קיסריה מודל 2035: 12,500 תושבים, 4,125 יח"ד - ו-2,750 חדרי מלון

הוועדה המחוזית חיפה הפקידה את תוכנית המתאר הכוללנית למרחב קיסריה, אשר מתכננת את עתיד היישוב 15 שנים מהיום

שיתוף הכתבה
רצועת החוף של קיסריה. "פריסת מערך שירותי התיירות כרצועה מרוכזת בזיקה לחוף הים" (שאטרסטוק)רצועת החוף של קיסריה. "פריסת מערך שירותי התיירות כרצועה מרוכזת בזיקה לחוף הים" (שאטרסטוק)

הכפלת מספר התושבים פי שניים וחצי; תוספת של עוד כ-1,600 יחידות דיור; ומספר חדרי מלון בשיעור של 66% ממספר הדירות – אלו היעדים שמציבים גורמי התכנון לקיסריה ב-15 השנים הבאות. הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה הפקידה לאחרונה את תוכנית המתאר הכוללנית ליישוב, ויעד התושבים בה עד 2035 הוא 12,500 איש.

התוכנית מיועדת לסייע ב"יצירת תנאים תכנוניים המאפשרים את מימוש החזון המוסכם ליישוב לשנת היעד 2035", כך על פי דברי ההסבר שלה. כדי לעשות זאת התוכנית מתרכזת בחמישה מישורים: "מיצוי ההזדמנויות של המרחב כמקום איכותי בעל זהות מבוססת היסטוריה, מורשת וערכים טבעיים; הרכבת הפסיפס של מרחב קיסריה לכדי ישות קוהרנטית תוך שימור הייחוד, התפקוד והמקום של כל אחד ממרכיביו; שיפור התפקוד של מרחב קיסריה כפרק משמעותי במרחב האקולוגי, הסביבתי והאזורי; פיתוח יישובִי בר-קיימא, מגוון, רב-דורי, המעודד חיי קהילה פעילים תוך יצירת זיקות חברתיות ותפקודיות עם הסביבה; ומיצובו של היישוב כיעד ברמה לאומית ובינלאומית של תיירות מורשת, המוטמע במרחב באופן המתחשב בכושר הנשיאה הטבעי ובפרטיות התושבים".

לטובת ניצול יעיל של הקרקע, במתחמי מגורים חדשים צפיפות היח"ד הממוצעת תהיה חמש יח"ד לדונם לפחות. בשטחי מגורים חדשים הנמצאים בתוך מתחמי המגורים הקיימים תהיה הצפיפות הממוצעת 4-3 יח"ד לדונם"

התוכנית, שנערכה על ידי משרד נעמה מליס אדריכלות ובינוי ערים, משתרעת על פני כ-11,894 דונם, ומלבד יחידות דיור וחדרי מלון היא כוללת גם 170,000 מ"ר של מבני ציבור ו-18,548 מ"ר של שטחי מסחר. שטח התוכנית כולו מחולק ל-16 מתחמי תכנון, כך שכל מתחם יכול ייעוד אחד או כמה ייעודי קרקע. התוכנית כוללת שורה של פעולות מרכזיות שיתוו את אופייה, ובהן יצירת הבחנה בין רצף השטחים הפתוחים לבין הרצף היישובי, וחיבור הרצף הפתוח לסביבתו, כמו גם הגדלת היצע המגורים בקיסריה, כמובן, שכולל כיום כ-2,500 יח"ד. 

בהקשר זה מתייחסת התוכנית להתפלגות הגילים ביישוב - יחס הצעירים עד גיל 44 באוכלוסייה נמוך באופן משמעותי מהממוצע הארצי, לפי התוכנית – והגדלת היצע המגורים ביישוב אמורה לסייע בכך. "לטובת ניצול יעיל של הקרקע, במתחמי מגורים חדשים צפיפות היח"ד הממוצעת תהיה חמש יח"ד לדונם לפחות", מגדירה התוכנית. "בשטחי מגורים חדשים הנמצאים בתוך מתחמי המגורים הקיימים תהיה הצפיפות הממוצעת 4-3 יח"ד לדונם".

עוד מורה התוכנית על השלמת רצף יישובי וחיזוק הציר היישובי הראשי, ציר רוטשילד, לצד יצירת דופן למבואת הכניסה ממחלף אור עקיבא הסמוך, וחיזוק המרכז היישובי הקיים באמצעות חיבור חלקיו שמשני עברי ציר רוטשילד, תוך עיבוי מערך מוסדות הציבור. עוד בהקשר זה כוללת התוכנית התוויית ציר תיירותי אשר יקושר בצורה ישירה למחלף קיסריה וישרת את הישויות התיירותיות, לרבות המלונאות, חוף הים ושרותי המסחר התיירותי.

"יצירת מרחב תיירותי רציף שיהווה אתר תיירותי כשלעצמו"

פרק המלונאות זוכה להתייחסות נרחבת בתוכנית, כמובן. לבד מהיעד של 2,750 חדרי מלון (שמבטא למעשה תוספת של 672 חדרים ביחס למצב המאושר) התוכנית מורה על יצירת מרחב תיירותי רציף, נפרד ממרחב המגורים, שיוכל לתמוך בפעילות תיירותית ולספק לה מרחבי פנאי, ויהווה אתר תיירותי כשלעצמו, בהיותו מונומט אדריכלי.

עוד מפרטת התוכנית על "יצירת תמהיל מלונאי אשר ישרת קהלי יעד מגוונים, תוך שימור יוקרתו של המותג קיסריה, ופריסת מערך שירותי התיירות כרצועה מרוכזת בזיקה לחוף הים המלווה בדופן תיירותית מסחרית". התוכנית כוללת גם את חיזוק מלון דן ומלון מתחם 7 כעוגן תיירותי נפרד לפעילות הגולף, וייחוד מתחם דרומי לכפר נופש ולקמפינג.

התוכנית מתייחסת גם לנוף ולאקולוגיה ומספקת הנחיות הנוגעות לרמת השימור, השיקום והפיתוח של כל אזור במרחב קיסריה, בדגש על שמורת החרובים, על מרחב החולות הדרומי המיועד לשיקום אקולוגי ועל רצועת החוף על מאפייניה השונים. 

חיזוק הזהות מבוססת ההיסטוריה של המקום באמצעות שימוש בדרכים העתיקות שהובילו לקיסריה, כשלד המחבר אותה לסביבתה; שימור האפשרות להכרזה עתידית של קיסריה, אשר נכללת כיום ברשימה הטנטטיבית של ישראל, כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו"

לגבי הארכיאולוגיה, אחת החוזקות של היישוב, מדברת התוכנית בין היתר על "חשיפה והבלטה של המרכיבים המאפיינים את ערי העולם הקלאסי: הגריד (מתווה הרחובות), נקודת מרכזיות (כיכרות, שוק, מקדשים), מתקנים למען האזרח וכיוצא באלה בתחומי העיר הביזנטית, העיר הצלבנית ובצמוד לה; חיזוק הזהות מבוססת ההיסטוריה של המקום באמצעות שימוש בדרכים העתיקות שהובילו לקיסריה, כשלד המחבר אותה לסביבתה; חיזוק, הדגשה ופיתוח של נתיב המים המחבר את פנים העיר עם הפריפריה העתיקה והמודרנית שלה, באמצעות שילוב צירי הליכה רגליים וצירי רכיבה; שימור האפשרות להכרזה עתידית של קיסריה, אשר נכללת כיום ברשימה הטנטטיבית של ישראל, כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפהתוכנית מתארתוכנית מתארחוף קיסריהמחלף קיסריהשטחי מלונאות
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...