כ-61% מההנפקות במגזר הלא פיננסי מתחילת השנה - של חברות נדל"ן

כך על פי דו"ח היציבות הפיננסית של בנק ישראל המתייחס לנתונים מתחילת השנה• כ-40% מהצמיחה באשראי הבנקאי היא בענפי הבינוי והנדל"ן

שיתוף הכתבה
חברות הנדל"ן "מככבות" בשוק ההון ובבורסה (שאטרסטוק)חברות הנדל"ן "מככבות" בשוק ההון ובבורסה (שאטרסטוק)

חברות הנדל"ן "מככבות" בשוק ההון, ותורמות משמעותית לגידול באשראי למגזר העסקי: על פי דו"ח היציבות הפיננסית של בנק ישראל למחצית השנייה של 2019 שפורסם היום (ד'), אשר בוחן ענפים שונים במשק הישראלי במטרה לבדוק את יציבותו ואת עמידותו לסיכונים שונים, ענף הנדל"ן משחק תפקיד מרכזי בכמה מישורים ובכמה תחומים בשוק.

כך למשל קובע הדו"ח כי נרשם המשך גידול בחשיפת המערכת הפיננסית לאשראי לדיור, "שמהווה מרכיב משמעותי במאזני הבנקים בישראל. החוב של המגזר העסקי לתוצר ולתוצר העסקי נותר כמעט ללא שינוי, ונותרה רמת הריכוזיות באשראי לענף הבינוי והנדל"ן, תוך שריכוזיות האשראי למשכנתאות ולענף הבינוי והנדל"ן מסך האשראי של המערכת הבנקאית ממשיכה להיות גבוהה גם בהשוואה בינלאומית".

ענף הנדל"ן ממשיך להיות ענף שמאופיין במינוף גבוה, ועם משקל משמעותי במערכת הבנקאית ובשוק האג"ח הסחיר; הלוואות בנקאיות ממשיכות להיות המקור העיקרי לאשראי למגזר העסקי, וכ-40% מהצמיחה באשראי הבנקאי היא בענפי הבינוי והנדל"ן - ששיעורו 14% מיתרת האשראי המאזנִי"

עוד קובע הדו"ח כי מגמת הגידול בחוב של ענף הבינוי והנדל"ן נמשכת, וכי שיעורו מסך החוב עומד על 23.7%. "ענף הנדל"ן ממשיך להיות ענף שמאופיין במינוף גבוה, ועם משקל משמעותי במערכת הבנקאית ובשוק האג"ח הסחיר; הלוואות בנקאיות ממשיכות להיות המקור העיקרי לאשראי למגזר העסקי (שיעור של 47.7%), וכ-40% מהצמיחה באשראי הבנקאי היא בענפי הבינוי והנדל"ן - ששיעורו 14% מיתרת האשראי המאזנִי". עוד כותבים מנסחי הדו"ח כי מגמת הריכוזיות באשראי לענף מהותית. 

"הנתונים מעידים כי חברות הבנייה והנדל"ן מוסיפות לגייס חוב בכל הערוצים", נכתב בדו"ח. "ריכוזיות המערכת הפיננסית בישראל והקצב האיטי יותר של הפיתוח הפיננסי בישראל, לא מאפשרים עדיין פיזור גדול יותר של הסיכונים בין השחקנים השונים כמקובל בעולם".

כ-61% מההנפקות במגזר הלא פיננסי מתחילת השנה - של חברות נדלכ-61% מההנפקות במגזר הלא פיננסי מתחילת השנה - של חברות נדל

כאמור, חברות הנדל"ן הישראליות משחקות תפקיד משמעותי גם בשוק ההון: על פי דו"ח בנק ישראל, כ-61% מההנפקות במגזר הלא פיננסי (הסחיר) שבוצעו מתחילת השנה הן של חברות מענף הנדל"ן, "ואומדן גיוס ההון נטו של החברות מהענף גבוה משמעותית ביחס לענפים אחרים ועומד על 10 מיליארד שקל". עוד מציין הדו"ח כי יתרת אג"ח הנדל"ן והבינוי עמדה נכון לרבעון השלישי על סך של 104 מיליארד שקל - 32.6% מיתרת סך האג"ח (כולל פיננסיים). עם זאת, מציינים בבנק ישראל כי בענף הבינוי והנדל"ן מרווחי התשואות נותרו נמוכים.

הדו"ח אף מתעכב על ביצועי מניות הנדל"ן והשוואתן לביצועי המדדים האחרים בבורסה הישראלית, ומציין כי מניות הנדל"ן "בלטו בעליות מתחילת השנה ותרמו לעליית המדדים הכלליים". את ההמחשה לכך ניתן לראות בגרפים הללו:

כ-61% מההנפקות במגזר הלא פיננסי מתחילת השנה - של חברות נדלכ-61% מההנפקות במגזר הלא פיננסי מתחילת השנה - של חברות נדל

כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ענף הנדל"ןדו"ח היציבות הפיננסיתמדד חברות הנדל"ן
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...