רכישות תושבי החוץ עדיין נמוכות לעומת אשתקד אך היזמים אופטימיים: "עלייה של עשרות אחוזים בהתעניינות"

בעקבות המלחמה והתגברות האנטישמיות בעולם, רבים ציפו לגל עלייה ורכישה מוגברת של דירות בישראל מצד תושבי חוץ, אך הנתונים בינתיים לא מראים זאת. יזמים המתמחים בקהל מחו"ל משוכנעים כי המגמה תשתנה: "מוכרים נכסים בעולם, כדי שיהיה כסף נזיל לרכישת בית בישראל"

שיתוף הכתבה
בועז שניר, מארק זאבי, מוטי כוזהינוף (ולרי זויז, מיכה בריקמן, מוטי כוזהינוף) בועז שניר, מארק זאבי, מוטי כוזהינוף (ולרי זויז, מיכה בריקמן, מוטי כוזהינוף)

מעט לאחר פריצתה של מלחמת חרבות ברזל, חוו יהודי התפוצות גל אנטישמיות שלא ידעו כמוהו מזה עשורים. שורת הפגנות המוניות במרכזי הערים ואף בקמפוסים של אוניברסיטאות יוקרה, כתובות גרפיטי ועוד, הפכו את תחושת הביטחון של הקהילות היהודיות בארצות המערב למעורערת מאי פעם. הציפייה הייתה כי אירועים אלו יביאו לגל עלייה, ועוד לפני כן לרכישה מוגברת של דירות בישראל על ידי תושבי חוץ. ואולם הנתונים הראשונים שפורסמו בנושא שופכים בינתיים מים קרים על הציפיות.

על פי נתוני האוצר שפורסמו בשבוע שעבר, רכישות תושבי החוץ הסתכמו בחודש דצמבר ב-127 דירות, ירידה של 26% בהשוואה לדצמבר אשתקד. ואף במקביל נמכרו בחודש זה 26 דירות על ידי תושבי חוץ, כך שנטו רכישות תושבי החוץ הסתכמו בחודש דצמבר ב-101 דירות, בלבד. בנובמבר עמד היקף רכישות תושבי החוץ על 77 דירות - ירידה חדה של 48% בהשוואה לנובמבר אשתקד. במקביל יש לציין כי בחודש נובמבר נמכרו 39 דירות ע"י תושבי חוץ, כך שנטו רכישות תושבי החוץ הסתכמו בחודש נובמבר ב-38 דירות בלבד.

על פי נתוני האוצר, רכישות תושבי החוץ הסתכמו בדצמבר ב-127 דירות, ירידה של 26% בהשוואה לדצמבר אשתקד. ובמקביל אף נמכרו בחודש זה 26 דירות על ידי תושבי חוץ, כך שנטו רכישות תושבי החוץ הסתכמו בחודש דצמבר ב-101 דירות בלבד

נתוני דצמבר משקפים אמנם עלייה משמעותית לעומת נובמבר, ועדיין מדובר בנתונים נמוכים משמעותית לעומת השיח והציפיות לאחר המלחמה. לגבי חודש ינואר טרם התגבשו נתונים באוצר.

גם על פי נתוני הלמ"ס ל-2023, היקף העלייה לא מגיע למספרים של לפני המלחמה, בעוד בספטמבר 2023 מספר העולים היה 2,349, באוקטובר הוא היה 1,153, המספר הנמוך ביותר ב-2023. מאז יש עלייה ל-1,425 בנובמבר ול-1,979 בדצמבר, עדיין רחוק מהמספרים של לפני המלחמה - בספטמבר 2,349 ובחודשי השיא של 2023 הגיעו 7,309 בינואר ו-6,260 במרץ.

עדיין רחוק ממספרי העולים של לפני המלחמה. אולם מקבלי הפנים בנתב''ג (דפוזיט פוטוס)עדיין רחוק ממספרי העולים של לפני המלחמה. אולם מקבלי הפנים בנתב''ג (דפוזיט פוטוס)

על רקע המלחמה הנמשכת באוקראינה, המספר הגדול ביותר של העולים הוא ממזרח אירופה ובשלושת החודשים האחרונים של 2023 העולים התמקמו בעיקר במחוזות חיפה, נתניה והשרון. בדצמבר הגיעו 1,300 עולים חודשים מרוסיה, המספר הגדול ביותר מכל המדינות, שברובם עומדים על עשרות או מאות בודדות, קרוב כבר לנתונים של חודש ספטמבר שעמדו על 1,397, בעוד בחודשים אוקטובר ונובמבר הייתה ירידה.

"כולם רואים את הסוף של המלחמה, הכל יעוף למעלה" 

בשיחה עם מרכז הנדל"ן סיפר מארק זאבי, מייסד חברת BMBY, המפעילה תוכנה המנטרת את מרבית משרדי המכירות בישראל, כי חלק ניכר מהביקושים שמגיעים היום למשרדי המכירות (כ- 20%) מגיעים מתושבי חוץ המתעניינים ברכישת דירה בישראל. 

