"לבנות בשכונה שאני זוכר מהילדות כמעברה ועכשיו תהפוך לשכונת יוקרה, זה מרגש"

בכל שבוע, מרכז הנדל"ן מאיר בזרקור את הפינות הפחות מוכרות של בכירי הענף. והפעם - אבי זיתוני, מ"מ יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז ת"א והמרכז ומנכ"ל קבוצת זיתוני, שמספר על השיעורים שלמד מיגאל גינדי בתחילת הדרך, איך הגיע למסקנה שפרויקטים קטנים הם לא בשבילו, ועל התחזית שלו לענף: "זו תהיה שנה קשה ואת ההתאוששות נראה לקראת 2025"

שיתוף הכתבה
אבי זיתוני, זרקור (יניב אלפסי) אבי זיתוני, זרקור (יניב אלפסי)

אבי זיתוני, מנכ"ל קבוצת זיתוני ומ"מ יו"ר ארגון הקבלנים והבונים במחוז ת"א והמרכז, מתארח השבוע במדור ומספר על ההשפעות של אביו על מסלול הקריירה שלו, הפרויקט החלוצי עם "חבר" בו מכר 100 דירות ביום, על החשיבות של אשתו אשת החינוך בעסקיו ועל הגורמים הלא מקצועיים שנכנסו לענף בשנים האחרונות וסיפקו הבטחות ללא כיסוי. 

חוויה מכוננת במהלך הקריירה:
"כבר בתור נער רציתי להיות קבלן. אבא שלי, אליהו זיתוני ז"ל היה בעלים של חברת בנייה, ולמדתי את העבודה ממנו. שאבתי ממנו את המקצוע בגיל מאוד צעיר, ואהבתי את זה מאוד. גם עבדתי באתרי בנייה בכל מה שיכולתי. עם זאת, לא רציתי להיכנס איתו לעסק, ובחרתי בדרך עצמאית משלי". 

טעות שלמדתי ממנה:
"בתחילת הקריירה שלי, בסוף שנות ה-80, הייתי קבלן קטן והתחלתי עם עסקאות קומבינציה של 7-8 דירות בפרויקטים ברחובות הקטנים של כפר סבא. אתה נותן בעצם לבעל הקרקע 3 דירות ולך נשארות רק 4 למכור. בניתי כמה בניינים קטנים כאלה, והבנתי שאתה משקיע המון אנרגיה בזה - להוציא היתר בנייה, לתכנן, לבנות למכור - כל פרויקט כזה לוקח שנתיים שלוש, ואתה בקושי מרוויח כסף.

"למדתי שכדי להתקדם בתחום הזה אתה צריך לחפש פרויקטים גדולים יותר. אחרי 2-3 פרויקטים כאלה הבנתי שזה לא בשבילי ואי אפשר להתקדם ככה, וקפצתי לפרויקטים של 40-50 דירות. אתה משקיע שם את אותה האנרגיה ומרוויח יותר".

דמות שהשפיעה עלי במיוחד:
"אשתי, שהיא מורה בבית ספר יסודי. אנחנו נשואים כמעט 40 שנה. אנחנו באים מעולמות שונים לגמרי, אבל כשאני נמצא לפני קבלת החלטה משמעותית, כמו לפני עסקה או רכישת קרקע, אני מבקש לשמוע גם את דעתה, ואיך היא רואה את הדברים. יש לה זווית אחרת לחיים, כאשת חינוך, וחשוב לי לשמוע אותה. במיוחד כשאני בונה בכפר סבא לזוגות צעירים, עם ילדים קטנים, היא עוזרת לי להבין מה אנשים צריכים".

ההצלחה הכי גדולה שלי עד היום:
"בשנת 2000 רכשנו קרקעות בהוד השרון, ובנינו בהן 208 דירות במבצע לחברי 'חבר'. בזמנו המבצעים האלה היו מאוד פופולאריים, ואנחנו היינו בין הראשונים שהתקשרו עם הגוף הזה באופן הזה. ביום שישי אחד, אחרי פרסום מסיבי, מכרנו 100 דירות. לראות את כל האנשים עומדים בתור לרכוש דירה בהגרלה, עם צ'קים בידיים, זה מראה מדהים. אחרינו עשו את זה עוד חברות וזה התפתח מאוד, אבל עבורנו זו הייתה אז הצלחה מאוד גדולה".

העצה שלי למי שנמצא בתחילת דרכו:
"ענף הנדל"ן הוא מאוד מורכב, ויש בו המון בירוקרטיה. צריך הרבה סבלנות, עקשנות והתמדה. בן אדם שרוצה להצליח בתחום, צריך להתמיד בו מאוד כדי להצליח. זה תחום קשה. יזם צריך להיות אופטימי חסר תקנה כדי להאמין במה שהוא עושה".

