רפי אלמליח: "נקים 21 אלף דירות בנתיבות, שדרות ואופקים ונשלש את מספר התושבים"

ועידת מרכז הנדל"ן אילת 2024: יו"ר מטה התכנון הלאומי נתן אלנתן: "תוכניות העיצוב הפכו למפלצת כי זה לא מוסדר, הרשויות המקומיות לקחו את זה למקומות לא חוקיים". מנכ"לית אביב ייזום: "אם נושא היטל ההשבחה במטרו לא ייפתר כלום לא ייבנה. אין פרויקט שיכול לשלם 75%, וכמות הזכויות לא הגיונית מבחינה תכנונית"

שיתוף הכתבה
מנכ"ל מינהל התכנון רפי אלמליח (דוד סאלם זוג הפקות)מנכ"ל מינהל התכנון רפי אלמליח (דוד סאלם זוג הפקות)

מנכ"ל מנהל התכנון רפי אלמליח אמר אתמול (ד') בוועידת מרכז הנדל"ן באילת כי "אנחנו מקדמים את נתיבות-שדרות-אופקים במרחב תקומה, מתכוונים לקדם 21 אלף דירות באזורים האלו ולשלש את מספר התושבים". אלמליח אמר את הדברים בפאנל שעסק ב"הצצה אל עתיד התכנון בישראל". 

נתן אלנתן, יו"ר מטה התכנון הלאומי, אמר כי הוא שם ליעד לטפל בחסם העיקרי - היתרי בנייה. "הספקנו לטפל בהפרדה בין שטחים עיקריים לשירות, אז מהנדס הרישוי עוסק הכי הרבה זמן בבדיקת הבקשה. לאדריכל או לעירייה יש אינטרס ליותר שטחי שירות  כי זה השטח הזול יותר.  אמרנו שזה לא מעניין אותנו, מעניין אותנו הנפחים. והספקנו להחיל את זה על תוכניות חדשות. העבודה העיקרית לקראת סופה וזה יחול גם בתוכניות ישנות, הולכים לעדכן תקנות רטרואקטיבית. כולם היום מסכימים שזה חשוב ונכון".

לדברי אלנתן, "תוכניות העיצוב זה משהו שהחוק לא מכיר. זה משהו שהתחיל בתל אביב והפך למפלצת כי זה לא מוסדר. הרשויות המקומיות לקחו את זה לכיוונים לא חוקיים שסותרים תב"ע . צריכה להיות תוכנית בינוי לביצוע. התוכנית  קובעת כללים מה קורה בה ומה לא, לעיצוב יש הנחיות מרחביות או שאפשר להכניס לתב"ע. ישבנו גם עם השלטון המקומי, היזמים וגם מהנדסי הערים, שגם הם הבינו שזה יצא מכלל שליטה. גם כדי שהיזמים ידעו מה דורשים מהם. אחרי ההערות נוכל לתקן את החוק". 

אלנתן אף התייחס לנושא היטלי ההשבחה והודה שהוא מורכב. "יש החלטת ממשלה, לשבת ולבדוק היטלי השבחה לאן, שמנו הכול על השולחן, יש דעות שלא צריך  היטל השבחה כלל או להשאיר את המצב הקיים. מקדמים תוכנית מתאר כוללנית שתתייחס להיטלי השבחה ".

לדבריו, הצעת חוק בנושא מנהלת תקומה ושיקום יישובי העוטף תתפרסם בימים הקרובים. "מנהלת תקומה אמורה לשקם את כל העוטף. ניתן להם את כל הכלים לבצע את העבודה הכי טובה שאפשר. גם תוכניות והיתרים בצורה הכי מהירה, הצעת חוק אמורה להתפרסם בימים הקרובים".

רפי אלמליח,  מנכל מינהל התכנון , אמר כי "אנחנו מקדמים את נתיבות-שדרות-אופקים במרחב תקומה, מתכוונים לקדם 21 אלף דירות באזורים האלו ולשלש את מספר התושבים". לדברי אלמליח, "הצפון יחסית לדרום מדשדש ביחס  לשיווקים ויש פיחות באוכלוסייה והגירה שלילית. דיברנו על מוקד מטרופוליני שישרת את הצפון. הנושא של הזיהום גורם לעבור למכרז הארץ. החלטנו ליצור החייאה מחדש של מפרץ חיפה, גם במגורים בתמהילים שונים". 

"אם נושא היטל ההשבחה במטרו לא ייפתר כלום לא ייבנה"

עו"ד בני ארביב, סגן יו"ר המטה לתכנון הלאומי, אמר כי חוק התכנון והבנייה חייב כתיבה מחדש: "הוא חוק שמתוקן הכי פעמים חוץ מחקיקת מיסים. בסעיף 62א צריך להבין כל הזמן אם זה בסמכות הוועדה המחוזית או המקומית. החלטנו שבחלק של התכנון נתמקד בחלוקת סמכויות בין ועדה מקומית למחוזית. לגבי היטל השבחה הוצאנו תזכיר שהאירוע יהיה רק מתי שמוסדות התכנון סיימו לעסוק במגרש ויש זכויות מוקנות, זה אומר שתוכניות התחדשות עירוניות לא יחויבו בהיטל השבחה במכר".

מתכננת הוותמ"ל, אדר' סיגי בארי, אמרה בפאנל כי "נמצאים אצלנו על השולחן 40 אלף יחידות דיור סביב העוטף. גם בעבר הוותמ"ל תרם סביב העוטף"

דפנה הרלב, מנכ"לית אביב ייזום, אמרה כי "רישוי עצמי זה דבר נפלא, במיוחד כשיש תוכניות ותב"ע נפחית ואין הקלות, אין סיבה שאדריכל שלנו לא יוציא את ההיתרים, גם לבנייה גבוהה. אם נושא היטל ההשבחה במטרו לא ייפתר כלום לא ייבנה, אין פרויקט שיכול לשלם 75%, וכמות הזכויות לא הגיונית מבחינה תכנונית". 

על כך הגיבה יעל סולומון, סמנכ"לית תשתיות, מינהל התכנון : "תוכניות התחדשות לא נתקעות בגלל המטרו, יש מעל 100 תוכניות סביב תמא 70 (תוכנית המטרו). כשהתחיל התכנון של תמ"א 70 הוא בחן כל אחת מהתחנות, ולכל תחנה יש חלוקה שונה של טבעת ראשונה ושניה. בסופו של דבר התמ"א נותנת כללי מסגרת. מרחב הפעולה והגמישויות שיש בתמ"א מאפשרים להתאים כל תוכנית לאופי של המקום והרשות המקומית. יש שורה של כללים שצריך לפעול בהתאם להם. המטרה היא לעשות תכנון מוטה תחבורה ציבורית ואנחנו לא רוצים לראות תכנון של שתיים שלוש קומות באזור הזה".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:התחדשות עירוניתיעל סלומוןנתן אלנתןבני ארביב
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...