המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה פה אחד: תקן 5281 בבנייה חדשה

תקנות הבנייה הירוקה אומצו על ידי מליאת המועצה, שממליצה לשר האוצר ליישמן • מדובר ביישום הדרגתי, שיחל ביולי 2021 ויימשך עד שנת 2025

שיתוף הכתבה
בנייה ירוקה. דרושה את אישור שר האוצר - ותיושם מ-2021 (שאטרסטוק)בנייה ירוקה. דרושה את אישור שר האוצר - ותיושם מ-2021 (שאטרסטוק)

מליאת המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה פה אחד את התקנות המחייבות לאמץ את כללי הבנייה הירוקה, על פי התקן הישראל 5281, בבנייה חדשה. הדיון בנושא נערך היום (ג'), כשבועיים לאחר שוועדת המשנה למועצה הארצית המליצה לחברי המועצה על אישור התקנות.

מדובר, כאמור, באימוץ של התקן הקיים כבר, הנוגע לנושא הבנייה הירוקה – בנייה שתביא לחיסכון בחשמל ובאמצעי מיזוג מלאכותיים ותבטיח בניינים ידידותיים יותר לסביבה. החידוש הוא שכעת כל בנייה חדשה תחויב, בצורה הדרגתית אומנם, ביישום התקן בזמן העבודות.

המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה פה אחד: תקן 5281 בבנייה חדשההמועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה פה אחד: תקן 5281 בבנייה חדשה

נכון להיום ישנם רק 500 מבנים בעלי תקן ירוק, הכוללים כ-16,500 יחידות דיור. עד היום תקן הבנייה הירוקה היה מחייב רק ביישובים החזקים - בערי פורום ה-15 ולא ביישובי הפריפריה. כך, בעוד תושבי הערים החזקות מרוויחים מהיעילות האנרגטית של המבנים ומחיסכון כספי בעלויות של חשמל ומים - התושבים בערי הפריפריה נשארו מאחור. לשם השוואה, בין השנים 2017-2014 אושרו רק 32 תכניות המחייבות בנייה ירוקה מחוץ לערי פורום ה-15, לעומת כ-400 תכניות שאושרו בערי פורום ה-15.

המתווה ההדרגתי המתוכנן יחל ביולי 2021, אז התקנות יחולו על בניינים רבי קומות, על מבני משרדים בשטח שנע בין 5,000 ל-20,000 מ"ר, על מבני מסחר, בתי חולים ועוד, בשטח של יותר מ-5,000 מ"ר. 

מ-2022 התקנות יחולו על גני ילדים ובתי ספר, ומ-2023 גם על מבני מגורים בבנייה רוויה, בבניינים שאינם רבי קומות, ועל שטחי משרדים, מסחר ומלונאות מ-1,000 מ"ר. ב-2025 מומלץ ליישם את השלב האחרון של המתווה, שיחול מאותה שנה על מגורים בבניינים רבי קומות שבהם 15 קומות לפחות, ובכל היקף שטח. 

המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה פה אחד: תקן 5281 בבנייה חדשההמועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה פה אחד: תקן 5281 בבנייה חדשה

בדיון שנערך בנושא בוועדת המשנה, שם כבר אושרו התקנות, כאמור, נקבע עוד כי הוועדה תקיים דיון מדי חצי שנה, "לצורך מעקב ובקרה בנושא בנייה בת-קיימה, ובין היתר בצורך לעדכן את התקן והתקנות ופעולות נוספות בנושא זה". עוד נקבע כי התקנות ייכנסו לתוקף בתוך שנה וחצי מיום הפרסום ברשומות עבור מבנים שנכללים בפעימה הראשונה של המתווה, ושלוש שנים מיום הפרסום עבור מבנים בפעימה השנייה.

לעיון בתקנות החדשות, לחצו כאן

מנכ"לית מנהל התכנון , דלית זילבר, ציינה כי "סוף-סוף תקן הבנייה הירוקה שהיה וולונטרי הופך למחייב, ויעשה צדק חברתי. מי שלא נהנה עד היום מהתקן היו בעיקר תושבי הפריפריה, ואנחנו משנים את זה. החובה בתקן בנייה ירוקה הינו צעד אחד משורה של מהלכים שמנהל התכנון מקדם לאור שינויי האקלים. אימוץ תקנים וסטנדרטים לבנייה ירוקה עשוי להוביל לחיסכון של כ־20%-30% בצריכת האנרגיה במבנים, להפחית את פליטות גזי חממה בערים ולצמצם את הצורך בהקמת תשתיות אנרגיה יקרות ומורכבות".

