המועצה הארצית החליטה: מועד התפוגה של תמ"א 38 - אוקטובר 2022

בתום הדיון החשוב הוחלט באופן רשמי כי התוכנית תסתיים בעוד 3 שנים – בהתאם להחלטת הגורמים הממשלתיים מאוקטובר • כל פרטי ההחלטה והמתווה שעליו סוכם - בכתבה

שיתוף הכתבה
 היו"ר זאב בילסקי היו"ר זאב בילסקי

תמ"א 38 תסתיים באוקטובר 2022 – כך החליטה לפני זמן קצר באופן רשמי המועצה הארצית לתכנון ובנייה, בדיון שארך כמה שעות במשרדי מנהל התכנון . ההחלטה מאשררת את החלטתם של הגורמים הממשלתיים מתחילת אוקטובר, שהתקבלה בלשכתה שרת השיכון יפעת שאשא-ביטון.

המועצה הארצית לתכנון ובנייה, בראשות היו"ר זאב בילסקי, התכנסה היום (ג') כדי לדון בשאלת הארכת תוקפה של תמ"א 38 – שאלה שהפכה בחודשים האחרונים לנושא המרכזי בסקטורים רבים בענף הנדל"ן, מאז הודיע מנהל התכנון על עצירת התמ"א במאי 2020. הדיון בנושא עתידה של תמ"א 38 החל בסביבות השעה 1 בצהריים, ונמשך יותר משלוש שעות, עמוק אל תוך אחר הצהריים.

בהודעת המנהל נכתב: "הוועדה השתכנעה כי התמ"א במתכונתה הנוכחית לא השיגה את המטרה המרכזית שלשמה הוקמה - חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה. מהנתונים שהוצגו בפני הוועדה עולה כי התמ"א כמעט לא מיושמת באזורי הסיכון. התמ"א לא השיגה את מטרתה גם מבחינה תכנונית - היא מאפשרת מתן היתר למגורים בלבד, זאת מבלי לתת מענה לתשתיות ולצורכי הציבור הדרושות לתושב. נוסף על כך מתן היתר נקודתי לבניין הבודד, ללא ראייה תכנונית ברמת המתחם, יכול לסכל התחדשות עירונית במתחם כולו.

לכן המתווה הנכון לקידום חיזוק מבנים והתחדשות עירונית הינו באמצעות תוכניות מפורטות, שיכללו במידת האפשר מתחמים שלמים, במסגרת תוכנית מתאר כללית להתחדשות עירונית שתחול על כלל מרחב התכנון המקומי. עם זאת, ולאור פרק הזמן הנדרש להגשת תוכנית כללית להתחדשות עירונית ולאישורה, ממליצה הוועדה על מתווה מדורג".

עיקרי המתווה: 

הוראות מעבר 
הוראות התמ"א ימשיכו לחול עד לתאריך 1.10.22. נוסף על כך, תיקבע הוראת מעבר לפיה בקשה להיתר שהוגשה לוועדה המקומית עד לתאריך זה, ימשיכו לחול עליה הוראות התמ"א. במקביל, יקודם תיקון חקיקה לפיו תינתן סמכות לוועדה מקומית לאשר תוכנית מפורטת במגרשים שבהם קיימים מבנים הטעונים חיזוק, להריסה ובנייה מחדש. 

מתן סמכות לוועדה המקומית 
במסגרת המתווה החדש, תינתן בחוק סמכות לוועדה המקומית לאשר בתוכניות התחדשות עירוניתעירוב שימושים סחירים וציבוריים, בהיקף שייקבע בחוק. כמו כן ניתן יהיה לאחד מגרשים ולהרחיב דרכים ושטחי ציבור, דבר שלא ניתן לעשותו היום. 

קיצור זמנים 
יקודם מנגנון חדש שיקצר את לוחות הזמנים, לפיו ניתן יהיה לראות בהחלטה לאישור תוכנית גם כהחלטה למתן היתר מכוח התוכנית, כך שלא יהיה צורך להגיש בקשה להיתר בנפרד. 

היטל השבחה
הוועדה השתכנעה כי יש לבחון את הטלת היטלי השבחה בפרויקטים מסוג זה (הן במסלול חיזוק והן במסלול הריסה). 

