תוכנית המתאר החדשה של ראש העין: תוספת של 16 אלף דירות וכ-1.4 מיליון מ"ר מסחר ותעסוקה

הוועדה המחוזית מרכז תדון השבוע לראשונה בתוכנית המתאר של ראש העין, שמציעה יעד של 135 אלף תושבים לעומת 73 אלף כיום. אזורי התעסוקה הצמודים לכבישים 6 ו-5 ייצרו מוקד תעסוקתי מטרופוליני. בנוסף מוצע כביש גישה מהיר מהעיר לתחנת הרכבת הקיימת במחלף קסם ונתיב מהיר לת"א

שיתוף הכתבה
ראש העין (By Hagai Agmon-Snir حچاي اچمون-سنير חגי אגמון-שניר - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=126364428)ראש העין (By Hagai Agmon-Snir حچاي اچمون-سنير חגי אגמון-שניר - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=126364428)

תוכנית המתאר של ראש העין, שתעלה השבוע לראשונה לדיון בוועדה המחוזית מרכז, מציעה יעד אוכלוסייה של כ-135 אלף נפש עד 2040, לעומת כ-73 אלף כיום, שיתגוררו בכ-46 אלף יחידות דיור. התוכנית גובשה למתן מענה תעסוקתי הולם ליעד אוכלוסייה זה. מספר יחידות הדיור המוצע מהווה תוספת של כ-16 אלף יחידות דיור לעומת המצב המאושר כיום.

נוסף על כך התוכנית מציעה תוספת של 1.37 מיליון מ"ר לתעסוקה ומסחר, כך שיתקבלו 2.45 מיליון מ"ר תעסוקה ומסחר. דיור מוגן אומנם יישמר על 500 יחידות דיור אבל יהיה ניתן להשתמש בזכויות הבנייה למגורים.

בתוכנית מצוין כי בשנים 2025-2020 חל גידול של 57% באוכלוסיית העיר, וכמות יחידות הדיור גדלה ב-73% בשנים אלו. הם מייחסים את העלייה בגידול האוכלוסייה הן לילודה והן להגירה מבחוץ, בשל הקרבה לכביש 6 ולמוקדי תעסוקה

בעוד שאוכלוסיית ראש העין גדלה בין השנים 2015-2020 בכ-57%, שטחי הנדל"ן המניב גדלו ב19% בלבד. כך ירד השטח המניב לנפש מ-11.6 מ"ר ב-2015 ל-8.8 מ"ר ב-2020. הצורך הוא ב-35 מ"ר למועסק בשטחי תעסוקה, מסחר ומלאכה. עוד מצוין בתוכנית כי מימוש שטחי התעסוקה הסטטוטוריים בעיר נמוך ועומד על כ-43%. הדבר נובע בין השאר משטחי תעסוקה בבעלות פרטית, דבר המקשה על מימושם.

ראש העין החדשה - מבט מהאוויר (שאטרסטוק)ראש העין החדשה - מבט מהאוויר (שאטרסטוק)

על פי התוכנית, אזורי התעסוקה הצמודים לכבישים 6 ו-5 והמתחברים לרצף סטטוטורי עם אזור התעסוקה של כפר קאסם (לב הארץ, אפק ושער הארץ),ייצרו מוקד תעסוקתי מטרופוליני. האיחוד יאפשר מגוון שימושים וייעודי קרקע, היצע מגרשים בגדלים שונים, מתן האפשרות לפעילות בילוי או מסחר בשבתות וריכוז שירותים משלימים לתעשייה ולתעסוקה.

לשטחי התעסוקה והמחסר הקיימים יתווספו בין היתר אזור תעסוקה מוצע צמוד לאזור התעסוקה לב הארץ בהיקף של כ-200 אלף מ"ר עיקרי בנוי;  אזור תעסוקה חדש כחלק ממתחם C, בהיקף של כ-100 אלף מ"ר ושטח נוסף של 100 אלף מ"ר. כמו כן יתווספו שטחי מסחר בסמוך לבית העלמין בהיקף של כ-22 אלף מ"ר. 

שטחי המסחר יתפזרו על פני ציר שבזי עם מסחר משולב בקומות הקרקע, על פני מרכזים מסחריים שכונתיים, בשוק ראש העין וכן במוקד המטרופוליני שישרת את מוקדי התעסוקה. התוכנית מעריכה ביקוש של 300-380 אלף מ"ר למסחר.

אזור העיר הוותיקה, המורכב מרחוב שבזי יתפקד כמרכז העיר – מוקד לשירותים עירוניים וממשלתיים ומוסדות תרבות. ציר שבזי יתפקד כמקשר בין השכונות החדשות לעיר הוותיקה, גם באמצעות הסדרת תחבורה ציבורית. התוכנית מציעה עירוב שימושים והסדרה של שימושים לבתי קפה, מסחר קמעונאי, מקצועות חופשיים ושאר שירותים לציבור, כחלק מרקמת המגורים; לפעול לפתיחת חצרות הבתים שאליהם יתווספו שימושים נוספים אל הרחוב בכיכרות מקומיות; ועוד.

עוד התוכנית מציעה מחלפים חדשים על כבישי 5 ו-444, כביש גישה מהיר מהעיר לתחנת הרכבת הקיימת במחלף קסם, נתיב מהיר לתל אביב ועוד.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:תוכנית מתארראש העיןהוועדה המחוזית מרכז
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...