השוק מתאושש: זינוק חד של 32% ברכישת דירות בינואר לעומת דצמבר

מנתוני הכלכלן הראשי באוצר עולה כי בינואר האחרון נרשמו 8,053 עסקאות לרכישת דירה, עלייה של 14% בהשוואה לחודש המקביל אשתקד, והפעם הראשונה מאז מרץ 2022, אז החלה עליית הריבית, שנרשם גידול ברכישת הדירות לעומת החודש המקביל אשתקד. מכירות הקבלנים בינואר עמדו על 3,716 דירות, גידול של 46% בהשוואה לינואר אשתקד

שיתוף הכתבה
בניה בכרמיאל (שאטרסטוק)בניה בכרמיאל (שאטרסטוק)

לראשונה מאז מרץ 2022, לפני שבנק ישראל החל להעלות את הריביות, נרשם גידול ברכישת הדירות לעומת החודש המקביל אשתקד. כך עולה מסקירת ענף הנדל"ן למגורים של אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר שפורסמה היום (ג'),בנוגע לחודש ינואר 2024. 

בינואר עמד מספר העסקאות על 8,053, גידול של 14% בהשוואה לינואר 2023. בהשוואה לחודש דצמבר 2023 נרשם גידול חד של 32% במספר העסקאות. לעומת זאת מכירות יד שניה בחודש ינואר הסתכמו ב-4,337 עסקאות, ירידה מתונה של 5% בהשוואה לינואר אשתקד, אך עלייה של כ-31% לעומת דצמבר. 

בניכוי המכירות בסבסוד ממשלתי, עמד מספר העסקאות בשוק החופשי בחודש ינואר על 7,072 דירות, גידול של 8% בהשוואה לינואר אשתקד והרמה הגבוהה ביותר מאז נובמבר 2022, ועלייה של 28% לעומת דצמבר. 

בנייה בת''א (שאטרסטוק)בנייה בת''א (שאטרסטוק)

הגידול בעסקאות התרכז בפלח השוק של הדירות החדשות, כולל בסבסוד ממשלתי. סך מכירות הקבלנים בחודש ינואר עמד על 3,716 דירות, גידול חד של 46% בהשוואה לינואר אשתקד  ו-33% לעומת דצמבר. מכירות הקבלנים בשוק החופשי בלבד הסתכמו ב-2,735 דירות, גידול של 36% בהשוואה לינואר אשתקד. זוהי הרמה הגבוהה ביותר במכירות אלו מאז מאי 2022 וגידול של 23% לעומת דצמבר.

גידול חד ברכישה מצד זוגות צעירים 

חלק גדול מהרכישות הוא של זוגת צעירים: רכישות הזוגות הצעירים הסתכמו בחודש ינואר ב-4,705 דירות, גידול חד של 40% בהשוואה לינואר אשתקד. בניכוי הרכישות בסבסוד ממשלתי הסתכמו רכישות אלו ב-3,724 דירות, גידול חד של 31% בהשוואה לינואר אשתקד. בכך היה זה הסגמנט היחיד שרשם גידול בעסקאות.

לעומתם, רכישות משפרי הדיור בחודש ינואר הסתכמו ב-2,188 דירות, ירידה של 12% בהשוואה לינואר אשתקד  ועלייה של כ-32% לעומת דצמבר. ירידה חדה נרשמה בשיעור "מצמצמי" הדיור.

רכישות המשקיעים בחודש ינואר עמדו על 1,160 דירות, ירידה של 6% בהשוואה לינואר אשתקד ועלייה של כ-8% לעומת דצמבר. משקל המשקיעים בסך העסקאות עמד על ,14.4% נמוך בשלוש נקודות האחוז בהשוואה לינואר אשתקד, כמו גם בהשוואה לחודש הקודם. שיעור גבוה יחסית מהדירות שרכשו היו דירות חדשות. 

מכירות המשקיעים בחודש ינואר הסתכמו ב-1,444 דירות, ירידה של 12% בהשוואה לינואר אשתקד ועלייה של 37% לעומת דצמבר. "מלאי" הדירות בידי משקיעים רשם ירידה של 284 דירות. 

תושבי החוץ לא מגיעים

רכישות תושבי החוץ  הסתכמו בחודש ינואר ב-112 דירות, ירידה של 25% בהשוואה לינואר אשתקד. בהשוואה לחודש דצמבר זוהי ירידה של 12%. סך הדירות שמכרו תושבי החוץ בינואר עמד על 41 דירות, כך שנטו הסתכמו רכישות תושבי החוץ בחודש זה ב-71 דירות.

בפילוח גיאוגרפי של מכירות הקבלנים בשוק החופשי בהשוואה לינואר אשתקד נמצא כי בשמונה מתוך עשרת אזורי מיסוי מקרקעין נרשם גידול חד במכירות, למעט אזורי חיפה וחדרה שרשמו ירידות, בחדרה מדובר בהמשך מגמה של כמה חודשים. ברחובות חל גידול חד בריכוזיות, המוסבר בין היתר במספר מבצעי מכירות משמעותיים שגם הביאו לגידול חד במכירות באזור זה לאחר חודשים של ירידות חדות. 

בניתוח שערך אגף הכלכלן הראשי באוצר במספר אזורים בולטים במכירות הקבלנים בשוק החופשי, תוך בחינת המועד שבו נרכשו הקרקעות באותם פרויקטים שבהם נמכרו למעלה מחמש דירות בינואר, נמצא כי חלק גדול ממכירות אלו התרכז בקרקעות שנרכשו לפני עליות המחירים החדות של 2022-2021. 

באוצר מסבירים כי הקפיצה בדירוג הושגה בעיקר על רקע גידול חד במכירת דירות חדשות, כאשר היה זה חודש ינואר השני בגובהו מאז תחילת שנות האלפיים, זאת בין היתר הודות לרמה גבוהה של מכירות בסבסוד ממשלתי.  מנגד, בפלח השוק של דירות יד שניה נמשכה גם בחודש ינואר הרמה הנמוכה במספר העסקאות, הממקמת את חודש ינואר השנה רק מעל חודשי ינואר של שנות האינתיפאדה השנייה.

סביר להניח, אומרים באוצר, כי מבצעי מכירות משמעותיים של הקבלנים, שהחלו בדצמבר האחרון ונמשכו בחודש ינואר, תוך התמקדות בתנאי מימון נוחים לרוכשים, תרמו להתאוששות הניכרת בפלח שוק זה. כמו כן ניתן להניח כי העדפה של הרוכשים לדירות עם ממ"ד תרמו מצד אחד לגידול ברכישת דירות חדשות ומנגד להמשך הדשדוש במכירת דירות יד שנייה.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משרד האוצרשוק הדיורמכירת דירותהכלכלן הראשי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...