העיר שבה שני המתמודדים המובילים מתחרים מי מהם ירסן יותר את תוכניות הבניה

אל הישורת הסופית בבחירות לראשות מועצת זכרון יעקב הגיעו ראש המועצה המכהן זיו דשא, וראש המועצה שקדם לו אלי אבוטבול, אשר ביחד מחזיקים בתפקיד למעלה מ-20 שנה במצטבר. על אף שבתקופת דשא אושרה תוכנית מתאר המגדילה את אוכלוסיית היישוב ב-50% ל-37 אלף איש, הוא מדגיש במצעו את הצורך לרסן את הבנייה. אבוטבול מבקש להפוך את היישוב למוקד תיירותי, כולל הקמת אוניברסיטה שתתמחה בתחום

שיתוף הכתבה
זיו דשא ואלי אבוטבול (פוטו יהב גמליאל, באדיבות המצולם) זיו דשא ואלי אבוטבול (פוטו יהב גמליאל, באדיבות המצולם)

אל הישורת הסופית במרוץ הבחירות לראשות מועצת זכרון יעקב הגיעו שני ראשי מועצה: זיו דשא, המכהן בתפקיד, וקודמו אלי אבוטבול, ששימש בתפקיד משנת 2003, וב-2016 התפטר מתפקידו בעקבות המלצת המשטרה להעמידו לדין בחשד לאיומים, אך לבסוף לא הוגש כתב אישום. בבחירות שהתקיימו בעקבות ההתפטרות ניצח דשא. מועמדים נוספים אך בסבירות גבוהה חסרי סיכוי ממשי לניצחון הם צילה רשף, אביגיל דולב ומאיר ליאני.

לאחרונה עלה היישוב לכותרות בהקשר נדל"ני, לאחר שעתירה שהגישו נגד המועצה חברות שזכו במכרזי בנייה של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) בשכונת "זיכרונה" בהן אלקטרה השקעות, א. כפיר אחזקות, צ.פ חברה לבניין, בשכונה זיכרונה לכ-700 דירות - נדחתה בדצמבר האחרון. היזמים טענו כי המועצה מסרבת לבצע עבודות פיתוח וביקשו את התערבות בית המשפט.

עוד קודם לכן התנגדה מועצת זכרון יעקב למכרזים שערכה רמ"י לבניית השכונה והזהירה את היזמים לא לגשת אליהם. המועצה טענה כי השכונה החדשה חסרת היתכנות כלכלית בשל היעדר שטחי מסחר, וכי שירותים לשכונה יכבידו על תקציב המועצה עד כדי קריסה כלכלית. טענות אלו נדחו על ידי ועדת התכנון המחוזית שאישרה את התוכנית, וכן על ידי בית המשפט המחוזי חיפה.

דשא: "הורדתי את אחוז הגידול של המושבה ובלמתי פרוייקטים מיותרים" 

בשיחה עם " מרכז הנדל"ן " תאר דשא את חזונו להמשך התחדשות המושבה: "זכרון יעקב צריכה להתפתח תחת העקרון 'מושבה לתושביה השומרת על עברה ההיסטורי ועל המרחבים הפתוחים סביבה, ומאידך מאפשר גידול מושכל של אוכלסייה ומענה לכל קהילותייה'. פיתוח מושכל מתוך תפיסה שהקהילה היא המרכז, וכל פיתוח שיעשה ייתן מענה לצרכיה ולא ישבש את חייה. זו המדיניות שאני מוביל בשנים האחרונות וגם אוביל בעתיד. המשך בניה למגורים ייעשה רק עם פיתוח תשתיות מותאם, תוך יצירת כלכלה אורבנית הכוללת אזורי תעסוקה מסחר, ומוקדי תיירות.
 
"בתקופת כהונתי הורדתי את אחוז הגידול של המושבה עד כדי אחוז אחד בודד וזאת בניגוד ליותר מ-3.5% לפני כניסתי לתפקיד. ביטלתי שורה של פרויקטים מיותרים במרכז הישוב והבאתי לבלימת תוכנית לשכונה גדולה שקידמה רמ"י באגרסיביות רבה. כל זאת מתוך תפיסת עולם כי על המושבה לצמוח בהתאם לפיתוח תשתיות מתאימות ועם רצון להגן על צביונה הכפרי תיירותי".
 
כיצד ניתן להשאיר את הזוגות הצעירים ביישוב בהיבט של מחירי הדירות והזדמנויות התעסוקה?
"עלינו להבטיח זמינות דיור לבני ובנות המקום לעתיד קדימה. עם כניסתי לתפקיד הסבתי פרויקט של דירות יוקרה בפארק היין לדיור מחיר למשתכן ממנו נהנים עשרות רבות מצעירי המושבה. במקביל קידמנו פרויקטים של התחדשות עירונית , והיום  מקודמים שני פרויקטים של פינוי בינוי , אחד ברחוב מרבד הקסמים של כ-130 יח"ד, שנמצא לפני מתן היתר בניה , ובפרויקט פינוי בינוי ברחוב התירוש שנמצא בהליכי אישור מול וועדות התכנון.