אימוץ תקנים וסטנדרטים לבנייה ירוקה עשוי להוביל לחיסכון של כ־20%-30% בצריכת האנרגיה במבנים, להפחית את פליטות גזי חממה בערים ולצמצם את הצורך בהקמת תשתיות אנרגיה יקרות ומורכבות"

מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי, ציין כי "אימוץ תקן בנייה ירוקה יוביל להקמת מבנים יעילים אנרגטית, אשר יתרמו לרווחת הציבור הן בחסכון בהוצאות האנרגיה והן בהפחתת הפלטות לאוויר - לשמירה על אוויר נקי יותר ולהפחתת ההשפעה על שינוי האקלים".

זאב בילסקי, ראש מטה הדיור הלאומי ויו״ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה ציין כי "לפני כעשר שנים, עוד בהיותי חבר כנסת וראש שדולת האיכות בכנסת, הגשתי הצעת חוק להחלת תקן בנייה ירוקה. לשמחתי, אני סוגר מעגל בימים אלה כיו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה. בדומה לתקנות דודי החשמל שאישרנו לפני כמה חודשים, גם כאן בבנייה ירוקה הנהנים העיקריים הם תושבי מדינת ישראל, שבזכות הבנייה הירוקה יצמצמו את חשבונות החשמל בכעשרים אחוזים ובכך נפחית את פליטת גזי החממה הנגרמים בשל כך ונבטיח איכות חיים טובה יותר לילדינו ולנכדינו".

איתן אטיה, מנכ"ל פורום ה-15: "מדובר ביום חג עבור כל מי שמעוניין במדינת ישראל בת-קיימא, עם מרחב עירוני איכותי וירוק. אנו מברכים את מנהל התכנון שאישר את התקן המבוסס על המדיניות שמיישם פורום ה-15 בהצלחה מאז 2014, ושאומצה ב-17 עיריות. החלטה זו הביאה לבנייתן של עשרות אלפי יחידות דיור בישראל ולירידת מחירי הבנייה הירוקה, וכך למעשה סללה את הדרך להרחבת התקן לכל הארץ. אנו בטוחים שלהחלטה זו תהיה השפעה חיובית אדירה על עתיד המרחב העירוני בישראל".

התקנות מציעות מתווה מדורג, נכון וחשוב מאוד לשוק. אנחנו מצידנו לא מתכוונים לשקוט על השמרים, וכבר חושבים איך לעלות לשלב הבא, לעלות עוד מדרגה בדרך לסטנדרט בנייה ירוקה גבוה עוד יותר"

מאיה קרבטרי, מנהלת תחום קיימות וסביבה בפורום ה-15: "מדובר חד-משמעית במכשיר להורדת יוקר המחיה, לצמצום צריכות יומיות של חשמל ומים, וזו בשורה של ממש למדינת ישראל. התקנות החדשות יבטיחו סטנדרט איכותי יותר של בנייה, סטנדרט אחיד שמבוסס על התקן של פורום ה-15.

היום, כמה שנים אחרי שהוא כבר מיושם ב-17 ערים, אי-אפשר להגיד שמדובר במשהו ניסיוני או זמני. זה הסטנדרט בערים הגדולות, ואין שום סיבה שהוא לא יגיע גם לערים הקטנות. התקנות מציעות מתווה מדורג, נכון וחשוב מאוד לשוק. אנחנו מצידנו לא מתכוונים לשקוט על השמרים, וכבר חושבים איך לעלות לשלב הבא, לעלות עוד מדרגה בדרך לסטנדרט בנייה ירוקה גבוה עוד יותר".

נציין כי היום החליטה המועצה הארצית בכמה נושאים, בהם קידום הקמתו של היישוב דניאל בנגב, ואישור תוכנית המתאר המשולבת לתחבורה יבשתית – תמ"א 42, תוכנית בעלת חשיבות עצומה בעיני הגורמים המתכננים, שנידונה לראשונה במועצה באוגוסט האחרון.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:זאב בילסקיהמועצה הארצית לתכנון ובנייהדלית זילברבנייה ירוקהפורום ה-15מאיה קרבטריועדת המשנה למועצה הארציתבנייה חדשהאודי אדיריאיתן אטיהתקן בנייה ירוקה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...