משרד השיכון מקדם: רשם הקבלנים יוכל לשלול רישיון על סמך מידע שקושר קבלן לפשע המאורגן

מטרת התיקון לחוק רישום הקבלנים שפורסם להערות הציבור, היא לאפשר לרשם הקבלנים כלי אפקטיבי למאבק בקבלנים המעורבים בפשיעה, על סמך מידע מודיעיני מרשויות אכיפת החוק. שר השיכון: "ארגוני הפשיעה פוגעים בענף הבנייה באופן קשה"

שיתוף הכתבה
שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף (אלעד זגמן, ענבה, לע"מ)שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף (אלעד זגמן, ענבה, לע"מ)

משרד הבינוי והשיכון פרסם הבוקר (ג') להערות הציבור טיוטת תיקון לחוק רישום קבלנים , המציע לקבוע כי לרשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון תהיה הסמכות לשלול רישיון קבלן, על סמך מידע מודיעיני שהתקבל מרשויות אכיפת החוק, הקושר את הקבלן לפשיעה מאורגנת.

לפני כשנה פרסם מרכז הנדל"ן תחקיר לפיו ארגוני הפשע, שמזה שנים רבות סוחטים דמי חסות מקבלנים, כבר לא מסתפקים בכך, ונהפכים לקבלנים בעצמם או חוברים לקבלנים שניגשים במקומם למכרזים. נראה כי הצעת החוק החדשה באה לתת מענה לתופעה זו.

מטרת תיקון החקיקה המוצע היא לאפשר לרשם הקבלנים כלי אפקטיבי שיאפשר למנוע מקבלנים המעורבים בפשיעה, ובתוך כך תומכים את פעילותם הכלכלית של ארגוני הפשיעה ומקבלים עבודות הנדסה בנאיות בזכות פעילות עבריינית, בדגש על הפעלת אמצעים אלימים לצורך קבלן העבודות, להיות קבלנים רשומים בישראל. טיוטת התיקון תהיה פתוחה להערות הציבור עד ה-26.3.

התיקון מציע לקבוע בחוק כי רשם הקבלנים יהיה רשאי למנוע את רישומו של יחיד או של תאגיד בפנקס הקבלנים לפי מידע שהתקבל מרשות ביטחון, "לרבות משטרת ישראל, שירות הביטחון הכללי, המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים, הממונה על הביטחון במשרד הביטחון, וכן רשויות מקבילות בחוץ לארץ", וכן יהיה רשאי לבטל את רישומו של קבלן או לנקוט נגדו אמצעי משמעת חלופיים.

על פי החוק הקיים היום, קבלן שנמצא בהליכי פשיטת רגל או פירוק, הורשע בעבירה שיש בה לערער את מהימנותו או הפר דרך קבע את הנוהג המקובל במקצועו של קבלן, גם בלי שהורשע בעבירה, מנוע מלהירשם בפנקס הקבלנים, ואם כבר נרשם בפנקס, יש לבטל את רישומו. 

עם זאת, לחוק רישום קבלנים אין כיום כלים להתמודד עם מקרים בהם חברות קבלניות מעורבות בפשיעה מאורגנת. "מדובר בפעילות במגוון דרכים, ובהן השפעה על הליכי מכרז ופגיעה בתחרות, איום על קבלנים אחרים ודחיקתם החוצה מלהתמודד במכרזים, כפייה על הקבלן הזוכה להסב את העבודות לקבלן משנה הקשור בארגון הפשיעה, השתלטות על אתרי בנייה ועוד", נכתב. ההסבר לכך, על פי טיוטת התיקון, היא ש"על אף שפעילות פלילית של חברות קבלן נחשפת בעזרת מודיעין הנאסף על ידי רשויות האכיפה, לא קיימים חומרי חקירה גלויים, הניתנים למעקב של רשם הקבלנים, כמו אלה המשמשים בדרך כלל בהליכים פליליים או מנהליים". 

עוד מציע התיקון לחוק, כי לצורך הגברת יכולות האכיפה, מוצע לאפשר לשר הבינוי והשיכון להסמיך פקחים מבין עובדי המשרד לצורך אכיפת החוק, כך שתהיה להם סמכות להגיע לאתר בנייה ולדרוש לקבל מידע ומסמכים הנוגעים לאכיפת החוק, הכוללים את רשימת הקבלנים הפועלים בפועל באתר, ממי הם קיבלו את ביצוע העבודות ולמי הם הסבו את ביצוען. 

שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, אמר היום כי "ארגוני הפשיעה פוגעים בענף הבנייה באופן קשה. עדכון החקיקה שעל הפרק יביא כלי נוסף לפעילות האכיפה הממשלתית כנגד תופעות שאינן מקובלות ומזיקות לציבור. נפעל אל מול הגורמים הרלוונטיים בכנסת על מנת להשלים חקיקה זו בהקדם האפשרי".

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון , יהודה מורגנשטרן, אמר כי "אחת המשימות החשובות בתוכנית העבודה של המשרד לשנת 2024, וספציפית בתוכנית העבודה של רשם הקבלנים, הינה טיפול בארגוני פשיעה הפועלים בענף הבנייה. אנו מסירים את הכפפות בכל הקשור לפעילות זו".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:רשם הקבלניםמשרד השיכוןיצחק גולדקנופףרישום קבלניםפשע מאורגן
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...