"אנו מעודדים יזמים לבנות דירות קטנות למען זוגות צעירים וגם אזרחים וותיקים אך לא די בכך, עלינו להמשיך ולבסס אקוסיסטם שלם של תעסוקה, פנאי, חינוך ותרבות לצד הגדלת היצע המגורים ולשם כך נקים את אזור התעסוקה המשותף (עם חוף הכרמל וג'סר א זרקא, דנ"ק) שנמצא לפני חתימה סופית על הסכם פיתוח, ואזור מסחרי ותיירות בגבעת זמרין".
 
האם הבנייה למגורים כיום בקצב מספק בעיניך? 
"זהו הקצב הנכון המאפשר פיתוח מושכל והתאמת תשתיות בכל לתחומי החיים. נעמוד על המשמר כל הזמן אך במקביל נייצר פיתוח המתאים לרוח המקום".

האם נדרשים לדעתך יותר שטחי תעסוקה ומסחר? אם כן, איך ניתן להביא ליישוב יזמים?
"על מנת ליצר כלכלה אורבנית מקיימת אנו פועלים ליצירת שטח תעסוקה ומסחר ואזורי תיירות שיתנו מענה כלכלי המאפשר רמת שרות נאותה לתושבים".

מה צפויה להיות מדיניותך בתחום התשתיות?
"תשתיות המושבה ישנות ואנו נדרשים להשקעות עצומות בחידושם בימים אלו. את ארועי הגשם האחרונים עברנו בפעם הראשונה ללא הצפות כלל. השקתי רפורמה בתחבורה הציבורית תוך הקמת עשרות איסוף חדשות וקווים שיפעלו בתוך שכונות העיר. העתיד שלנו חייב להיות מבוסס על תחבורה ציבורית לסוגיה לרבות שבילי אופנים והולכי רגל".

מה עמדתך לגבי מדיניות הרשות בכל הנוגע לרכבים פרטיים? האם יש להפחית תקני חניה?
"אנו דורשים תקני חניה מחמירים בתוך שטח המגרשים הפרטיים ובמקביל מפתחים מגרשי חניה ציבורים לרווחת הציבור והמבקרים. בכך הבאנו להפחתת הרכבים במרחב הציבורי".
 

זכרון יעקב (שאטרסטוק)זכרון יעקב (שאטרסטוק)

האם יש מספיק מוסדות ציבור ומבני חינוך? מת תוכניותיך בנושא?
"פיתוח מושכל מתייחס בדיוק לנושא זה על מנת לבנות עוד יחידות חינוך יש במקביל להשלים ולהתאים את מוסדות החינוך בהם אגף נוסף בבית ספר החיטה, מבנה קבע לבית הספר הדמוקרטי קשת, אגף נוסף לתיכון המושבה ומבנה נוסף לקריית החינוך דתית לאומית. בנוסף נקים את בית יד לבנים, מרכז רב תכליתי לאזרחים וותיקים, מרכז פעילות למשפחות צעירות, טיפת חלב חדשה ועוד".
 
האם יש מספיק שטחים ירוקים ברשות? מה תוכניותיך בנושא?
"זכרון יעקב מוקפת יערות , שמורות טבע ושכיות חמדה ואנו שומרים עליהן במקביל לטיפוח שטחים ציבורים וחורשות בתוך הישוב. מרחבים אלו הם שמגנים עלינו מפיתוח לא מבוקר ויש לעשות הכל להגן עליהם לדורות קדימה".

התוכנית של אבוטבול: פיתוח התיירות וקידום אזור תעסוקה 

אבוטבול, שכיהן כאמור בתפקיד ראש המועצה המקומית זכרון יעקב בשנים 2003–2016, מספר למרכז הנדל"ן על חזונו ליישוב, שכולל את הפיכתו למוקד תיירותי. "זכרון בעוד 20 שנה מהיום היא פנינה תיירותית מדהימה במורדות הרי הכרמל, משופעת בתיירים מהארץ ומחו"ל. בלב המושבה - כל האזור ההיסטורי שכולל את גבעת זמארין ההיסטורית (עין הוד הזכרונית). בנוסף ישנו האזור התיירותי החדש של יקבי כרמל שנמצא אף הוא בצד המזרחי, שיהיה משופע במתחמי בילוי והסעדה, תיירות ולינה, אכסנייה יוקרתית, גלריות וחנויות ייחודיות של אמנות ויצירה מקומית, מוזיאון היקב, פאבים ומועדוני בילוי בתוך המתחמים התת-קרקעיים של היקב". 

