חלוצת הפינוי-בינוי צפויה להכפיל את אוכלוסייתה. מי האיש שיוביל אותה בשנים הקרובות?

כ-44 אלף תושבים מתגוררים כיום בקריית אונו, והמספר צפוי להיות מוכפל בין היתר בעקבות רובע חדש שיוקם על קרקעות תל השומר. הדבר יוצר חשש להחרפת בעיות התנועה. ראש העיר המכהן ישראל גל והמועמדת ליאת גרוסמן תמיר מציגים את תוכניותיהם

שיתוף הכתבה
ישראל גל וליאת גרוסמן תמיר (שרית נבון, ראובן קופיצ'ינסקי) ישראל גל וליאת גרוסמן תמיר (שרית נבון, ראובן קופיצ'ינסקי)

דווקא קריית אונו הצנועה, שהיקף אוכלוסייתה כיום עומד על כ-44 אלף איש, היא העיר ששמה נרשם באותיות מוזהבות בדברי ימי ההתחדשות העירונית בישראל כזו שבה בוצע בהצלחה פרויקט הפינוי-בינוי הראשון בישראל, כבר בעשור הראשון של המילניום, על ידי היזם סמי מצלאוי , הרבה לפני שמיזמים מסוג זה הפכו לדבר שבשגרה. גם היום, 20 שנה אחרי יציאתו של אותו פרויקט חלוצי לדרך, נחשבת העיר לאחת הערים המובילות בתחום ההתחדשות.

בראשות העיר עומד מאז שנת 2013 ישראל גל. מולו יתמודדו בבחירות שייערכו בעוד כשלושה שבועות ראש העיר לשעבר יוסי נשרי, הפעילה החברתית ליאת גרוסמן תמיר, ונציגת יש עתיד ומנהלת האגף לתושב בעיר מיכל רוזנשיין. 

בונים על הקול שלכם: לעוד כתבות בסדרה לקראת הבחירות המקומיות 

גל, שמכהן מ-2013 כראש העיר מספר על החזון שלו לעיר: "תוכנית המתאר של קריית אונו מציעה חזון עד שנת 2040, כולל הכפלת מספר תושבי העיר ל-80 אלף, בין השאר על ידי הקמת רובע חדש על קרקעות המחנה הצבאי תל השומר, המתוכננות להתפנות לטובת העיר בשנים הקרובות, תוך פיתוח המרחב הציבורי, שיפור הנגשת העיר להולכי הרגל ולרוכבי האופניים, פיתוח והקמה של מבני תרבות והקמת מוסדות ציבור, בתי ספר וגני ילדים. בנוסף, יפותח באופן משמעותי המרחב העסקי העירוני בשכונות החדשות ויפותחו הרחובות המסחריים לוי אשכול ושלמה המלך".

כיצד ניתן להשאיר את הזוגות הצעירים בעיר?
"העירייה מקדמת תוכניות הכוללות יחידות דיור קטנות - דיור מכליל - במרחב דרום העיר, שיאפשרו לזוגות צעירים להתגורר לצד מרחבי התעסוקה, המסחר והבילוי. כל זאת בצמוד לאמצעי התחבורה המתוכננים בקרבת מקום: מסוף אוטובוסים, שבילי אופניים, ותחנות של הרכבת הקלה תוך כ-3 שנים מהיום ותחנות מטרו בטווח הרחוק". 

האם הבנייה למגורים כיום בקצב מספק בעיניך? 
"הבניה למגורים כיום עיקרה בפרויקטים של התחדשות עירונית , דבר המאפשר מיגון הדירות מפני טילים ועמידות של המבנים בפני רעידת אדמה. העיר נמצאת כבר לקראת סוף תהליך ההתחדשות של הבניינים בה, ותוך חמש עד שבע שנים, יהיו מעל 90% מהדירות בעיר ממוגנות מירי טילים ועמידות בפני רעידת אדמה".

בתחום התעסוקה והמסחר גל מקדם  פארק הייטק בצומת סביון בשטח 50 אלף מ"ר בשטחים החדשים של העיר, הכולל בתוכו גם 1,200 דירות קטנות לצעירים, מחציתן להשכרה לטווח ארוך.

קריית אונו (שאטרסטוק) קריית אונו (שאטרסטוק)

מה בכוונתך לקדם בתחום התחבורה והתשתיות?
"פיתוח העיר תלוי בפיתוח אמצעי תחבורה ציבורית במרחב גוש דן. ברור כי תוספת יחידות הדיור בקריית אונו ובכל יישובי בקעת אונו, תגדיל את מספר כלי הרכב, דבר שיעמיס על התנועה ולכן הפתרון היחיד הינו תחבורה ציבורית תדירה, אמינה ונוחה, לצד פיתוח מרחבי תעסוקה בקרבת שכונות המגורים".

נציין כי השנה נפתח נת"צ בלוי אשכול שגרם לביקורת בשל השימוש בנתיבים פרטים ועל כך שאין תחבורה ציבורית מספקת.

מה עמדתך לגבי מדיניות הרשות בכל הנוגע לרכבים פרטיים? האם יש להפחית תקני חניה? 
"בקריית אונו המדיניות הינה לאפשר מקומות חנייה בהתאם לתקן התקף. ברור כי השימוש ברכב פרטי עדיין נמשך, עד לתחילת הפעילות של הקו הסגול של הרכבת הקלה שיסיע את תושבי העיר בקלות ובנוחות לתל אביב ולערי גוש דן. 

