אישום נגד מנכ"ל חברת עץ השקד בגין גרימת מוות ברשלנות

זאת בעקבות מותו של טום לוי ז"ל באתר בנייה של החברה ב-2017 • גם החברה עצמה נכללת בכתב האישום, וכן שני עובדים באתר • "מסר הרתעתי חשוב למנהלי החברות"

שיתוף הכתבה
מד"א מד"א

כתב אישום בגין גרימת מוות ברשלנות נגד יניב שפטניצקי, מנכ"ל חברת הבנייה עץ השקד הנדסה בע"מ, נגד החברה עצמה ונגד שני עובדים – בגין אירוע טרגי באתר בנייה של החברה, שבמהלכו נהרג טום לוי ז"ל ביוני 2017, והוא בן 23 בלבד.

על פי כתב האישום, שהוגש לפני ימים ספורים על ידי פרקליטות מחוז חיפה אל בית משפט השלום בחיפה, סדרה של החלטות רשלניות הן שהובילו למותו של לוי ז"ל: בשעות הבוקר של יום המקרה הגיע לוי עם אביו לאתר "סביוני דניה" של חברת עץ השקד בשכונת דניה בחיפה, שם הוקם בניין בן 20 קומות. לוי ואביו הגיעו למקום כדי לבצע עבודות אינסטלציה בבניין.

על פי כתב האישום, סמוך לשעה תשע הורה עובד החברה, נדב אנקונינה, שהיה באותם ימים בתהליכי הסמכה כמנהל עבודה מוסמך, לוואסים חניף, עובד של קבלן משנה לעבודות כלליות וניקיון, לעלות לקומה ה-20 בבניין ולכוון את העגורנאי בהנחת 2 משטחי בלוקים בקומה זו. לחניף לא הייתה כל הסמכה לעשות זאת, אך הוא נענה לבקשת אנקונינה, עלה לקומה ה-20 וכיוון את העגורנאי.

באותה עת היו מונחים על רצפת המרפסת חלקי קרשים ולכן, בעת הנחת המטען בקצה המרפסת הוא סטה ימינה, וכמה בלוקים נשמטו ממנו ונפלו מטה, לארץ. לוי ז"ל עמד באותה עת בקומת הכניסה, מתחת לסכך שהותקן במקום. הבלוקים פגעו בסכך, גרמו לקריסתו ופגעו בראשו של לוי. הוא הובל לבית החולים רמב"ם בחיפה, כשהוא מחוסר הכרה ומונשם, והובהל לחדר הניתוח עם פגיעות קשות. ב-14:30 נקבע מותו.

פרקליטות מחוז חיפה קובעת בכתב האישום כי התאונה ומותו של לוי נקבעו כתוצאה מרשלנותם של הנאשמים: חברת עץ השקד לא וידאה שפעולות הבנייה באתר יבוצעו בניהולו הישיר והמתמיד של מנהל העבודה אשר מונה לתפקיד זה; ואסים חניף כיוון את העגורנאי (מה שמוגדר גם כפעולות איתות) למרות שאינו מוסמך לכך; נדב אנקונינה הורה לחניף לבצע את פעולות האיתות למרות שזה אינו מוסמך לכך; והמנכ"ל, יניב שפטניצקי, מינה את אנקונינה למנהל עבודה באתר למרות שלא היה מנהל עבודה מוסמך, הורה על ביצוע עבודות בנייה באתר ללא ניהולו הישיר של מנהל העבודה אשר מונה לתפקיד זה.

ראובן בן שמעון, מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה, אמר בעקבות הגשת כתב האישום: "מדובר בצעד היסטורי, שכן לראשונה מוגש כתב אישום כנגד מנכ"ל חברת בנייה בגלל מותו של פועל בניין. יש בכך מסר הרתעתי חשוב ביותר למנהלי החברות ולנושאי משרה בכירים. 

כישלון החקירות הפליליות בתאונות עבודה בענף הבניין הוא אחד הגורמים המרכזיים להפקרות הבטיחותית שבאתרי הבנייה, ולהיקפן הרחב של תאונות העבודה. החקירות הרשלניות והבלתי מקצועיות שמנהלת משטרת ישראל בתחום תאונות העבודה גרמו למיעוט כתבי האישום המוגשים בתחום, לפגיעה אנושה בהרתעה ולהעברת מסר ציבורי חמור לפיו איש לא ייתן את הדין ולא ישלם כל מחיר על מותם או על פציעתם של עובדי הבניין. כעת מנהלי חברות בכירים יבינו שהם על הכוונת של רשויות האכיפה ויצטרכו לספק הסברים בבתי המשפט".

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:בית משפט השלום בחיפהעץ השקדפרקליטות מחוז חיפהיניב שפטניצקיסביוני דניהראובן בן שמעון
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...