לדבריו, הנתונים שמתפרסמים הם תמיד בפרספקטיבה של כמה חדשים אחרי, בעוד שבחברה שלו רואים אותם אונליין. "נניח שהגיע ליד בסוף נובמבר, צריך להביא בחשבון שתושב החוץ לא פה, הוא מתעניין, ומעבר להתעניינות נעשו שיחות. אז יש תהליך של אינטרקציה. בישראל הממוצע של הסייקל הוא בין חודשיים לשלושה, ואצל תושבי חוץ זה לפחות עוד חודש.

"אחרי המלחמה הסייקל כמעט הוכפל. אנחנו רואים עלייה חדה, עברנו את ספטמבר בהתעניינות, בעסקאות אנחנו רואים עדיין פחות בגלל סייקל ממכירה שהתארך. בפברואר נגיע בכמות העסקאות לסדרי גודל של ספטמבר, ובמרץ נראה את העסקאות בגדול. אנחנו גם רואים בקשות רכישה וגם את החוזים לפני שהאוצר רואה".

המתווך רפי קלינה: "כולם רואים את הסוף של המלחמה, אחרי בלגן של שנתיים קשות הכול יעוף למעלה מבחינת המחירים. את המגדלים קונים הרבה יהודים וישראלים שמתכננים אולי יום אחד לחזור, וגם יכולים לעשות פריסייל 20%, תשלום באמצע והיתר בסוף, זה נותן להם 3 שנים של שקט מבחינת תשלומים" 

גם רפי קלינה, מתווך שמתמחה בבתי יוקרה בישראל, מזהה כבר עלייה בביקושים ובמכירות מצד תושבי חוץ. "בפריסייל של מגדלים של חברות טובות כמו אשטרום , אשדר , קבוצת חג'ג', שבונות בנייני יוקרה עם היתרי בנייה, יש ביקוש של תושבים מארה"ב, וגם תושבי חוץ אירופאים שחוששים ממה שקורה בעולם.

"התחלות הבנייה היו קפואות בגלל הריביות. עכשיו יש עסקאות גם של 100-110 אלף למ"ר. כולם רואים את הסוף של המלחמה, אחרי בלגן של שנתיים קשות הכול יעוף למעלה מבחינת המחירים. את המגדלים קונים הרבה יהודים וישראלים שמתכננים אולי יום אחד לחזור, וגם יכולים לעשות פריסייל 20%, תשלום באמצע והיתר בסוף, זה נותן להם 3 שנים של שקט מבחינת תשלומים. יש חזרה גדולה של יהודים עם הרבה כסף, שקונים ליתר ביטחון, ואומרים 'יום אחד נחזור'".

"שיעור ההתעניינות גבר בעשרות אחוזים מלפני המלחמה"

האדריכל בועז שניר מזהה אמנם כמה פרויקטים בעקבות עסקאות של תושבי חוץ, אך מסייג ואומר שזה בעיקר מפרויקטים שהחלו עוד לפני המלחמה. "מורגשת התעניינות מעטה מצד תושבי חוץ, עם עסקאות פה ושם לאור הרצון שלהם לבנות בית בישראל וגם זה יש לציין בהיקפים קטנים. רוב העבודה היא סביב פרוייקטים קיימים שהחלו לפני המלחמה. עבודות שהחלו אחרי המלחמה הן מעטות מאוד".

האדריכל בועז שניר: "אני שומע מלקוחות שלי מחו"ל, שגם חבריהם החלו למכור את נכסיהם בעולם ,כדי שיהיה להם כסף נזיל לקראת רכישת בית בישראל" 

"הצפי", מסביר שניר, "הוא שברגע שנצא ממבול המלחמה, תהיה כאן תנופה. אני שומע מלקוחות שלי מחו"ל, שגם חבריהם החלו למכור את נכסיהם בעולם ,כדי שיהיה להם כסף נזיל לקראת רכישת בית בישראל. אני צופה ש-2024 לא תהיה שנת הנדל"ן של ישראל, הצמיחה תגיע ב=2025-2026, אז תהיה תנופה". 

גם מוטי כוזהינוף, הבעלים והיזם של מגדל בראשית בבבלי תל אביב, שאיתו שוחחנו בסוף ינואר, מספר על התעניינות גוברת מצד תושבי חוץ שרוצים בית בישראל ומתכננים עלייה עתידית, גם בגלל האנטישמיות הגואה. "יש לי לקוח שאמר שהוא פוחד לשים חנוכייה על אדן החלון. מדובר גם בתושבים חוזרים וגם בכאלו שבילו את מרבית חייהם בחו"ל והחליטו לעשות עלייה. שיעור ההתעניינות גבר בעשרות אחוזים מלפני המלחמה.

"יש המון פגישות מיועדות לקלוזינג, בעיקר מארצות הברית, לונדון, צרפת ורחבי אירופה. עדיין לא עוברים לגור, אולי להשכרה או לבתי נופש, אבל בשנתיים-שלוש שנים הקרובות רוצים להיות בישראל. זה פשוט אנשים שצריכים להגיע לארץ. העסקאות יהיו בימים הקרובים". 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:שוק הדיורbmbyרכישת דירותרפי קלינהעלייה מאוקראינהתושבי חוץחרבות ברזלעלייה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...