חזרה
להורדת אפליקציה

המדינה: קנסות ב-42 מיליון שקל נגד 160 עברייני בנייה באזור השפלה

מבצע "כיבוי אורות": היחידה הארצית לאכיפת דיני התכנון והבנייה במשרד האוצר, משטרת ישראל ומשרד המשפטים בפעילות מבצעית למיגור עבירות בנייה ושימושים אסורים

עודכן לאחרונה:
עברייני בנייה באזור השפלה

היחידה הארצית לאכיפת דיני התכנון והבנייה במשרד האוצר הטילה קנסות בהיקף מרצפי של 42 מיליון שקל על חברות בנייה באזור אגן נחל שורק ובשפלה בגין עבירות בנייה ושימושים אסורים, וכן חילקה התראות לפני מתן קנסות מינהליים ל-100 מבצעי עבירות. סכומי הקנסות שהוטלו נעו בין 100,000 שקל ל-600,000 שקל לכל עבירה בהתאם לנסיבותיה.

כל זאת הושג במסגרת מבצע "כיבוי אורות" - שלושה ימים של פעילות מבצעית של היחידה הארצית, בשיתוף עם משטרת ישראל, נציגי רשות מקרקעי ישראל , רשות הטבע והגנים וכן בשיתוף עם פרקליטות המדינה ומפקחי ועדות מקומיות לתכנון ובנייה במרחב - למיגור עבירות בנייה ושימושים אסורים בקרקעות. 

המבצע נועד לאתר עברייני בנייה ועבירות בנייה, ובמסגרתו אכן אותרו כאלה על-ידי מפקחי היחידה הארצית - 160 יעדים שלגביהם עלה חשד לקיום עבירות. הוכנו תיקי חקירה כנגד המעורבים והוטלו קנסות והתראות כאמור.

לדברי אבי כהן, מנהל היחידה הארצית לאכיפת דיני התכנון והבנייה, "מדובר במבצע מורכב ומוצלח כנגד עבריינות בניה ושימושים אסורים ואנו כבר רואים את פירותיו בשטח, לרבות בהפסקת שימושים אסורים. המדינה לא תשלים עם המשך ביצוע עבירות בתחום, ותמשיך לפעול ביתר שאת לממש את הכלים החקיקתיים החדשים שהעניקה רפורמת תיקון 116, כולל הטלת קנסות מינהליים". 

פיקוח, אכיפה ועונשין

הגברת האכיפה בגין עבירות הבנייה מגיעה עם אישורו של תיקון 116 לחוק התכנון והבנייה מסוף השנה שעברה שבא להילחם בבנייה הבלתי חוקית בארץ. עניינו של תיקון 116 הוא פיקוח, אכיפה ועונשין בתחום עבירות התכנון והבנייה. התיקון מאפשר להגדיל את הסנקציות הכלכליות ובכלל שניתן להטיל על עבריין הבנייה. 

כך, יתאפשר להטיל על עברייני הבנייה קנסות מנהליים במאות אלפי שקלים ללא צורך בניהול הליך פלילי. גובה הקנס על עבודה אסורה ושימוש אסור עומד על 226 אלף שקל ובנסיבות מחמירות עשוי הקנס להגיע עד לסכום של 452 אלף שקל, או שנתיים מאסר.

קנס על אי קיום צו הוא עד 226 אלף שקל כאשר ומאסר של שנתיים. קנס יומי על שימוש אסור הוא עד 2,800 שקל ובשימוש למגורים עד 700 שקל ליום. על הפרת צו עשוי הקנס להגיע עד לסכום של 1,400 שקל ליום. הקנסות על תאגידים בגין עבירות כאלה יכולים להיות פי 3 מסכומים אלה.

בנוסף, התיקון מסמיך את רשויות האכיפה לפעול נגד שימושים אסורים ולסלק את הבנייה הלא-חוקית ואף להוציא צווים מנהליים ושיפוטיים נגד העבריינים. החוק מחייב את נושאי המשרה בחברות לאכוף את תקנות התכנון והבנייה ואם לא – ניתן להטיל עליו קנס אישי בסכום של עד 75 אלף שקל. 

עוד מוסיף תיקון 116 – הרחבת השימוש בצווים מינהליים להפסקת שימוש אסור או לסגירת אתרי בנייה למשך 60 ימים לאחר שהופר צו מנהלי להפסקת שימוש, הורחבה האפשרות להוצאת צו הריסה מנהלי עד חצי שנה מסיום הבנייה של נכס ו-30 ימים ממועד האכלוס בבית מגורים – כל אלה בסמכות יו"ר או מהנדס ועדה.

 

הקנסות לפי תיקון 116. משרד האוצר 

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה

כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!
כתבות נוספות שיעניינו אותך
  • © כל הזכויות שמורות למרכז הנדל"ן ישראל - סקאלה ד.מ בע"מ Scala Group D.M
search