משרד הבינוי והשיכון: נתוני הלמ"ס "אינם משקפים את המציאות"

במכתב ממנכ"ל המשרד, בני דרייפוס, לפרופ' דני פפרמן, הסטטיסטיקן הלאומי, נטען כי בין מרץ למאי 2019 נמכרו 9,600 דירות לחדשות – ולא 5,310, כפי שפרסמה הלמ"ס

שיתוף הכתבה
בני דרייפוסבני דרייפוס

משרד הבינוי והשיכון מול הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ראש בראש: מנכ"ל המשרד, בני דרייפוס, שלח אתמול (ג') מכתב חריג ישירות אל מנכ"ל הלמ"ס והסטטיסטיקן הלאומי, פרופ' דני פפרמן, ובו טען כי נתוני הלמ"ס שפורסמו השבוע פשוט אינם נכונים.

"אתמול הופתעתי לקרוא הודעה לתקשורת מטעמכם על כך שבחודשים מרץ-מאי 2019 מספר הדירות החדשות שנמכרו עמד על 5,310 דירות בלבד", כתב דרייפוס במכתבו, "בעוד שלפי נתוני משרד הבינוי והשיכון , המבוססים על הדיווחים לממונה על חוק המכר, והתואמים את נתוני הכלכלן הראשי במשרד האוצר, דווחו מכירתן של 9,600 דירות חדשות". 

כזכור, פרסמה הלמ"ס השבוע כי בין מרץ למאי 2019 חלה ירידה של 14.9% במכירת דירות חדשות, בהשוואה לשלושת החודשים שלפניהם – זאת בהתאם למספר שפרסמה, 5,310 דירות. עוד פרסמה הלמ"ס בהתאם לכך כי מחודש דצמבר 2018 ירד מספר הדירות החדשות שנמכרו ב-2.8% בממוצע לחודש.

[quote]

"לפיכך עולה כי הנתון אשר פורסם על ידי הלמ"ס אינו משקף כלל את המציאות", המשיך דרייפוס במכתבו. "יתרה מזאת, אציין כי ימים ספורים טרם הפרסום התקבל במשרדנו נתון מאגף מיקרו כלכלה של הלמ"ס הדומה לנתון הקיים אצלנו במשרד. על כן לא ברור מדוע בחרתם לפרסם נתון זה, ולא את הנתונים התואמים את נתוני משרד הבינוי והשיכון , משרד האוצר ורשות המיסים".

דרייפוס אף מביא במכתבו ציטוט מתוך ההודעה שפרסמה הלמ"ס בעניין זה, לפיו "הנתונים הם ארעיים, ועל פי ניסיון העבר עשויים להתעדכן. העדכונים נובעים מדיווחים המתקבלים באיחור, ואת חלקם קשה להעריך מראש, אבל בשל החשיבות שהלמ"ס מייחסת לפרסום שוטף של הנתונים ולזמינותם, במיוחד בנושא זה שעומד במרכז ההתעניינות הציבורית, הלמ"ס מפרסמת את הנתונים כבר כחודש וחצי מתום התקופה הנסקרת".

בהתאם לכך כותב דרייפוס: "החשיבות בפרסום הנתונים הינה בכך שיהיו קרובים ככל הניתן לנתוני האמת, והחשיבות שהמשק ומקבלי ההחלטות במשרדי הממשלה נותנים לנתונים המתפרסמים על ידכם הינה גבוהה מאוד. במצב עניינים זה, נכון לא לפרסם נתונים אלה עד לקבלת נתוני אמת, או לחלופין לציין בהודעה לתקשורת מטעמכם על הפערים בין הנתונים הנאספים על ידכם באמצעות סקר לבין נתונים המתקבלים בממשלה על בסיס עסקאות אמת".

בסיומו של המכתב מציע דרייפוס להקים פורום מרובע על מנת לגבש "מתווה אחוד" לפרסומים בתחום הנדל"ן – פורום שיכלול את נציגי משרד הבינוי והשיכון , את נציגי מיסוי מקרקעין ברשות המיסים, את הכלכלן הראשי במשרד האוצר ואת נציגי הלמ"ס.

"התפלאתי לקרוא את מכתבך"

לא עבר זמן רב מרגע פרסום המכתב בתקשורת, ועד לתגובתו של מנכ"ל הלמ"ס, פרופ' פפרמן, שבפתח מכתבו ציין כי התפלא לקרוא את מכתבו, "ועוד יותר מכך, על פרסומו בכלי התקשורת". 

פרופ' פפרמן כתב כי "אנו מאוד בעד שיתוף פעולה בין משרד השיכון ללמ"ס, כפי שאנו שוקדים על שיתופי פעולה עם כל משרדי הממשלה, אך תנאי הכרחי לכל שיתוף פעולה הוא בירור הפרטים באופן ענייני ומקצועי.

[quote]

כאשר מתבצעת השוואה לתקופת זמן זהה בין המקורות השונים של משרד הבינוי והשיכון ונתוני הלמ"ס, כבר לא רואים פערים משמעותיים. מניתוח שערכנו, עולה כי הנתונים המבוססים על דיווח לממונה על חוק המכר כוללים כ-9,700 יח"ד לחודשים ינואר 2019 עד מאי 2019. הנתונים שהתפרסמו בהודעה לתקשורת של הלמ"ס כוללים כ-9,100 יח"ד לאותה תקופת התייחסות. 

בהסתכלות על תקופת ההתייחסות מרץ 2019-מאי 2019 הנתונים המבוססים על דיווח לממונה על חוק המכר כוללים כ-5,900 יח"ד, ובהודעה לתקשורת של הלמ"ס מדווחות כ-5,300 יח"ד. בהתחשב בעובדה כי מדובר במידע ממקורות שונים, הפער ממש לא בשמיים, אך ננסה לחקור ולהבין אותו יותר לעומק וככל שניתן לגשר עליו".

"לסיום, כפי שאתה ודאי יודע, חלק מהנתונים המופיעים בהודעה לתקשורת של הלמ"ס מבוסס על קובץ המתקבל מאנשי אגף ניתוח כלכלי במשרד הבינוי והשיכון מדי חודש", סיכם מנכ"ל הלמ"ס את מכתבו. "אני מקווה מאוד שהנתונים במכתבי זה עונים על דאגתך".

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:בני דרייפוספרופ' דני פפרמןמשרד הבינוי והשיכוןהלשכה המרכזית לסטטיסטיקהדירות חדשות
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...