"לחוות את האבולוציה וההתפתחות של תחום ההתחדשות העירונית לאורך השנים הוא דבר מדהים"

"הפנים מאחורי ההתחדשות העירונית" עם עו"ד גלעד ברון, מייסד ושותף מנהל במשרד עו"ד ברון ושות', מספר איך תחום ההתחדשות העירונית התפתח בשנים האחרונות, כיצד הוא משלב את התחביב שלו בעבודה השוטפת ומסביר מדוע ייצוג של יזמים וגם של דיירים מהווה יתרון מקצועי משמעותי בעבודת המשרד.

שיתוף הכתבה
עו"ד גלעד ברון ( צילום: קובי קואנקס ) | ברקע פרויקט רוקח רמת גן, יזם: קבוצת איתן והנקו בניה (קרדיט: 3Dvision)עו"ד גלעד ברון ( צילום: קובי קואנקס ) | ברקע פרויקט רוקח רמת גן, יזם: קבוצת איתן והנקו בניה (קרדיט: 3Dvision)

מה גרם לך להתחיל לעסוק בהתחדשות עירונית?

המשרד עוסק בתחום הנדל"ן והמיסוי מאז היווסדו והיה זה מהלך כמעט טבעי לעסוק גם בתחום ההתחדשות העירונית. התחום היה בחיתוליו, אף אחד לא דיבר את השפה – לא הדיירים, לא עורכי הדין, לא הבנקים ולא היזמים. השנים האלה היו מאתגרות במיוחד ולנו הייתה הזכות לכתוב את מסמכי הליווי הראשונים לפרויקט תמ"א 38 \1, לרבות עם הבנק המלווה.

מהו אזור הפעילות העיקרי של המשרד בהקשר התחדשות עירונית ?

אנחנו מייצגים גם דיירים וגם יזמים בפרויקטים של התחדשות עירונית ועושים הבחנה תוך-משרדית בפעילות הייצוג. מבחינה מקצועית, לדעתי, הכרה עמוקה וניסיון בייצוג יזמים וייצוג בעלי דירות מציף הרבה ערך מוסף ומספק לנו ראייה מלאה ושלמה גם מבחינה מסחרית, משפטית וגם מבחינת ניהול התהליך. כשאתה בקיא בצרכים של שני הצדדים, ניהול מו"מ הופך להיות אפקטיבי הרבה יותר, בכפוף, כמובן, למגבלות של ההיתכנות המשפטית והכלכלית. אנחנו רואים בליווי של פרויקט התחדשות כמסע משותף עם הלקוח, והלקוח הוא השותף למסע הזה, מסע חיובי שמצריך גמישות מחשבתית ויכולות מגוונות כדי לצלוח את האתגרים שבדרך.

ספר על חוויה משמעותית שזכורה לך מתחילת דרכך.

זו לא חוויה נקודתית, אלא חוויה מתמשכת שעוטפת אותך. לחוות את האבולוציה וההתפתחות של תחום ההתחדשות העירונית לאורך השנים זה דבר מדהים. לראות את ההתפתחות של התחום, בכל המישורים שלו, כולל ההתמקצעות של כל העוסקים בתחום, עורכי דין, אדריכלים, רשויות התכנון, הרגולטורים והמחוקק, ההתאמות והשינויים שנערכו לאורך השנים בחקיקה ועוד.

איך תחום ההתחדשות העירונית השתנה לאורך הדרך בכל השנים שאתה פועל בו?

החשיבות של התחום נמצאת בראש סדר העדיפויות ומובילה היום את תחום הנדל"ן למגורים, וכל החברות היזמיות המובילות לוקחות חלק בתחום. תחום ההתחדשות מהווה מקור קרקע מהותי מאד באזורים מובנים וכלי שמאזן בין הצרכים והרצונות של היזמים. מצד אחד, היזמים מעוניינים לקדם, בין היתר, היקף גדול של יחידות דיור על בסיס עסקאות התחדשות המהוות סוג של עסקאות קומבינציה. מצד שני הצרכים והרצונות של בעלי הזכויות שזוכים לדירות חדשות והכל תחת מסלולים מוטבים מבחינה מיסויית.

