"יש שינוי גישה בנוגע לצפיפות; היעד: 50% מהשימושים למגורים"

מנכ"לית מנהל התכנון, דלית זילבר, מצהירה כי "לא הכול חייב להיות בבנייה גבוהה" • אדר' דניאלה פוסק: "הדגש - ציפוף לאורך צירי מתע"ן"

שיתוף הכתבה
יש שינוי גישה בנוגע לצפיפות; היעד: 50% מהשימושים למגוריםיש שינוי גישה בנוגע לצפיפות; היעד: 50% מהשימושים למגורים

זמן קצר לאחר פרסום הנתונים המפתיעים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, לפיהם 52% מהבניינים בערים בישראל מכילים 5 יחידות דיור לכל היותר, גם מנהל התכנון עוסק בנושא באופן פומבי – בין אם מדובר בצירוף מקרים ובין אם כהמשך לפרסום המעניין.

במפגש כתבים מיוחד שהתקיים בחמישי האחרון במטה מנהל התכנון בירושלים הצהירה מנכ"לית המנהל, דלית זילבר, כי בימים אלו מתרחש שינוי בכל הנוגע לצפיפות הבנייה בערים: "המטרה היא לייצר ערים טובות יותר, נכונות יותר לנו", אמרה זילבר. "אנחנו לא רואים בצפיפות משהו רע: היא יוצרת חיים מעניינים ויוצרת את המגוון שאנחנו רוצים לקבל, אבל השינוי הוא מעבר מהמגרש נטו, הבודד, לבחינת הצפיפות ברוטו". 

[quote]

זילבר התייחסה גם לאופי הבנייה בערים ואמרה: "לא הכול חייב להיות בבנייה גבוהה. מצד שני, היעד הוא ש-50% מהשימושים ייועדו למגורים בפרויקטים בסביבה עירונית. כיום הרבה פחות מזה הולך למגורים. אנחנו חייבים להתייעל כדי ליצור עיר נכונה. 

אנחנו דוחפים ליצור שוני בתפיסת התכנון בין המחוזות, למשל מבחינת הציפוף לאורך צירי התחבורה, לשינוי בקווי הבניין המסורתיים. עוד כמה קומות או פחות כמה קומות פחות משנות לנו: מה שאנחנו רואים כיום הוא את המרחב הציבורי, שאנחנו רוצים שיהיה נעים יותר. יש כאן ללא ספק שינוי בגישה".

גם יו"ר ועדת התכנון והבנייה במחוז תל אביב, אדריכלית דניאלה פוסק, המשיכה בקו זה ואמרה במהלך המפגש: "הדגשים שמחוז תל אביב קבע הם חשיבה מטרופולינית בתחום המחוז, וגיבוש מסמך מדיניות לטובת ציפוף לאורך צירי מערכות תחבורה ציבורית עתירות נוסעים (מתע"נ) - רשת המטרו, רשת הרק"ל ורשת הרכבות הכבדות - בהמשך למהלך שמוביל המנהל.

הרעיון הוא קידום תעסוקה, עירוב שימושים ושילוב של סוגי מגורים שונים, ובעיקר דיור מכליל – דיור חברתי, דיור מוגן, מעונות סטודנטים, דירות לזוגות צעירים ו-micro-units - לאורך צירי המתע"נ. אנחנו מסתכלים על המרחב הציבורי, בתיאום מלא עם המנהל, ולא נמצא תוכנית שלא מסתכלת על שבילי אופניים, על הצל במרחב הציבורי, על נושא האקלימי ועוד".

"בתקופה האחרונה בדקנו מה קורה לאורך קווי המתע"נ, במטרה לקבוע את מדיניות הציפוף לאורכם", המשיכה פוסק. "גילינו מקומות שבהם כבר כעת יש ציפוף יתר, כמו בת ים עם 80-70 יחידות דיור לדונם, הגענו לסיכום עם הוועדה המקומית על פעולות שיסייעו למתן זאת. לעומת זאת, באזורים אחרים גילינו שיש מקום לציפוף נוסף – וגם זה ייעשה".

דיסוננס מצד המדינה בנוגע לתכנון אזורי תעסוקה

נושא נוסף שזכה לתשומת לב רבה במפגש הכתבים היה הקמת אזורי תעסוקה ברחבי הארץ – כאלו שאמורים להיות המנוף לפיתוח ערים שונות בפריפריה ואזורים שונים במרכז הארץ. מנתונים שהוצגו במפגש עולה כי נכון להיום ישנם 60 מיליון מ"ר שטחי תעסוקה במחוז מרכז בלבד, וכי על פי התוכניות נדרשת הקמתם של 40 מיליון מ"ר נוספים.

[quote]

"כשניגשנו לעניין גילינו ממצאים מטרידים מאוד", שיתפה זילבר. "שטחים רבים שמיועדים לתעסוקה בנויים לא נכון או לא בנויים כלל. כל רשות וכל עיר מבקשת את השטח, שאמור לתת לה חוסן מוניציפאלי, ובפועל זה לא קורה. אנחנו מפסידים כך את הקרקע חמש פעמים.

יש דיסוננס של המדינה לגבי תעסוקה - איך רוצים לראות את התעסוקה בעתיד, איך זו של היום מתכתבת עם התעסוקה שתהיה בעוד 20 שנה, ואיך היא בדיוק תיראה. המצב בעייתי, והממשלה צריכה להידרש לזה. בדרום אפשר לעשות תכנון בצורה מדהימה, אבל צריכה להיות כאן החלטה. שמנו את הדברים על השולחן, וצריך לראות מה קורה - אולי אפילו לבטל שטחי תעסוקה".

זילבר דיברה באותה ההזדמנות גם על הורדת יעד יחידות הדיור המתכננות שהוצג לממשלה ואמרה כי "הייתה היסטריה של דיור, ורצינו להחזיר את כולם – גם את הממשלה – לפרופורציות. חשבנו ש-104 אלף יח"ד יהיו יעדיפה, הממשלה קבעה בסוף שהוא יהיה 120 יח"ד. בכל מקרה כנראה נגיע ליותר מזה, אבל אחרי הבּוּסט הגדול של השנים האחרונות אנחנו חושבים שאפשר לעבור לראייה אחראית יותר, עם פחות היסטריה בנוגע למספרים".

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:הלשכה המרכזית לסטטיסטיקהמנהל התכנוןדלית זילברדניאלה פוסקמינהל התכנוןצפיפות אוכלוסין
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...