הלמ"ס: ירידה של 6.8% בהשקעה בבנייה למגורים ברבעון הרביעי של 2019

זאת לאחר ירידה של 0.9% ברבעון השלישי של השנה החולפת • ההשקעה בנכסים קבועים דווקא עלתה ברבעון האחרון של 2019, ב-7.3%, לאחר ירידה של 0.6% ברבעון השלישי

שיתוף הכתבה
ירידה משמעותית בהשקעה בבנייה למגורים (שאטרסטוק)ירידה משמעותית בהשקעה בבנייה למגורים (שאטרסטוק)

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מציינת כי ברבעון האחרון של 2019 נרשמה ירידה של 6.8% בהשקעה בבנייה למגורים – הנתון השלילי ביותר מבין כלל סקטורי ההשקעה שהיא בוחנת מדי רבעון. זאת במסגרת האומדן השלישי לרבעון הרביעי של שנת 2019 מבחינת חשבונות לאומיים, שמפורסם היום (א').

על פי הפרסום, ההשקעה בבנייה למגורים ירדה ברבעון הרביעי של השנה החולפת ב-6.8% בחישוב שנתי, זאת בהמשך לירידה של 0.9% בחישוב שנתי ברבעון השלישי של השנה החולפת. יש לציין כי לעומת זאת ההשקעה בנכסים קבועים - השקעה בבתי מגורים והשקעות ענפי המשק בבנייה, בציוד וכלי תחבורה - עלתה ברבעון הרביעי של 2019 בשיעור של 7.3% בחישוב שנתי. ברבעון השלישי ירדה השקעה זו ב-0.6%. עוד מציינת הלמ"ס כי ההשקעה בבנייה שלא למגורים ובעבודות בנייה אחרות עלתה ב-5.9% ברבעון האחרון של 2019, זאת לעומת ירידה של 7.6% ברבעון שקדם לו. 

הלמ"ס: ירידה של 6.8% בהשקעה בבנייה למגורים ברבעון הרביעי של 2019הלמ"ס: ירידה של 6.8% בהשקעה בבנייה למגורים ברבעון הרביעי של 2019

הנתונים הנוגעים לבנייה למגורים עשויים להיות מדאיגים למדי, בטח ובטח לנוכח המשבר שפוקד את הענף בימים אלו: יש להעריך כי בעקבות המשבר תפחת ההשקעה לבנייה למגורים גם ברבעון הראשון של 2020, או לכל הפחות תקטן משמעותית – דבר שיכול להגיע לכדי ירידה של שלושה רבעונים ברציפות בהשקעה בסקטור זה.

נציין כי בתחילת החודש פרסמה הלמ"ס את סקר הערכת המגמות בעסקים נכון לחודש מרץ 2020, ובאופן לא מפתיע הנתונים שליליים למדי – שהרי מרץ הוא החודש שבו פרץ משבר הקורונה המלווה אותנו כבר ימים רבים. הסקר מנסה "לחוש את השטח" על ידי קבלת תשובות והערכות שונות מראשי חברות בענפים השונים, וביניהם ענף הבינוי. 

על פי הסקר, חברות הבינוי מעריכות כי תהיה ירידה של 27.1% בהיקף הפעילות השוטפת בחודש הנוכחי לעומת חודש מרץ, וכן ירידה של 21.6% במספר המועסקים בהשוואה בין החודשים. הערכה זו בוודאי לא תפתיע איש לאור הפרסומים האחרונים על ירידה במספר הפועלים באתרי בנייה שונים ברחבי הארץ.

באותו פרסום של הלמ"ס מתחילת החודש נכתב: "ענף הבינוי מראה על חולשה מגמתית בחודשים האחרונים עד פברואר 2020, הנובעת מכמה גורמים אפשריים - ימי גשם רבים, איסור כניסת פועלים מסין ועוד - זאת למרות שבשנים קודמות ישנה עלייה בתקופה זו".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:הלשכה המרכזית לסטטיסטיקהענף הנדל"ןבנייה למגוריםמשבר הקורונהחשבונות לאומייםסקר החברות של בנק ישראל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...