"היעד המסתמן: חיוב היזמים בתמחור סעיפי הבטיחות במכרזי המדינה"

כך מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון היוצא, בני דרייפוס, בכנס שנערך בלשכת עורכי הדין, סביב נושא הבטיחות בעבודה

שיתוף הכתבה
משתתפי יום העיון בלשכת עורכי הדין (חנן זיסו)משתתפי יום העיון בלשכת עורכי הדין (חנן זיסו)

"במקביל ליעדים שהציב לעצמו המנהל במטרה לטייב את יכולות הפיקוח והאכיפה על הבטיחות בענף הבינוי, בסופו של יום רגולציה עצמית היא הדרך האפקטיבית ביותר לשיפור הבטיחות בעבודה", כך אמר אתמול (ד') רן כהן, מנהל תחום בכיר בטיחות בעבודה במנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית, בכנס שהתקיים בלשכת עורכי הדין בת"א תחת הכותרת "בטיחות בעבודה - לאן מועדות פנינו?"

בני דרייפוס, המנכ"ל היוצא של משרד הבינוי והשיכון , דיבר גם הוא בכנס, והודה שהמשרד נכנס באיחור לטפל במצב הבטיחות בענף הבנייה, וכי מדינת ישראל נמצאת בפיגור אחרי מדינות ה-OECD בתחום זה. עוד ציין דרייפוס כי החקיקה הקיימת חסרה במובן זה שהיא נעדרת מדרג ענישתי מתאים כלפי קבלנים עם "רקורד בטיחותי" שלילי. 

פניתי בנושא זה להתאחדות הקבלנים, על מנת לייצר יחד מדרג הולם ולהגדיל את הקנסות, אך לא נעניתי. היעד המסתמן הבא הוא שילוב הוראות במכרזי המדינה, שתחייבנה את היזמים לתמחר את סעיפי הבטיחות בפיתוח ובבנייה"

"כיום האפשרויות דלות – התראה, שלילת רישיון וקנס זעום בסך 39,000 בלבד", אמר מנכ"ל המשרד. "פניתי בנושא זה להתאחדות הקבלנים, על מנת לייצר יחד מדרג הולם ולהגדיל את הקנסות, אך לא נעניתי. היעד המסתמן הבא הוא שילוב הוראות במכרזי המדינה, שתחייבנה את היזמים לתמחר את סעיפי הבטיחות בפיתוח ובבנייה". 

רפ"ק יעל אהרונוביץ, ראש מפלג פל"ס הפועלת תחת יחידת להב 433, התייחסה לאתגרים שעימם מתמודדת היחידה, החל בעובדה כי אתר בנייה הוא זירה דינמית המצריכה טיפול מיידי ועד למצב הקיים כיום, שבו חוקרי המשטרה תלויים בידע ובמיומנות של מפקחי העבודה ושל מומחים בענף הבנייה. "כך למשל, כיום המשטרה נאלצת לקיים מעין מכרז בזמן אמת לאיתור מומחה מתאים לחקור תאונת עבודה, בהתאם לנסיבות התאונה, דבר המקשה מאוד על פעילות היחידה", אמרה. 

במקום שהוא סבוך מהבחינה המשפטית, דרכי התיקון והטיפול צריכות להיות ברורות ופשוטות. כנס זה בא להציג את דרכי הפעולה שאותן על הקבלנים לאמץ, במגמה למנוע את המוות הבא

עו"ד ליאורה ביין ממשרד פרופ' ביין ושות' אמרה בכנס כי "במקום שבו אנשים נופלם אל מותם בתדירות גבוהה, ובמקום שהוא סבוך מהבחינה המשפטית, דרכי התיקון והטיפול צריכות להיות ברורות ופשוטות. כנס זה בא להציג את דרכי הפעולה שאותן על הקבלנים לאמץ, במגמה למנוע את המוות הבא. המסר לציבור הקבלנים מכנס זה הינו שבניית תוכנית אכיפה וציות לכלליה מהווה את המוצא היחיד לטיפול בבטיחות".

עו"ד שירה בס-רוזן, מנהלת מחלקת כפיית ציות רגולטורי במשרד פרופ' ביין ושות' עמדה בכנס על נחיצותה של רגולציה עצמית ותכנית אכיפה פנימית בתחום הבטיחות, פרקטיקה מקובלת בשדות רבים אחרים. "כך למשל, בתחום הפלילי התפרסמו לאחרונה הנחיות פרקליט המדינה בקשר לשיקולי התביעה בהעמדה לדין של תאגיד, ולפיהן קיומה של תוכנית אכיפה פנימית יעילה יכולה להעיד כי הכשל הינו נקודתי ולא כשל מערכתי", ציינה. "או אז ניתן היה לשקול מדיניות של אי-העמדה לדין של התאגיד. באותו אופן גם רשם הקבלנים, המפעיל את סמכותו כלפי חברות קבלניות בעלות 'רקורד בטיחותי' שלילי, דורש קיומו של מערך בטיחות מובנה, פעיל, הנוקט בצעדים פרו-אקטיביים ורוחביים לטיוב הבטיחות באתרי בנייה".

יום העיון שקיימה לשכת עורכי הדין בראשות עו"ד אבי חימי, נערך בהובלת מחלקת כפיית ציות רגולטורי במשרד עורכי דין פרופ' ביין ושות'. אל יום העיון הגעו 200 נציגי חברות הבנייה המובילות בישראל, וכן עורכי דין רבים.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:בני דרייפוסמשרד העבודה והרווחהלשכת עורכי הדיןבטיחות בעבודהתאונות באתרי בנייהתאונות באתרי בנייהמנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתיתרן כהןעו"ד שירה בס-רוזןעו"ד ליאורה בייןמשרד פרופ' ביין ושות'רפ"ק יעל אהרונוביץמפלג פל"ס
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...