מה בין שינויי האקלים וענף הנדל"ן? הקשר קיים, והוא חזק מאוד

סופות הוריקן שידחקו את תושבי אמריקה אל פנים היבשת, עליית מפלס הים שכבר 'נוגסת' בעיר חוף אפריקאיות – כל אלו ועוד צפויים לשנות את מפת הנדל"ן העולמית

שיתוף הכתבה
מה בין שינויי האקלים וענף הנדל"ן?מה בין שינויי האקלים וענף הנדל"ן?

נכון, נושא האקלים והשינויים שהוא עובר – בין אם בהשפעת האדם ובין אם לא – עדיין נמצא במחלוקת מבחנת אנשים רבים. עם זאת, עבור חלק גדול מקהיליית המדענים מדובר במציאות מוגמרת, בעובדות בשטח. כן, זה כולל גם את ישראל, מדינת חוף קלאסית שיותר ממחצית מאוכלוסייתה מתגוררת לאורך החופים או בקרבתם.

אם כן, דברים רבים כבר נאמרו על שינויי האקלים ועל השפעתם, אך נדמה שעל נושא אחד לא התעכבו מספיק, עד עתה לפחות: ההשפעה של השינויים – אלו שכבר מתרחשים ואלו שצפויים לקרות בעתיד – על מפת הנדל"ן העולמית.

בנוגע לשינויים שכבר מתרחשים, אפשר לקחת לדוגמה את העיר סיינט לואיס שבסנגל: מדובר בעיר חוף במערב אפריקה, שבה 300 אלף תושבים בסך הכול. ומדוע היא מעניינת אותנו? משום שבשנים האחרונות – ככל הנראה בשל שינויי האקלים – היא סובלת מהצפות תכופות ומפגעי טבע רבים, בין היתר בעקבות עליית מפלס הים. למעשה, כעשרת אלפים תושבים נאלצו בתקופה האחרונה להתפנות מהעיר, רבים מהם למחנה פליטים שממומן גם על ידי הבנק העולמי, משום שביתם נחרב לחלוטין באירוע טבע כזה או אחר.

מצבים דומים, גם אם מינוריים יותר, נרשמים בערי חוף ובמדינות חוף אחרות במערבה של אפריקה, החל בקמרון שבחלק הדרומי יותר של החוף, ועד מאוריטניה שבצפונו. כל רצועת החוף הענקית הזאת סובלת משחיקה ומהתפוררות, ומעלייה הדרגתית של מפלס המים.

 

דוגמה נוספת, הפעם בראייה עתידית, נוגעת לארצות הברית ולערי החוף שלה: המומחים חוזים כי ככל שיעברו השנים כך יהיו יותר סופות הוריקן שיפגעו בחופי ארה"ב, ועוצמתן תלך ותעלה. ממש כמו אותם פליטים של סיינט לואיס, גם תושבי ערי החוף בצפון אמריקה יתחילו לחפש לעצמם פתרונות מגורים אחרים, ויתרחקו מקו החוף אל תוככי היבשה, שם האקלים רגוע ויציב יותר.

אותם מומחים חוזים את ההשלכות של המגמות הללו על ענף הנדל"ן: מצד אחד, מחירי הנדל"ן בעומק היבשה יעלו ככל שהצפיפות באזורים אלו תעלה, ובעקבותיה גם הביקוש, כמובן; מצד שני, ערכי הנדל"ן בחופים ירדו פלאים, ואם המצב יהיה חמור באמת כמו שרבים טוענים – נכסי הנדל"ן פשוט ייהרסו ולא יהיו קיימים עוד. התוצאה: הפסדים אדירים לאוכלוסיות שלמות, ועלייה מהירה במחירים באזורים נרחבים.

אפשר רק לתאר מה דבר שכזה יעשה למפת הנדל"ן העולמית, שכן מה שנכון לארה"ב נכון גם לאפריקה שאותה הזכרנו קודם, לאירופה, לאסיה – וכמובן גם לישראל. התנועה מן החוף אל תוככי היבשה בוודאי תגרום לשינוי בענף, ויש לקחת זאת בחשבון.

ההשפעה של שינויי האקלים יכולה להיות גדולה. היא עשויה להשפיע עלינו גם ברמה הישירה – על חיי היומיום של כל אחד ואחד מאיתנו – וגם, כפי שהדגמנו כאן, על ענף הנדל"ן. יותר מזה: היא עשויה להשפיע גם על עולם ההשקעות כולו, בשל השינויים הדרמטיים שעשויים להתרחש במפת הנדל"ן, לצד הפגיעה הצפויה בתעשיית החקלאות, בתעשיות האנרגיה ובענפים רבים נוספים. מכך, בין היתר, מזהירים המומחים השונים.

לסיכום, אומנם לפי שעה שינויי האקלים עדיין לא מורגשים מאוד, אלא רק 'שולחים איתותים', לפי הפירושים שמנפיקים מדענים שונים. כך או כך, אם אכן התחזיות הקודרות יתממשו השינויים יהיו דרמטיים – גם בנוגע לנכסי הנדל"ן שבהם אנחנו מחזיקים כיום.

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ענף הנדל"ןמחירי הדירותנדל"ן בחו"לשינויי אקלים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...