קצב הגידול בתזרים המזומנים של הקבלנים – הנמוך זה 18 חודשים

העלייה הריאלית בפברואר האחרון עמדה על 7% בלבד, וזאת עוד לפני פרוץ משבר הקורונה והשלכותיו הצפויות • מכירות הקבלנים בשוק החופשי ירדו ב-11%

שיתוף הכתבה
תזרים המזומנים בירידה - וכך גם מכירות הקבלנים בשוק החופשי (שאטרסטוק)תזרים המזומנים בירידה - וכך גם מכירות הקבלנים בשוק החופשי (שאטרסטוק)

אם זהו המצב שהיה טרם פרץ משבר הקורונה – מה יהיה כאשר נקבל את נתוני המשבר עצמו? מנתונים שמפרסם היום (ד') אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר עולה כי קצב הגידול של תזרים המזומנים הפוטנציאלי של הקבלנים ממכירת דירות חדשות היה הנמוך ביותר מאז אוגוסט 2018 – כלומר הקצב הנמוך ביותר זה 18 חודשים.

על פי הנתונים עמד התזרים על 5.8 מיליארד שקל בחודש פברואר, כולל מכירת דירות בסבסוד ממשלתי - עלייה ריאלית של 7% בהשוואה לפברואר אשתקד. כ-30% מסך תזרים המזומנים בחודש פברואר האחרון נבע ממכירת דירות בסבסוד ממשלתי, עלייה של תשע נקודות האחוז בהשוואה לפברואר אשתקד. נציין כי בחודש דצמבר האחרון עמד תזרים המזומנים על 7.9 מיליארד שקל – הנתון הגבוה ביותר מאז קיץ 2019. בספטמבר-אוקטובר 2019, לעומת זאת, הסתכם תזרים המזומנים של הקבלנים על 5.2 מיליארד שקל – אך אז מדובר היה על עלייה ריאלית של 34% בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שלפני כן.

קצב הגידול בתזרים המזומנים של הקבלנים – הנמוך זה 18 חודשיםקצב הגידול בתזרים המזומנים של הקבלנים – הנמוך זה 18 חודשים

נתון מדאיג נוסף נוגע למכירות הקבלנים בשוק החופשי: אלו הסתכמו ב-1,900 דירות בלבד - ירידה של 11% בהשוואה לפברואר אשתקד, וירידה של 15% בהשוואה לחודש הקודם. ירידה זו בולטת מאוד על רקע העלייה החדה במכירות הקבלנים בשוק החופשי בחודשיים הקודמים - עלייה של 20% בחודשים דצמבר 2019 וינואר 2020 בהשוואה לחודשים המקבילים להם בשנה הקודמת, ועל רקע עלייה של 12% שנרשמה בכל שנת 2019. גם כאן מדובר בנתון הנמוך ביותר זה כשנה וחצי.

קצב הגידול בתזרים המזומנים של הקבלנים – הנמוך זה 18 חודשיםקצב הגידול בתזרים המזומנים של הקבלנים – הנמוך זה 18 חודשים

באגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר מפלחים את הנתונים גם לפי אזורים, ועל פי פילוח זה ירידה במכירות הקבלנים בשוק החופשי במחצית מהאזורים. ירידה זו בולטת במיוחד בפריפריה הצפונית ובאזור המרכז (ירידה של 22% בהשוואה לפברואר אשתקד). מנגד, בולט אזור ת"א בגידול הקרוב ל-100% במכירות אלו, זאת במידה רבה על רקע המשך מבצע מכירות גדול באחד הפרויקטים בעיר זו. "אזור ירושלים רשם אף הוא שיעור גידול חד, של 30%", נרשים בסקירה, "אבל גידול זה נובע ברובו מרכישות של קרן רי"ט".

ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ: "בימים אלה החל הדיון על הדרך למנוע פגיעה קשה בענף הבנייה והתשתיות בעקבות משבר הקורונה. הנתון הזה הוא ראשון משורת נתונים שעוד יתפרסמו בהמשך ויבהירו את היקף הפגיעה האנושה בענף ובלקוחותיו. האשראי של הענף שלנו על חלקיו השונים, כולל המשכנתאות, עומד על יותר מ-900 מיליארד שקל מהמערכת הבנקאית והפיננסית, והוא אמור לייצר פתרונות דיור ועבודה למאות אלפי ישראלים. הכנסות המדינה ממיסים בנדל"ן, אשר עומדות בימים כתיקונם על כארבעה מיליארד שקל בחודש, נגדעו ביום אחד שבו נפסקו המכירות בענף. 

אסור שנגיע לשוקת שבורה. הממשלה מוכרחה לעלות איתנו על הפיגומים עכשיו, ולבנות איתנו את הדרך ליציאה מהמשבר הזה. הטיפול המהיר בתמיכה פיננסית באשראי בענף הבנייה והתשתיות, לצד עידוד הביקושים באופן מיידי, ימנעו יציאה איטית מאוד של ענף הבנייה והתשתיות מהמשבר הזה".

עלייה של 3% בסך כל הדירות שנרכשו; 
המשך ירידות חדות בירושלים בסקטור הדירות מיד שנייה

באגף הכלכלנית הראשית מעדכנים כי בחודש פברואר נרכשו בסך הכול 9,300 דירות, גידול של 3% בהשוואה לפברואר אשתקד. בניכוי המכירות בסבסוד ממשלתי עמד מספר העסקאות בשוק החופשי על 7,900, ירידה של 2% בהשוואה לפברואר אשתקד, וירידה של 7% בהשוואה לחודש הקודם. בהשוואה רב-שנתית של רמת המכירות בשוק החופשי בחודשי פברואר בעשור האחרון "מדורג" פברואר 2020 בחצי התחתון של דירוג זה. "בניגוד לחודשים הקודמים, בחודש פברואר האחרון נרשמה רמה נמוכה יחסית של עסקאות לא רק בפלח השוק של דירות יד שנייה, אלא גם בפלח השוק של הדירות החדשות הנמכרות בשוק החופשי", נכתב בסקירה.

קצב הגידול בתזרים המזומנים של הקבלנים – הנמוך זה 18 חודשיםקצב הגידול בתזרים המזומנים של הקבלנים – הנמוך זה 18 חודשים

סך העסקאות בדירות יד שנייה בחודש פברואר עמד על 5,900 דירות, עלייה של 1% בהשוואה לפברואר אשתקד, וירידה של 5% בהשוואה לחודש הקודם. בפילוח גאוגרפי ממשיך לבלוט לשלילה אזור ירושלים, עם שיעור ירידה חד של 15% בהשוואה לפברואר אשתקד, זאת בהמשך לשיעורי ירידה חדים בחודשיים הקודמים. רמת העסקאות בדירות יד שנייה באזור זה הסתכמה ב-600 דירות בלבד - הרמה הנמוכה ביותר שנרשמה בחודשי פברואר באזור ירושלים מאז שנת 2012. באזור ת"א נרשם גידול של 13% במספר העסקאות בדירות יד שנייה, בהמשך לגידול של 5% בחודש הקודם.

קצב הגידול בתזרים המזומנים של הקבלנים – הנמוך זה 18 חודשיםקצב הגידול בתזרים המזומנים של הקבלנים – הנמוך זה 18 חודשים

סך הדירות שנמכרו במסגרת תוכנית מחיר למשתכן בחודש פברואר האחרון עמד על 1,400 דירות, גידול חד של 47% בהשוואה לפברואר אשתקד. בפילוח גאוגרפי בולט אזור באר שבע, בגידול חריג של 500%. במונחים כמותיים נמכרו כ-560 דירות בסבסוד ממשלתי באזור זה בחודש פברואר, הרמה הגבוהה ביותר מבין כל האזורים.

קצב הגידול בתזרים המזומנים של הקבלנים – הנמוך זה 18 חודשיםקצב הגידול בתזרים המזומנים של הקבלנים – הנמוך זה 18 חודשים

כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מחיר למשתכןדירות חדשותדירות יד שנייהאגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצרתזרים המזומנים הפוטנציאלי של הקבלניםמכירת דירותדירות שנמכורדירות בשוק החופשי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...