חזרה
להורדת אפליקציה

אגד תפנה 20 דונם בכניסה לירושלים לטובת פרויקט "הכניסה לעיר"

ביהמ"ש אישר את הפשרה בין המדינה לבין מחזיקת הקרקע "מפעלי תחנות", לאחר סחבת שנמשכה תקופה ארוכה • בשטח יקום מרכז עסקים חדש על פני 300 דונם 

עודכן לאחרונה:
הדמיית פרויקט - "הכניסה לעיר" בירושלים

20 דונם בכניסה לירושלים יפונו על ידי חברת אגד – כך נקבע במסגרת הסכם פשרה בין המדינה לבין מחזיקת הקרקעות, חברת "מפעלי תחנות". במסגרת ההסכם תפונה עתודת הקרקע המרכזית בכניסה הראשית לירושלים, שעליה נמצאים היום חניון האוטובוסים של אגד, תחנת תדלוק ושטיפה ומוסך. הפינוי: בתוך 90 יום מיום הודעת רשות מקרקעי ישראל

הקרקע המדוברת נכללת בקריית אריאל שרון – פרויקט הכניסה לעיר שבמסגרתו צפוי לקום במקום מרכז עסקים חדש, שיחלוש על פני 300 דונם ויכלול 1.5 מיליון מ"ר של שטח בנוי. הפרויקט יכלול מסחר, תעסוקה ומלונות וייבנו בו, בין היתר, תשעה גורדי שחקים.

תחילת הסוגיה עוד בשנות ה-50, אז הפקיעה המדינה את השטח המדובר, שהיה שייך לחברת המקשר. בשנת 1964 סיכמה המדינה כי החברה תמשיך להחזיק בשטח עד לקבלת קרקע חלופית אחר באזור ירושלים, וכי הפינוי יתבצע בתוך שלוש שנים מקבלת השטח החלופי. בחלוף השנים נמכרו הקרקעות לחברת מפעלי תחנות ואגד הקימה עליהן את נכסיה, שנמצאים על אותו שטח עד היום. במשך זמן רב, ולמרות ההסכם, לא הוקצה שטח חלופי לקרקעות המופקעות ולכן הקרקעות לא עברו לידי המדינה.

תביעת הפינוי שהגישה בשנת 2010 עו"ד חלי לסר מפרקליטות מחוז ירושלים, בשם מנהל מקרקעי ישראל, התבססה על הפקעת הקרקעות האמורה ועל הטענה כי בשנת 1985, ולצורך סיום מחלוקות שעוד נותרו בנוגע לפיצויי ההפקעה, הקצתה המדינה לחברת מפעלי תחנות 82 דונם מתוך 92 הדונמים שהובטחו לה. על אף האמור, לטענת מנהל מקרקעי ישראל, השטח שבו מחזיקות אגד ומפעלי תחנות בכניסה לירושלים גדול בהרבה - כ-20 דונם שאותם המדינה מבקשת לפנות.

הנתבעות טענו מצידן להפרת ההסכם על ידי המדינה, בכך שלא הקצתה עד היום את עשרת הדונם הנותרים בהתאם להסכם הפשרה שנחתם, ובמועד הקבוע בהסכם, וביקשו את דחיית התביעה. בשנת 2015 הגיעה המדינה להסכם פשרה בעניין עם חברת אגד, המסדיר את מועד הפינוי מהמקרקעין, אך התיק נגד מפעלי תחנות המשיך להתנהל. רק לאחר ניהול דיון ההוכחות הגיעה המדינה לפשרה גם עם מפעלי תחנות – כזו שתאפשר את 'שחרור' הקרקע.

במסגרת הפשרה הגיעו הצדדים להסכמה לפיה הפינוי יבוצע בתוך 90 יום מיום דרישת המדינה לפינוי בפועל. כן סוכם כי הצדדים יפעלו במשותף למציאת שטח חלופי מתאים בהתאם להוראות ההסכם משנת 1985. השופטת אפרת אייכנשטיין שמלה אישרה את הסכם הפשרה ונתנה לו תוקף של פסק דין.

עו"ד חלי לסר מפרקליטות מחוז ירושלים אמרה בעקבות ההחלטה: "אנו מברכים על פסק הדין אשר מסיר מכשול משמעותי ומאפשר קידומו של פרויקט רחב היקף להקמת רובע עסקים חדש בכניסה לעיר. פרויקט זה מהווה חוד החנית של פיתוח העיר ירושלים, לרבות בכל הנוגע בהיבטי תעסוקה, תיירות ותרבות, ופינוי המגרשים תאפשר לפתח ולשווק חלקים נוספים בפרויקט".

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה

כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!
כתבות נוספות שיעניינו אותך
  • © כל הזכויות שמורות למרכז הנדל"ן ישראל - סקאלה ד.מ בע"מ Scala Group D.M
search