הנהנים הגדולים מעסקאות מחיר למשתכן: תזרים הקבלנים הפוטנציאלי עלה ב-34%

על רקע השיא במכירת דירות חדשות במחיר למשתכן, תזרים המזומנים הפוטנציאלי של הקבלנים הגיע ל-5.2 מיליארד שקל • רכישות המשקיעים באוקטובר: מהנמוכות בעשור

שיתוף הכתבה
הקבלנים. תזרים המזומנים הפוטנציאלי עלה - בזכות מחיר למשתכן (שאטרסטוק)הקבלנים. תזרים המזומנים הפוטנציאלי עלה - בזכות מחיר למשתכן (שאטרסטוק)

על רקע נתוני השיא של מכירת הדירות החדשות במסגרת תוכנית מחיר למשתכן בחודשים ספטמבר-אוקטובר 2019, נראה כי גם הקבלנים יכולים לחייך: על פי סקירת ענף הנדל"ן למגורים של אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, עמד תזרים המזומנים הפוטנציאלי של הקבלנים ממכירת דירות חדשות (כולל דירות בסבסוד ממשלתי) על ממוצע חודשי של 5.2 מיליארד שקל בחודשים אלו - עלייה ריאלית של 34% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. 

על פי הסקירה, ובאופן לא מפתיע (שכן בספטמבר, לדוגמה, חצה מספר הדירות החדשות שנמכרו במסגרת מחיר למשתכן את רף ה-2,000 דירות), כ-37% מסך תזרים זה בתקופה הנסקרת נבע ממכירת דירות בסבסוד ממשלתי, זאת לעומת שיעור של 25% בלבד בתקופה המקבילה אשתקד.

רכישות המשקיעים: עלייה מינורית בהשוואה לתקופת שפל גדולה

נתוני אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר מתעכב, כתמיד, גם על ביצועי המשקיעים בשוק הישראלי – שכידוע מציגים תוצאות נמוכות תקופה לא קצרה. אם כן, רכישות המשקיעים בחודשים ספטמבר-אוקטובר 2019 הסתכמו ב-1,800 דירות, עלייה מתונה של 3% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

במונחים מוחלטים זוהי תוספת 50 דירות שנרכשו להשקעה, בשני החודשים, בהשוואה לספטמבר-אוקטובר 2018. במשרד האוצר מזכירים כי רמת רכישות המשקיעים בתקופה המקבילה אשתקד שיקפה רמת שפל גדולה – ירידה של 24% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2017, כך שהעלייה האחרונה ככל הנראה לא יכולה להעיד על מגמה כלשהי או על תפנית בפעילות המשקיעים בשוק. 



למעשה, אם מבודדים את הנתונים של אוקטובר לבדו ('חודש חגים', יש לציין), הרי שמספר הרכישות שנעשו מצד משקיעים הוא אחד הנמוכים בעשור, ועומד על שיעור של פחות מ-5% מסך העסקאות הכולל בשוק. בחודשים ספטמבר-אוקטובר 2019 שיעור רכישות המשקיעים עמד על 11% מסך העסקאות - נמוך בשתי נקודות אחוז בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

מכירות המשקיעים בחודשים ספטמבר-אוקטובר הסתכמו ב-2,600 דירות, ומבטאות גם הן עלייה של 3% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. מאחר שמספר הדירות שנרכשו על ידי משקיעים נמוך ממספר הדירות שנמכרו על ידם, הוסיף לרדת "מלאי הדירות" בידי משקיעים. בחודשים ספטמבר-אוקטובר 2019 נגרעו ממלאי זה 813 דירות, בדומה לקצב שבו ירד מלאי זה בתקופה המקבילה אשתקד. מאז החל לרדת "מלאי" הדירות בידי משקיעים באפריל 2016, נגרעו ממנו עד אוקטובר השנה (במשך כשנתיים וחצי) כ-21 אלף דירות.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משקיע נדל"ןתזרים המזומנים הפוטנציאלי של הקבלניםקבלניםאגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצרמשרד האוצר
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...