2.643 מיליארד ש': היקף המשכנתאות בפיגור עלה חודש שני ברציפות

זאת במקביל לירידה נוספת בהיקף המשכנתאות הכולל - 5.659 מיליארד שקל בספטמבר האחרון • עלייה גם בהיקף המשכנתאות על בתים בשווי 5-3 מיליון שקל

שיתוף הכתבה
היקף המשכנתאות בפיגור עלה חודש שני ברציפותהיקף המשכנתאות בפיגור עלה חודש שני ברציפות

הציבור לווה פחות – אך מתקשה להחזיר: על פי נתוני בנק ישראל המפורסמים היום (ג') ירד היקף המשכנתאות הכולל חודש שני ברציפות, ועמד על 5.659 מיליארד שקל בספטמבר. לעומת זאת, היקף המשכנתאות שנמצאות בפיגור עלה זה החודש השני ברציפות, ועמד בספטמבר על 2.643 מיליארד שקל.

כזכור, בחודש שעבר עלה היקף המשכנתאות בפיגור (משכנתאות שהלווה לא עמד בהחזר שלהן לתקופה של יותר מ-90 יום) ל-2.614 מיליארד שקל, זאת לאחר ארבעה חודשים רצופים של ירידות. באפריל השנה כבר עמד נתון זה על סכום של 2.714 מיליארד שקל, נתון מהגבוהים בעשור האחרון, וכעת נראה כי אנו מתקרבים לרף זה שוב. עיקר העלייה מבחינה זאת נרשמה במשכנתאות על נכסים בשווי 1.2 עד 2 מיליון שקל.

כאמור, ברקע הנתונים הללו יש לציין כי היקף המשכנתאות ירד זה החודש השני ברציפות. אם חודש יולי שבר את כל השיאים מבחינה זו, עם היקפי משכנתאות של 6.668 מיליארד שקל, הרי שנדמה כי השוק מעט מתקרר מבחינה זו. מאז אותו שיא של יולי ירד היקף המשכנתאות שנטל הציבור ביותר ממיליארד שקל. 

יש לציין כי בספטמבר אשתקד היקף המשכנתאות הכולל הסתכם ב-3.268 מיליארד שקל, סכום נמוך במיוחד גם בהשוואה לחודשים הסמוכים לו – ואחד הנמוכים בעשור האחרון. ההבדל בין החודשים קשור ככל הנראה בחגי תשרי שחלו לכל אורך ספטמבר 2018.

היקף משכנתה ממוצעת: 712 אלף שקל

גם מספר המשכנתאות שניתנו בספטמבר נמוך יחסית, פחות מ-8,000, המספר הנמוך ביותר מאז מאי האחרון. היקף משכנתה ממוצע עמד בספטמבר 2019 על 712 אלף שקל, לעומת 724 אלף שקל בחודש שלפניו. מדובר בירידה ראשונה מבחינה זו לאחר שלושה חודשי עלייה רצופים.

נתונים מעניינים נוספים עולים מפילוח המשכנתאות שניטלו בספטמבר על פי שווי הנכס: למרות הירידה בהיקף המשכנתאות הכולל, חלה דווקא עלייה בהיקף המשכנתאות על נכסים בשווי 800,00 עד 1.2 מיליון שקל, ובנכסים בשווי 5-3 מיליון שקל.

"היקפי המשכנתאות הגבוהים השנה אינם הפתעה אמיתית"

"הנתונים לא מספרים על סיבה אמיתית שיכולה להסביר אי-יכולת עמידה בפירעון", אומר ערן כרמל, מנכ"ל ובעלי חברת ewm פתרונות מימון המתמחה בייעוץ משכנתאות. "אין אבטלה גבוהה, אין העלאת ריביות, להפך, ולכן הדבר היחיד שיכול להצביע על כך אלו החגים: בתקופת החגים ההוצאות המשפחתיות גדולות יותר וללווים קשה יותר לעמוד בהחזרי המשכנתה".

על הפרסומים הרבים שנראו לאחרונה בדבר היקף המשכנתאות הכולל, ששבר השנה שיאים חדשים, אומר כרמל: "כל מי שחי את השוק, שמבין בכלכלה ובנדל"ן, לא מופתע באמת מהעלייה בהיקף המשכנתאות הכולל. מחירי הדירות ממשיכים לעלות, ישנן יותר עסקאות ולכן היקף המשכנתאות ממשיך לעלות. הרי בהשוואה לשנה שעברה, אנחנו צריכים השנה יותר משכנתאות, באופן טבעי. גם הריבית הנמוכה מעודדת נטילת יותר משכנתאות: זוג צעיר שיכול להסתדר גם עם 60% מימון אומר לעצמו – 'יש לי ריבית אטרקטיבית, אקח מימון יותר גבוה'. זה מה שקורה בשטח, אין פה הפתעה אמיתית".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:היקף המשכנתאותבנק ישראלערן כרמלמשכנתא
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...