תיקון חוק הוותמ"ל: ניתן יהיה להגדיל שטח ההכרזה על פינוי בינוי ב-50%, 15% מהדירות מוזלות

משרד המשפטים פרסם אתמול (א') להערות הציבור את החוק שמטרתו להפוך את הוותמ"ל, שפעלה עד כה במסגרת הוראת שעה, לוועדה קבועה, ואף מרחיב סמכויותיה. ארגוני הסביבה: "הממשלה ממשיכה לנסות לפתור את משבר הדיור עם אותו הכלי שנכשל"

שיתוף הכתבה
יו"ר מטה התכנון הלאומי נתן אלנתן ושר הפנים משה ארבל (אביגיל מתתוב, גדעון שרון לע"מ)יו"ר מטה התכנון הלאומי נתן אלנתן ושר הפנים משה ארבל (אביגיל מתתוב, גדעון שרון לע"מ)

משרד המשפטים פרסם אתמול (א') להערות הציבור תזכיר חוק שמטרתו להפוך את הוועדה הארצית לתכנון ובנייה של מתחמים מועדפים לדיור (הוותמ"ל), שפעלה עד כה במסגרת הוראת שעה, לקבועה.

"על רקע משבר הדיור המתמשך", נכתב בדברי ההסבר לתזכיר, "מוצע לקבוע כי הוראות החוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים יעוגנו בהוראה קבועה, הן לאור התמשכות משבר הדיור והצורך במוסד תכנון ארצי קבוע שיעסוק בתכנון מואץ למתחמי מגורים לצד הוועדות המחוזיות, והן בשל הסמכות הנתונה לפי החוק הקיים לוותמ"ל לתכנן את המתחמים הסובבים את תחנות המטרו - הליך שצפוי להימשך שנים ארוכות".

תזכיר החוק, שיישאר פתוח להערות הציבור עד 31.3.24, מציע גם לייעל את הליכי התכנון  ולהרחיב את סמכויות הוותמ"ל בנוגע להרחבת שטחי פינוי בינוי . כיום יכולה הוועדה להתאים ולדייק את גבולות המתחם, ולהרחיבו, בתנאי ששטח הבנייה בהרחבה לא עולה על 20% מהשטח שהוכרז. כעת מוצע שבתוכניות פינוי בינוי יתאפשר לוועדה להרחיב את השטח שהוכרז בעד 50%.

עוד מוצע בטיוטת החוק כי לפחות 15% מיחידות הדיור במתחם מועדף לדיור יימכרו או יוחכרו לציבור זכאים במחיר מופחת ממחיר השוק שלהן, במצבים שבהם נקבע כך בהחלטה של הממשלה או של מועצת מקרקעי ישראל.

"עיגון מצב של קיצורי דרך בהחלטות תכנוניות"

לפני כשבועיים פנו למעלה מ-20 ארגוני סביבה, חברה ותכנון,  לשר הפנים, משה ארבל, וליו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה, נתן אלנתן, בבקשה שלא לאשר את ההצעה להפוך את הוותמ"ל לגוף קבוע. גם מרכז השלטון המקומי ופורום ה-15 הביעו התנגדות למהלך.

מתוך פניית למעלה מ-20 ארגוני סביבה ותכנון לשר ארבל: " לאחר עשור של פעילות אינטנסיבית, מודה הממשלה שהוותמ"ל לא פתרה את משבר הדיור, אך במקום לנתח ולהצביע על שורשי המשבר ולטפל בהם, ממשיכים לנסות לפתור אותו, באותו כלי שנכשל".

"הפיכת הוותמ"ל למוסד תכנון קבוע, משמעותה עיגון מצב לפיו נערכים קיצורי דרך בקבלת החלטות תכנוניות, וזאת, על חשבון איכות התכנון, באמצעות הקניית כוח גדול ולא מאוזן, לוועדה שהרכבה מוטה ובעייתי ביותר, שהיכולת של הציבור והשלטון המקומי להשפיע על מהלכיה, מוגבלת ביותר", נכתב במכתב שהגישו החברה להגנת הטבע, אדם טבע ודין, תנועת המושבים, התנועה הקיבוצית, מרכז השלטון האזורי בישראל, הפורום הישראלי לעירוניות ועוד.

"כשהוקמה הוותמ"ל, ובכל ההארכות שניתנו לה, נאמר על ידי הממשלה, כי מדובר במוסד זמני בלבד, כפתרון דוחק לעת משבר בלבד, בתחום הדיור. לאחר עשור של פעילות אינטנסיבית, מודה הממשלה שהוותמ"ל לא פתרה את משבר הדיור, אך במקום לנתח ולהצביע על שורשי המשבר ולטפל בהם, ממשיכים לנסות לפתור אותו, באותו כלי שנכשל".

הוותמ"ל הוקמה בשנת 2014 כ"כלי לפתרון משבר הדיור. מטרתה, להביא להגדלת היצע יחידות הדיור וליצירת היצע של יחידות דיור להשכרה לטווח ארוך, ובמחיר מופחת". כיום הוותמ"ל פועלת מכוח הוראת שעה, שלפיה החוק יחול על תוכנית מועדפת, שהוגשה לוועדה בתקופה של 4 שנים מהתיקון לחוק שנכנס לתוקפו ב-2021, כאשר לשר האוצר ולשר הפנים ניתנה הסמכות להאריך את התקופה הנ"ל בשתי תקופות נוספות.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ותמ"למשרד המשפטיםנתן אלנתןמשה ארבל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...