הקמת נמל דרום: נמלי ישראל תשלם 130 מיליון שקל לעיריית אשדוד?

השמאי המייעץ לוועדת הערר במחוז דרום קבע: שווי השבחת שטח הייבוש בפרויקט נמל דרום - בדומה לחוו"ד של שמאי הוועדה המקומית, ובניגוד לדעת שמאי חברת הנמלים

שיתוף הכתבה
הקמת נמל דרום: נמלי ישראל תשלם 130 מיליון שקל לעיריית אשדוד?הקמת נמל דרום: נמלי ישראל תשלם 130 מיליון שקל לעיריית אשדוד?

סוף פסוק בנושא היטל ההשבחה בפרויקט נמל דרום? השמאי המייעץ לוועדת הערר במחוז דרום, אמנון נזרי, ממליץ לוועדה לאמץ את השומה שקבעה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה אשדוד – ולקבוע כי חברת נמלי ישראל תשלם לעיריית אשדוד כ-130 מיליון שקל דמי השבחה בגין שטח הייבוש שעליו תקים חלק מהנמל החדש.

נמלי ישראל מקימה את הנמל החדש מצפון לנמל אשדוד הקיים ומדרום לתחנת הכוח. הפרויקט כולל, בין היתר, ייבוש שטחי ים לטובת הקמת שטחים בנמל, הארכת שובר הגלים הראשי והעמקת שטחי ים להבטחת עומק. הייבוש ייעשה על שטח של כ-632 דונם.

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה אשדוד, שיוצגה בהליך על ידי עורכי הדין ענת בירן , דפנה תמיר ואור מור ממשרד ענת בירן , הודיעה עוד בשנת 2015 כי היא מטילה על נמלי ישראל שומה של 127,880,870 שקל כהיטל השבחה על הקרקע המיועדת לייבוש. החברה לא הסכימה לכך, בטענה שלא נוצרה השבחה בשווי הנכס והגישה ערעור בנושא לוועדת הערר במחוז דרום.

השמאים זאב כהן, ארז כהן וצחי טנא, שמאי מקרקעין מטעם חברת נמלי ישראל, העריכו כי לא נוצרה השבחה בשווי הנכס. בין היתר הם טענו כי הפרויקט מבחינת חברת נמלי ישראל אינו רווחי, ונובע מתועלות למשק. עוד טענו השמאים כי הם אינם מכירים מקרה נוסף שבו פרויקט תשתיות לאומיות במקרקעי ייעוד חויב בהיטל השבחה. טענה נוספת התייחסה לכך שלא ניתן לגבות היטל השבחה בגין השטח בתחום ייבוש הים.

[quote]

הוועדה קבעה כי חברת נמלי ישראל כן נהנית מהשבחת שטח הייבוש, ועל כן עליה לשאת בתשלום היטל ההשבחה בנוגע לשטח זה. לשם כך היא מינתה את השמאי אמנון נזרי כשמאי מייעץ, וקבעה כי "לאחר קבלת השומה המייעצת, יהיו רשאים הצדדים להגיש השגותיהם על השומה המייעצת וזאת בתוך 30 יום מיום ששומת השמאי המייעץ הומצאה אליהם".

השמאי נזרי גיבש את חוות דעתו, לאחר שעיין הן בחוות הדעת של שמאי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה אשדוד, שאול לב, והן בחוות הדעת של שמאי חברת נמלי ישראל. בחוות דעתו כתב נזרי, לאחר פירוט הנסיבות כולן, כי אכן נדרשת חברת נמלי ישראל לשלם היטל השבחה : "הנתונים העולים מתשקיף חברת נמלי ישראל ומחוות הדעת שצורפו אליו מחזקים את מסקנתי לעיל, שהוסקה מדו"ח חברת מידרוג מחודש מאי 2017, כי להקמת הנמלים החדשים תועלת כלכלית, וכפועל יוצא מכך כי לזכויות בנמלים החדשים שווי חיובי .אין בידיי נתון מובהק המאפשר את הערכת שווי הנכס
ברמת דיוק גבוהה. עם זאת, כלל הנתונים תומכים במסקנה כי לנכס שווי חיובי במצב התכנוני החדש".

נזרי קבע את תחשיבו על 138 מיליון שקל, וכתב: "תוצאת התחשיב הינה תוצאה מקורבת, המבוססת גם על הנחות עבודה לעניין עליית הערך העסקית של חנ"י ולעניין תרומתו של נמל הדרום לעליית השווי הכוללת", כתב נזרי על השומה שקבע. "בנסיבות אלה ולאור העובדה כי תוצאת התחשיב קרובה לתוצאת התחשיב המקורי בשומת המשיבה (הוועדה המקומית), על אף שלדעתי לא ניתן להצביע על כך שהתחשיב המקורי בשומת המשיבה מדויק יותר, הנני ממליץ לוועדת הערר הנכבדה לאמץ למען הזהירות את שומת המשיבה המקורית, שנקבעה על 127,880,870 שקל".

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ארז כהןזאב כהןצחי טנא
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...