האוצר: IDE ו-Hutchison העפילו לשלב הסופי במכרז להקמת שורק 2

מתקן ההתפלה, שלטענת המדינה צפוי להיות הגדול מסוגו בעולם, ייצר כ-200 מיליון מ"ק בשנה • המרכז מתנהל בשיטת ה-BAFO, המונהגת לראשונה במכרזי החשכ"ל

שיתוף הכתבה
האוצר: IDE ו-Hutchison העפילו לשלב הסופי במכרז להקמת שורק 2האוצר: IDE ו-Hutchison העפילו לשלב הסופי במכרז להקמת שורק 2

משרד האוצר מודיע היום (ד') כי נבחרו שתי חברות אשר עולות לשלב הסופי במכרז להקמת מתקן ההתפלה החדש בשורק. החברות, IDE ו-Hutchison, נבחרו על ידי ועדת המכרזים הבין-משרדית להתפלת מי ים המשותפת למשרדי האוצר, האנרגיה, רשות המים וחברת ענבל, שבראשה עומד איציק מרמלשטיין, מנהל יחידת תשתיות ופרויקטי PPP באגף חשב הכללי. 

מדובר במכרז להקמת מתקן ההתפלה "שורק 2", אשר יפעל לצידו של מתקן ההתפלה הפועל במקום היום – בצמוד לנחל שורק, בחולות ראשון לציון. המכרז מתקיים בשיטת ה-BAFO - Best and Final Offer, המיושמת לראשונה במכרזי החשב הכללי.

[quote]

בשיטה זו שלב סגירת המימון לפרויקט ותכנון המתקן, שבדרך כלל נעשה על ידי הזוכה הסופי במכרז, הופך להליך תחרותי, בין שתי ההצעות הטובות ביותר. בסופו של שלב זה מגישים המתמודדים הצעת מחיר משופרת, ונבחר הזוכה. ממשרד האוצר נמסר כי הוספת התחרות גם לשלב הסגירה הפיננסית של המתקן צפויה להגדיל את הוודאות להקמתו, לקצר את לוחות הזמנים להשלמתו ולהוזיל את מחיר המים.  

הפרויקט יבוצע בשיטת PPP, שבה היזם הנבחר יהיה אחראי לתכנון, למימון, להקמה ולתפעול של מתקן ההתפלה, לתקופה של 25 שנה. המתקן, שצפוי להיות הגדול מסוגו בעולם על פי נתוני המדינה, עתיד לייצר כ-200 מיליון מטר קוב מים בשנה, ויעלה את סך ייצור המים במתקני ההתפלה בישראל ל-785 מלמ"ק בשנה, כמות השווה לכ-85% מסך הצריכה הביתית והעירונית כל שנה.

כחלק מההליך המכרזי הודיע בנק ההשקעות האירופי (EIB) על כוונתו להעמיד מימון לפרויקט בהיקף של עד 150 מיליון יורו. כמו כן, המכרז כולל אפשרות להקמת תחנת כוח בהספק של עד 150 מגה ואט, לטובת צריכת מתקן ההתפלה ובמטרה להוזיל את עלות המים. 

שתי החברות הזוכות, IDE ו-Hutchison, הגישו הצעות דומות של כ-1.6 שקלים לכל קוב מים שייוצר במתקן ההתפלה, מחיר הנמוך בכחצי שקל בהשוואה למחיר הנמוך ביותר לקוב מים המשולם כיום, כך לדברי אנשי האוצר. "הוזלה זו תחסוך למשק המים כ-2.5 מיליארד שקל לאורך תקופת פעילות המתקן, בהשוואה למחיר המשולם כיום", נכתב בהודעה.

[quote]

החשב הכללי, רוני חזקיהו: "נוכח הדחיפות בהקמת המתקן, לוחות הזמנים הקצרים שבהם פעלה ועדת המכרזים ויישום מנגנון ה-BAFO לראשונה במכרזי החשב הכללי צפויים לתרום לקיצור משמעותי של לוחות הזמנים להקמת המתקן, כמו גם להוזלת מחיר המים. פרויקט זה מצטרף לשורת פרויקטי תשתית המקודמים בימים אלו במסגרת תוכנית 'תשתיות 2030', ביניהם פרויקטי תחבורה, אנרגיה ופסולת, הסרת חסמים והרחבת ההשקעה הממשלתית בתשתיות".
  
מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי: "הקמת מתקן ההתפלה בשורק 2 היא השלב הראשון של התוכנית האסטרטגית להתמודדות עם תקופות הבצורת בהובלתו של משרד האנרגיה, והיא מצטרפת לפרויקטים שיחזקו את אמינות אספקת המים לצרכנים. לאחריה יוקם מתקן התפלה גם בגליל המערבי. השלמת המכרז בלוחות הזמנים הקצרים שבהם פעלה הוועדה, תוך יצירת חיסכון משמעותי בעלויות המים המותפלים, הינה הישג משמעותי למשק המים".

מנהל רשות המים, גיורא שחם: "התוספת למאזן המים של 200 מיליון מ"ק ממתקן שורק 2, לצד התוספת של 100 מיליון מ"ק ממתקן ההתפלה המתוכנן להקמה בגליל המערבי בתוך כמה שנים, מאפשרות למשק המים להיערך כראוי לעלייה בביקושים למים הצפויים בשנים הקרובות מצד אחד, ולתחזיות שינויי האקלים המצביעות על הקטנת היצע המים הטבעיים, מהצד השני. שוב הוכח שהליך תחרותי מקצועי, כפי שנעשה במכרז זה, מביא למחיר נמוך שיאפשר למתֵן את העלייה הצפויה בתעריף המים".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מתקן ההתפלה בשורקמשרד האוצרHutchisonIDEאודי אדירירוני חזקיהומשרד האנרגיהאיציק מרמלשטייןבנק ההשקעות האירופיגיורא שחם
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...