עצם קיומה של רשות ממשלתית, הרשות להתחדשות עירונית , מדגיש את ההכרה בחשיבות הלאומית של ההתחדשות העירונית. ההבנה כי יש צורך לבצע התאמות בחקיקה, והפתיחות של הרגולטור, שקיימת היום, לשיתוף הגורמים המעורבים בתהליכי ההתחדשות ובחשיבותו של ההיזון החוזר – כל אלה מסמנים את השינוי המהותי שהתרחש בשנים האחרונות.

לאילו עסקאות או פרויקטים לא תתקרב לעולם?

אנחנו בוחנים כל פרויקט לגופו. המגמה בשוק כיום היא לקדם מתחמים ופרויקטים על בסיס איחוד מגרשים, אבל אנחנו פעילים בכל סוגי הפרויקטים, מגדולים מאוד ועד קטנים, וערוכים למענה המקצועי והשירות לכל פרויקט בהתאם למאפייניו.

ספר/י משהו שאף אחד לא יודע עליך בענף הנדל"ן.

אני חובב יינות מושבע ושילבתי את התחביב בעבודה השוטפת. מעת לעת בעסקאות מהויות, אנו נוהגים לצד הרמת הכוסית, לחתום על בקבוק יין איכותי, שנגנז ונשמר עד למועד בו מתחולל אירוע חשוב בפרויקט או בעסקה, כגון היתר בניה , השלמת מיזוג, הנפקה ועוד, מועד בו אנו מתכנסים שוב ופותחים את הבקבוק עליו חתמנו.

מה הדבר שהממשלה חייבת לעשות מחר כדי להאיץ התחדשות עירונית ?

וודאות תכנונית וקיצור תהליכי התכנון מהווים חסמים מרכזיים על התהליך כולו. גם במישור זה ישנה עבודה מתמדת של הרשויות והשינוי קיים, אבל בהחלט עוד ישנה דרך, אשר אין לי ספק שגם בה נמשיך ונראה התקדמות מהותית בזמן הקרוב, בעיקר בתחום התב"עות. היבטי השמאות, בייחוד בהקשר זה, עדיין מבטאים פערים המשפיעים לשלילה על הוודאות התכנונית והכלכלית של הפרויקטים.

בהתבוננות של חמש שנים לאחור - האם לדעתך חל שינוי בהתנהלות הדיירים?

העולם השתנה לחלוטין. מזה תקופה לא מבוטלת, בעלי זכויות ודיירים מכירים את התחום, חלקם ברמה מקצועית גבוהה. היום אין כמעט אדם שלא יודע מה זו התחדשות עירונית וזה משפיע לחיוב על השיח והדיון, שהפכו למקצועיים ועניינים יותר. השיפור בהתנהלות מייעל את התהליך כולו ומאפשר לספק מוצר בצורה טובה ומהירה יותר. הדיירים מבינים את המורכבויות ואת האתגרים, לומדים תוך כדי ומהווים צד ש"מבין עניין", ולא פחות חשוב, החוויה כולה הופכת לחיובית יותר. אצלנו במשרד, לדוגמה, יש מערכת פתוחה לדיירים שמנגישה להם את המידע העדכני בצורה חופשית, מה שמספק מענה לצורך של הדיירים להיות מעורבים וחלק משפיע בתהליך.

והאם לדעתך חל שינוי בהתנהלות יזמים מול דיירים?

כיום, מרבית היזמים והחברות מכירים בחשיבות הקשר עם הדיירים והופכים אותו להדוק יותר באמצעות מנהלי פרויקטים, תקשורת רציפה ועוד. אלה דברים שלא אפיינו את הפעילות היזמית בעבר והיום ניתן לראות פונקציות מלאות שעוסקות רק בכך.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ברון ושות' - משרד עורכי דיןהתחדשות עירוניתהפנים מאחורי ההתחדשות העירונית
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...