מספרים כאלו לא נראו בארה"ב כבר זמן רב: שוק הדיור שובר שיאים

מספר היתרי הבנייה - הגבוה ביותר מאז 2007 • התחלות הבנייה עלו ב-3.2% • וביטחון הקבלנים בשיא של 20 שנה • נראה ששוק הדיור בארה"ב מחזיר לעצמו את כוחו

שיתוף הכתבה
שכונת מגורים בארה"ב. שוק הדיור מציג נתונים מרשימים (שאטרסטוק)שכונת מגורים בארה"ב. שוק הדיור מציג נתונים מרשימים (שאטרסטוק)

בסיומו של עשור מספר 2 במילניום החדש, 12 שנים לאחר אותה תקופה שחורה, רבים מתושבי ארה"ב בכלל ומהעוסקים בנדל"ן באמריקה בפרט ממשיכים לדבר על המשבר של 2008. אותו משבר, שתפס את רוב האנשים לא מוכנים והביא לטלטלה עזה בשוק הנדל"ן האמריקאי, ממשיך להתבטא במובנים רבים בשוק הזה עד היום, למרות הזמן הרב שעבר. כמעט כל סקירה של שוק הדיור האמריקאי מתייחסת בצורה כזו או אחרת למשבר הגדול ההוא.

ייתכן שממש בימים אלו, לקראת סיומה של שנת 2019, שוק הדיור האמריקאי מציג סוף-סוף את הנתונים שכולם חיכו שיציג: נתונים שמוכיחים שהוא מחזיר לעצמו את כוחו שאבד, שהוא חסין וחזק יותר, ושהטלטלה של 2008 כבר נמצאת מאחוריו

גם כאן נעשה את זה, אבל דווקא מזווית חיובית: ייתכן שממש בימים אלו, לקראת סיומה של שנת 2019, שוק הדיור האמריקאי מציג סוף-סוף את הנתונים שכולם חיכו שיציג: נתונים שמוכיחים שהוא מחזיר לעצמו את כוחו שאבד, שהוא חסין וחזק יותר, ושהטלטלה של 2008 כבר נמצאת מאחוריו – או רגע קט לפני שזה קורה.

תשאלו מהו הבסיס להכרזות האופטימיות הללו – ותקבלו תשובה מהירה: יש לכך כמה סיבות, וכולם נוגעות לנתונים שפורסמו בתקופה האחרונה בארה"ב באשר למצבו של שוק הדיור האמריקאי. מתברר שנובמבר 2019 האיר פנים לשוק הנדל"ן, עד כדי כך שאפשר אפילו להביט אל עבר 2020 במבט מעט אופטימי.

שיאים, נתונים חיוביים המגיעים מכלל המשק – ומי צריך יותר?

כאמור, לא מעט נתונים חיוביים ניפק לאחרונה השוק האמריקאי. המרכזי שבהם, שפורסם במגזין בלומברג, מדבר על כך שביטחון הקבלנים (ה-u.s homebuilder confidence index המפורסם) בנובמבר האחרון עלה לשיא של 20 שנה – כלומר לא היה גבוה כמוהו מאז שנת 1999. הוא עומד כעת על 76 נקודות, ולשם השוואה, בין 2008 ל-2009 הוא נע בין 10 ל-20 נקודות, ובשיאו של המשבר עמד על פחות מעשר נקודות - כפי שניתן לראות בגרף שפורסם בבלומברג:

 

זהו כמובן לא הנתון החשוב היחיד (יש לציין כי בתחילת 2018 היה האינדקס מרוחק נקודות ספורות מהשיא שאליו הגיע כעת): על פי המגזין TheRealDeal הסתכם מספר התחלות הבנייה של נכסים בבעלות פרטית בנובמבר ב-1.37 מיליון – עלייה של 3.2% לעומת החודש הקודם. אם זה לא משמעותי מספיק בעיניכם, נציין כי בנובמבר 2008 עמד מספר זה על 1.2 מיליון התחלות בנייה – נקודת זמן שבה המשבר הכלכלי רק החל להתבטא בשטח.

התחלות הבנייה לדיור החד-משפחתי עמדו בנובמבר על 938,000, מספר המבטא עלייה של 2.4% אחוזים והרמה הגבוהה ביותר מאז ינואר 2019; היתרי הבנייה בחודש נובמבר הגיעו לשיעור שנתי מנוכה עונתיות של 1.48 מיליון - השיעור הגבוה ביותר של היתרי בנייה שהתקבלו מאז 2007

וזה לא הכול: התחלות הבנייה לדיור החד-משפחתי, שמוגדר על ידי אנשי TheRealDeal כמגזר הגדול ביותר בשוק, עמדו בנובמבר על 938,000, מספר המבטא עלייה של 2.4% אחוזים לעומת אוקטובר, והרמה הגבוהה ביותר מאז ינואר 2019; היתרי הבנייה שהתקבלו בחודש נובמבר ברחבי ארה"ב הגיעו לשיעור שנתי מנוכה עונתיות של 1.48 מיליון, עלייה של 1.4% לעומת אוקטובר, ולא פחות חשוב מזה - השיעור הגבוה ביותר של היתרי בנייה שהתקבלו מאז 2007. 

נזכיר – כפי שמציינים בבלומברג ובמגזין TheRealDeal – כי כל הנתונים הללו מגיעים על רקע שיעורי משכנתא נמוכים, צמיחת משרות וחיזוק אמון הצרכנים. נתונים אלו צפויים בוודאי לתרום רבות ל"מצב הרוח הלאומי", ספציפית באשר לשוק הנדל"ן, ובאשר לכלכלה האמריקאית בכלל.

קצב הבנייה עדיין לא מספק – והמחירים עולים

למרות כל אלה, לא הכול ורוד: בבלומברג יודעים לספר כי בעוד שהתחלות הדיור השתפרו משמעותית בחודשים האחרונים (השיפור בנובמבר הוא המשכה של מגמה ארוכה יותר), קצב הבנייה נותר משמעותית מתחת לרמות שנראו בתחילת שנות האלפיים. כך, נאלץ השוק בינתיים להתמודד עם היעדר מלאי דירות מספק. כששיעורי המשכנתה נמוכים מאוד, כאמור, המצב הזה מביא לעליית מחירים ולגידול בשיעור הבעלות על בתים בקרב האמריקאים.

אז לאן הולך שוק הדיור האמריקאי? קשה לקבוע, אך הסימנים שהוצגו כאן חיוביים מאוד ומצביעים על שינוי והתחזקות משמעותית בכמה מישורים – בטח ובטח אם משווים זאת למצב סביב המשבר הגדול. לקראת שנת 2020 נראה כי השוק האמריקאי סוף-סוף חוזר להציג את חוסנו הידוע, ואם המגמה תימשך, אולי יפסיקו לדבר שם מעבר לים על השפעות המשבר של 2008.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:נדל"ן בארה"בהתחלות בנייהThe Real Dealבלומברגהיתר בנייה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...