תוכנית שימור חדשה בהרצליה: 70 אתרים נבחרים ישוקמו וישומרו

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה אישרה את התוכנית, שתאפשר "שימור, שיקום ותחזוקת המורשת הבנויה של העיר" • האתרים שנבחרו – מתוך 150 שנבחנו בסך הכול

שיתוף הכתבה
הדמיית תוכנית שימור חדשה בהרצליההדמיית תוכנית שימור חדשה בהרצליה

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב אישרה באחרונה תוכנית מעניינת בהרצליה – תוכנית לשיקום ושימור אתרים היסטוריים בעיר. בתיאור התוכנית נכתב כי "מטרת התוכנית היא לקבע הוראות ותנאים להבטחת שימור, שיקום ותחזוקת המורשת הבנויה של העיר הרצליה, הכוללת אתרים ואזורים הנושאים ערכים תרבותיים, היסטוריים וארכיטקטוניים". 

מדובר בתוכנית לשיקום ושימור של 70 אתרים בעיר – כולל שחזור של חלקים מהם אם יש בכך צורך. האתרים שנכללו בתוכנית נבחרו בקפידה, מתוך רשימה של 150 אתרים בסך הכול. רשימת האתרים לשימור התגבשה בסקרים של אתרים בעיר שנערכו החל משנות ה-2000.
על פי התוכנית, פזורים האתרים המיועדים לשימור בחמישה אזורים מרכזיים שהוגדרו במסגרת תוכנית השימור כ"צירי מורשת", בהתאם לתוכניתו המקורית של האדריכל ריכארד קאופמן, מתכנן הרצליה: ציר 100 המשפחות הראשונות, שנמצא במרכז העיר; ציר ההתיישבות האמריקאית, שנמצא באזור הרצליה ג' ורחוב נורדאו; ציר עיר גנים – הרצליה פיתוח; ציר התיירות – לאורך הטיילת והחופים; וציר ההגנה החוצה את העיר.

[quote]

"כל אזור כזה הוא בעל אפיון שונה ומשמעות תרבותית ייחודית בהתפתחותה של העיר מראשית דרכה", נכתב בתיאור התוכנית. "לכל אזור מרכז היסטורי משלו הבא לידי ביטוי כאזור בעל ערך שימורי בתוכנית. 

התפתחותה של העיר הרצליה משנת הקמתה מהווה עדות חיה להתפתחותו של מפעל ההתיישבות הציונית בדרום השרון. המשמעות התרבותית הבולטת ביותר לכך היא עצם התבססותה של המושבה והפיכתה לעיר, תהליך דומה לעיורן של מושבות חקלאיות באזור המרכז בעשורים הראשונים להקמתה של מדינת ישראל. שימור המורשת הבנויה בעיר יביא לחשיפתו לציבור הרחב ולתושבי העיר, ויהווה זיכרון היסטורי למקורות התפתחותה של העיר הרצליה".

על האתרים ועל צירי המורשת חלות במסגרת התוכנית הוראות תיעוד ושימור, תנאים להוצאת היתרי בנייה, עבודות שימור וטיפול במבנים ובאתרים, כללים להכנת תוכניות עיצוב אדריכלי, תמריצים לעידוד השימור ומנגנון לניוד זכויות בניה מוקנות ותמריצי שימור.

כך למשל קובעת התוכנית כי לא תותר הריסת אתר לשימור או חלקים ממנו, אלא אם נספח הבינוי מאפשר זאת; כל הפעולות ייעשו אך ורק לאחר תיאום מראש עם אחראי השימור העירוני ובכפוף להיתרים על פי הנדרש בחוק; לא ניתן לעשות שינוי במעטפת החיצונית של המבנה, שכן כל שינוי במעטפת החיצונית המקורית יהווה פגיעה בשימור; בתיאום מראש, ניתן לבצע שינויים בחזיתות האחוריות המקוריות, בתנאי שבכך לא תהיה פגיעה בחזיתות הראשיות של המבנה המקורי.

ההוראות כוללות שורה ארוכה של הנחיות, הנוגעות לכל פרט ופרט במבנים המיועדים לשימור, החל בקירות ובמרפסות וכלה בתריסים ובחלונות. כמו כן קובעת התוכנית כי באתר לשימור יותרו שימושים הפתוחים לקהל הרחב: בית קפה, מסעדה, חנות מזכרות, חנות ספרים, מרכז מידע, מרכז מבקרים, סטודיו וגלריה לאומנים, חלל תצוגה, מוזיאון ועוד.

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עיריית הרצליהתוכנית שימורועדה מקומית לתכנון ובנייה תל אביבזכויות בנייה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...