן ניצול המטראז' בחללים המשותפים הוא חלק מהותי מהמודל העסקי של החללים המשותפים: ככל שפחות ופחות אנשים שוכרים שטחים באותם חללים משותפים, כך ההכנסות והרווחים של החברות שמחזיקות אותם הולך ויורד. חברות שבעבר הלא רחוק נכנסו לתחום, או חברות קטנות יחסית, יתקשו להחזיק מעמד במציאות כזו, של ריחוק חברתי בחללים שהן מציעות.

אחת המגמות שמציעה הכתבה במגזין הניו יורקי כתוצאה אפשרית של המצב הנוכחי היא ההעדפה לשכור משרדים עצמאיים וקטנים לטווח קצר – מהלך שעשוי להיתפס כמסוכן פחות עבור השוכר

אחת המגמות שמציעה הכתבה במגזין הניו יורקי כתוצאה אפשרית של המצב הנוכחי היא ההעדפה לשכור משרדים עצמאיים וקטנים לטווח קצר – מהלך שעשוי להיתפס כמסוכן פחות עבור השוכר (מבחינה בריאותית, שכן הוא בא במגע פחות עם אנשים זרים) וכדאי יותר (מבחינה כלכלית, שכן הוא לא צריך להתחייב לחודשים ושנים בתקופה של אי-ודאות). ההערכה היא כי זמן קצר לאחר שהמשבר הנוכחי יחלוף, נקבל את כל התשובות בנוגע לסקטור הזה. יהיה מעניין לעקוב.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:שכירותWeWorkמשבר הקורונהנדל"ןחללי עבודה משותפים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...