כמו כן, הוולנת"ע תתכנס אחת לשנה כדי לדון בעדכוני חקיקה וכלים משלימים לצורך התחדשות עירונית איכותית בראייה אסטרטגית.

[quote]

לאורך הדיון נשמעו דעותיהם של כלל הגורמים שנכחו בדיון, וההפתעה הגיעה דווקא מכיוון נציגי משרד הפנים, אשר תמכו בהארכת תמ"א 38 בחמש שנים נוספות – כפי שדורשת כבר זמן רב התאחדות הקבלנים. 

נציין בהקשר זה כי בהחלטת הוולנת"ע לפני כשלושה שבועות הועלתה גם כן האפשרות להארכת התמ"א בחמש שנים, ולא עד לאוקטובר 2022, וזאת בשני תנאים: האחד - הוועדה המקומית ברשות שבה מתכונן הפרויקט החליטה כי היא מעוניינת שהוראות התמ"א ימשיכו לחול בתחומה; השני – אותה ועדה הכינה תוכנית מתאר להתחדשות עירונית או תוכנית מפורטת לפי סעיף 23 לתמ"א 38 – והגישה אותה לאישור מוסד התכנון עד תחילת מאי 2022.

 

במהלך הדיון, וכפי שפרסמנו לראשונה, המשיכו נציגי השלטון המקומי לדרוש את הארכת תוקפה של התמ"א בשנה בלבד – עד מאי 2021. כזכור, פורום ה-15 ומרכז השלטון המקומי פרסמו בתחילת ספטמבר מכתב שבו קראו לעצור את התמ"א משום שמדובר ב"כלי לקוי להתחדשות עירונית".

ומדוע מתנגדים גורמים שונים, וביניהם ראשי ערים רבים, להמשכה של התמ"א? הינה דוגמה לכך משכונת אפקה העשירה בתל אביב – שם פרויקט תמ"א 38 תקוע כבר יותר משלוש שנים:

ראש מטה הדיור הלאומי ויו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה זאב בילסקי: "לאחר אינספור דיונים ומחשבה אני מברך על הארכת תמ"א 38 לתקופת מעבר של שלוש שנים, היום במועצה הארצית. מעבר לכך שזוהי תכנית מצילת חיים שמביאה לחיזוק מבנים והוספת ממ"דים שימנעו אסונות במקרי חירום, מוטלת עלינו האחריות לייצר ודאות בשוק הדיור ולהכניס שינויים באופן שהשוק יוכל לעמוד בהם. תקופת המעבר תאפשר חקיקה ושינויים נדרשים על מנת לייצר תשתית לפרויקטים של התחדשות עירונית באופן רחב בכלל הארץ ובדגש על הפריפריה".

[quote]

מנכ"לית מנהל התכנון , דלית זילבר: " תמ"א 38 היא תוכנית שאיבדה את הכיוון ולכן היא מסתיימת. אנחנו שמחים ששינינו את השיח הציבורי, לכיוון של תכנון ראוי ואיכותי שמסתכל בצורה כוללת על המרחב מחד ועל שמירת חיי האדם בפריפריה מאידך. התמ"א הסתיימה, אך העבודה של מנהל התכנון כעת היא לקדם שינויי חקיקה המתבקשים בהתאם למתווה שהוצג".

מוקדם יותר היום אישרה המועצה הארצית לתכנון ובנייה גם את תמ"א 24/4 – תוכנית המתאר הארצית למתקני כליאה, שתאפשר הקמת 8 מתקנים חדשים כאלו ברחבי הארץ.

אז מה היא בעצם משמעותה האמיתית של החלטת המועצה הארצית בנוגע לתמ"א 38? כיצד יש לפעול מעתה, בשלוש השנים שנותרו לתוכנית, ואיך ייראה תחום ההתחדשות העירונית לאחריה?
באירוע פסגת הנדל"ן שייערך ביום חמישי הקרוב יובאו לדיון כל המשמעויות הנובעות מההחלטה, בצורה נרחבת, מקיפה ופרקטית.
 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מנהל התכנוןזאב בילסקיהמועצה הארצית לתכנון ובנייהדלית זילבר
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...