כיצד ניתן להשאיר את הזוגות הצעירים בעיר?
"הפרויקטים שאושרו בתכנית המתאר החדשה ייתנו מענה לזוגות צעירים בני המקום. מדובר בהון אנושי נפלא וזו המחויבות שלנו ולשם אני אחתור, ליצירת מענים מיטביים עבור הדור הצעיר בתחומי החינוך, צהרונים ברמה גבוהה, תרבות פנאי מותאמת, מקומות תעסוקה, תמיכה בסטודנטים בני המקום וגם הקמת אוניברסיטה שתתמחה בתחומי התיירות, ייננות, שימור ואיכות סביבה"

הבנייה למגורים היום בקצב מספק?
"צריך לצמצם מאוד את היקפי הבנייה בעשור הקרוב, על מנת להשקיע בתשתיות שיתנו פתרון למציאות הבעייתית כיום. ברור שישנן תוכניות מאושרות אבל התשתיות חייבות להתאים לקליטה של תושבים חדשים ולא הפוך. צריך לשלוט על התהליך ולמצוא את האיזון בין הישן לחדש וזה אתגר גדול".

האם חסרים שטחי תעסוקה ומסחר?
"ב-2015, לאחר כמעט 10 שנים של השקעה, הצלחתי יחד עם ראש מועצת חוף הכרמל דאז כרמל סלע, לאשר את אזור התעסוקה המשותף לחוף הכרמל וזכרון יעקב (300 אלף מ"ר למסחר ותעשייה). לצערי מאז לא קידמו את העלייה על הקרקע ואלו הן שנים שבוזבזו והיו יכולות להיות מקור הכנסה עצום למושבה וגם מקור לתעסוקה עבור בני המקום. תעשיית הייטק, מתחם רכבת, קירבה לכבישים 4 ו-2 - כל אלו יהוו יתרון אדיר בשכנוע של יזמים להעדיף את זכרון יעקב על פני אזורים אחרים. אני מתכוון מיד עם כניסתי לתפקיד לטפל בכך". 

אבוטבול: "צריך לצמצם מאוד את היקפי הבנייה בעשור הקרוב, על מנת להשקיע בתשתיות שיתנו פתרון למציאות הבעייתית כיום. התשתיות חייבות להתאים לקליטה של תושבים חדשים ולא הפוך. צריך לשלוט על התהליך ולמצוא את האיזון בין הישן לחדש" 

מה המדיניות שלך לגבי רכבים פרטיים ותקני החניה הקיימים?
"הנושא הכאוב הזה הוא צו השעה במושבה שלנו. חייבים לשפר באפן משמעותי את השימוש בתחבורה הציבורית ובכך נוריד באחוזים גבוהים את השימוש ברכבים פרטיים. המועצה תיקח אחריות על מערך היסעים של שאטלים שינועו ברחבי המושבה לאורך שעות היום בתדירות גבוהה לאזורי הבילוי, הקניות  החינוך ועוד. זוהי בשורה חשובה שאני מתכוון להביא".

האם יש מספיק מבני ציבור וחינוך?
"אף פעם אין מספיק מבנים לטובת חינוך, רווחה, תרבות, צעירים ועוד. למערכת החינוך יש צורך בעוד שלושה בתי ספר יסודיים, תיכון נוסף, גני ילדים וגנים קהילתיים. אני משוכנע שעבודה נכונה מול משרדי ממשלה תסייע מאוד בהדבקת הפערים". 

האם יש מספיק שטחים ירוקים?
"המושבה שלנו טובלת בירוק עצום , שמורות טבע ואזורים חקלאיים. אנו חיים בפנינת טבע מדהימה. בתוך המושבה נצטרך להגדיל את השצ"פים כי זה חלק מאיכות חיים גבוהה ובריאה. יש צורך בנטיעה עצומה של עצים כי בשנים האחרונות נכרתו לצער רבים במושבה לא מעט עצים, וחייבים להחזיר את הירוק היפה לשפת הרחוב".

מהי הדרך המועדפת לדעתך לחדש את העיר? 
"זכיתי להתחיל את פרוייקט תמ"א 38 בשכונת רמת צבי הוותיקה וכעת השכונה איכותית, יפה ופורחת, עם תושבים מאושרים שחיים במבנים בטיחותיים וברמת חיים גבוהה. חייבים להשלים עוד שלושה פרויקטים של פינוי-בינוי בשכונות נווה שרת והגורן ולהיפרד ממבני הרכבות של שנות ה-50, ובכך להשלים את הפרויקט של התחדשות עירונית במושבה". 

מה הדבר החשוב ביותר שצריך לקדם בתחום התכנון והבנייה בעיר?
"יש שני דברים שחשובים בעיניי: חינוך ברמה גבוהה - מתן מענים לקהילות בעלות גוון חינוך שונה, בניית מוסדות חינוך נוספים בעלי חדשנות חינוכית והקמת אוניברסיטה בבית לנגה שתחומי הלמידה שלה יאפיינו את מה שהמושבה מתמחה בהם כמו תיירות. הדבר השני זה תשתיות – השקעה עצומה בעזרת כספי מדינה לשיפור התשתיות במושבה. שסובלת מתשתיות ותיקות שלא מותאמות למציאות כיום. מדובר בהרחבת נתיבי תחבורה, כניסה חדשה למושבה ממזרח, גשר חדש להולכי רגל, הקמת תחנת הרכבת במערב המושבה וסלילת מקומות חניה תת-קרקעיים בלב המושבה".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:אלי אבוטבולזיו דשארמ"יזכרון יעקבבחירות מוניציפליותבחירות מקומיות
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...