ההחלטה הראשונה שהייתי מקבל אם הייתי שר הבינוי והשיכון:
"קודם כל, הייתי ממנה פרויקטור לענף הבנייה שיתכלל את כל הבעיות הקיימות בין כל משרדי הממשלה והתכנון על מנת להניע את הענף, כמו שראש מטה הדיור אביגדור יצחקי היה בזמנו של כחלון כשר אוצר. אנחנו היום תקועים בהרבה בעיות של בירוקרטיה ומחסור בעובדים. יש המון בעיות שמקשות על הענף ואין יד מכוונת שמרכזת את כל הטיפול".

הדבר המרכזי שלדעתי אנשים לא מבינים לגבי תחום הנדל"ן:
"בשנים האחרונות יש הרבה גורמים לא מקצועיים שנכנסו לענף, שמחתימים בעלי דירות ורוצים להיות יזמים ולבנות פרויקט, וזה לא כזה פשוט. אלו גורמים, חלקם מתווכים למשל, שגרמו להרבה אי נעימויות עבור דיירים, הבטיחו להם הבטחות ובסוף לא סיפקו את הסחורה. אתה צריך להיות מקצוען כדי להיכנס לענף הזה, לא כל אחד יכול. בעלי דירות התחילו להבין בשלב מסוים שצריך להיות יותר מאורגנים, ויותר מהם לוקחים עכשיו עו"ד ובעלי מקצוע אחרים שילוו אותם, ולא חותמים עם כל מי שמגיע".

קולגה שאני מעריך במיוחד:
"יגאל גינדי. הוא בעצם מורה הדרך שלי. עבדתי אצלו 5 שנים כמנהל מכירות בשנות ה-80, לפני שהתחלתי להיות קבלן. הדרך שלנו נפגשה שוב בשנות ה-2000 כשהתחלנו לעבוד כשותפים. יגאל הוא אדם עם המון ידע והוא ואחיו משה גינדי קידמו מאוד את הענף. בשנות ה-80 הם בנו המון בראשון לציון ועשו הכל בצורה מאוד חדשנית. הם אלו שהתחילו עם משרדי המכירות, ושיווק הפרויקטים בעטיפה יפה ועם פרסום ומיתוג ייחודיים, וגם בנייה איכותית ומפוארת יותר. הדברים האלה לא היו בארץ לפניהם. שם למדתי את התחום".

הפרויקט האהוב עלי:
"אני בונה בימים אלה בשכונת 'פארק הים' בבת ים שני מגדלים בני 29 קומות עם 226 דירות. נולדתי בבת ים, וזו שכונה שהייתה פעם המעברה של העיר, כשהייתי ילד. בסיום הבנייה יהיו בשכונה כ-3,000 דירות, ותהיה בה שדרה של מגדלים שממשיכה עד הים. היתרון של השכונה הוא שהיא מאוד קרובה לחוף הים, חדשה ומודרנית, וגם סמוכה לרכבת הקלה. זו הקרקע האחרונה שלא פיתחו בבת ים, וההפיכה של האזור הזה ממעברה לשכונת יוקרה זה מאוד מרגש".

 ''המהפך ממעברה לשכונת יוקרה זה מאוד מרגש''. הפרויקט בבת ים (3division) ''המהפך ממעברה לשכונת יוקרה זה מאוד מרגש''. הפרויקט בבת ים (3division)

הדבר שאני הכי אוהב לעשות מחוץ לשעות העבודה:
"אני מתאמן 4 פעמים בשבוע עם מאמן כושר וגם יוצא לחופשות סקי פעמיים בשנה". 

אם לא הייתי בעל חברת נדל"ן הייתי...
"אני חושב שהייתי מתעסק בעולם הרכב. אני אוהב רכבי ספורט וטיולי נהיגה".

התחזית שלי לשנה הקרובה:
"כרגע המצב לא טוב, יש מחסור בידיים עובדות וגם הריבית על הלוואות עדיין מאוד גבוהה. אבל הביקוש לדירות עדיין קיים ויש ציבור גדול שיושב על הגדר ומחכה לראות מה יקרה. אני מאמין שמהמחצית השנייה של 2024, אם המלחמה תסתיים, נתחיל לראות התאוששות בענף ואנשים יחזרו לרכוש דירות. הרוכשים יפגשו מלאי מאוד קטן של דירות, כי כרגע יש מעט מאוד התחלות בנייה ואני מאמין שהמחירים יחזרו לעלות בגלל זה. זו תהיה שנה קשה ואת ההתאוששות נראה לקראת 2025".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:קבלניםגינדי החזקותזרקוראבי זיתוני
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...