ישראל גל: "הבניה למגורים כיום עיקרה בפרויקטים של התחדשות עירונית , דבר המאפשר מיגון הדירות מפני טילים ועמידות של המבנים בפני רעידת אדמה. תוך חמש עד שבע שנים, יהיו מעל 90% מהדירות בעיר ממוגנות מירי טילים ועמידות בפני רעידת אדמה"

האם יש מספיק מוסדות ציבור ומבני חינוך? מת תוכניותיך בנושא? 
"נבנים מוסדות חינוך ותרבות בהתאם לצמיחתה של העיר, תוך מתן מענה לכל התושבים החדשים שהצטרפו לעיר בשכונות החדשות ובפרויקטים של ההתחדשות העירונית". 

האם יש מספיק שטחים ירוקים ברשות? מה תוכניותיך בנושא? 
"תוכנית המתאר סימנה את השטחים הציבוריים הפתוחים הנמצאים בכמות רבה בעיר. שטחים נרחבים אלה נותנים מענה לכלל תושבי העיר בכל חלקי העיר. העירייה מקדמת פיתוח, שדרוג והקמה של פארקים עירוניים, גינות משחק, גינות כלבים ומרחבים ירוקים, כדי לתת מענה יום יומי לתושבים".

מה תוכניתך לטיפול בבירוקרטיה ובמחסור בכוח האדם?  
חוקי התכנון והבנייה והנחיות מנהל התכנון משתנים תדיר, ופוגעים ביכולת הוועדה לתכנון ובנייה לתת מענה בזמן קצר לצרכי פיתוח העיר, הגם שצוות העובדים בוועדה ובאגף ההנדסה הינו צוות איכותי, מקצועי ומיומן, ונעשים לאורך הדרך מאמצים להביא כח אדם איכותי נוסף למערכת".

לסיכום – מהו הדבר החשוב ביותר שצריך לקדם בתחום התכנון והבניה? 
"המרחב הציבורי הינו הדבר החשוב ביותר. שינוי פירמידת העירוניות, כך שהולך הרגל יהיה בראש הפירמידה. מובן כי לשם כך עלינו לבנות מדרכות רחבות ומוצלות, לסלול שבילי אופניים, להקים מערכי תחבורה ציבורית זמינה, נוחה, תדירה ויעילה המביאה לכל מקום במהירות ולהקים מרחב ציבורי בטוח לילדים ולמבוגרים, תוך חציית כבישים בבטחה, קישור בין הפארקים לבתי המגורים וכדומה". 

גרוסמן תמיר: "עדיפות להקמת שטחי מסחר" 

גם גרוסמן תמיר מספרת על החזון  שלה להמשך התפתחות העיר: "את הצמיחה והצפיפות ותנופת הבניה האדירה בעיר כבר עשו קודמיי, זה החל בתקופת יוסי נשרי עם הפינוי-בינוי הראשון והמשיך עם ההתחדשות העירונית האדירה , שגם אם לדעתי צופפה קצת יותר מדי את העיר, היא כבר עובדה מוגמרת ומגדלים שנבנו כבר לא ייהרסו, וכך גם תוכניות שכבר אושרו. מצב זה מצריך יצירתיות. היות והצפיפות יוצרת פקקי תנועה רבים, ההתניידות בעיר אינה כפי שהיתה במיוחד לאור בניית מערכת התחבורה הציבורית בלוי אשכול.

"מכאן שיש חשיבות רבה להנגשת שירותים ציבוריים בשכונת על ידי עידוד ויצירת מרכזים קטנים הכוללים סופר קטן, בית מרקחת, מספר מקומות למשרדים ואולי אפילו משרדים שיתופיים, וכן עיבוי התחבורה הציבורית הפנימית. לא הייתי רוצה לראות את קריית אונו עם 80 אלף תושבים כי זה כבר צפוף מדי. לכן צריך לפרוץ עוד דרכי גישה לעיר מכיוון 461 ותל השומר ולוודא שהרחובות רחבים ונגישים וכי השירותים הציבוריים מבוזרים במספר מרכזים ברחבי העיר ולא נמצאים כולם במקום אחד".

גרוסמן תמיר: "יש לתת עדיפות לקידום שטחי מסחר כי זה ימשוך תושבים איכותיים ויגדיל משמעותית את תקציב הרשות, לקדם מרכז המציע מגוון משרדים לחברות הייטק, בדגש על חללי עבודה משותפים, יצירת שותפויות בין החינוך בעיר לאקדמיה ולחברות ההייטק המקומיות" 

כיצד ניתן להשאיר את הזוגות הצעירים בעיר?
"יש לבנות מלאי דירות להשכרה מפוקחת בעיר, לבנות דירות קטנות יחסית למכירה לזכאים שיוגדרו כזוגות צעירים ששירתו בצבא ואין להם דירות. לבנות מרכזי בילוי באזור התעשייה עם בתי קפה, פאבים, מועדון".

האם נדרשים לדעתך יותר שטחי תעסוקה ומסחר? אם כן – איך ניתן להביא לעיר יזמים?  
"אני חושבת שיש לתת עדיפות לקידום שטחי מסחר כי זה ימשוך תושבים איכותיים ויגדיל משמעותית את תקציב הרשות, לקדם מרכז המציע מגוון משרדים לחברות הייטק, בדגש על חללי עבודה משותפים, יצירת שותפויות בין החינוך בעיר לאקדמיה ולחברות ההייטק המקומיות תוך מתן תמריצים לשיתופי פעולה".

מה בכוונתך לקדם בתחום התחבורה והתשתיות?
"תושבי קריית אונו תקועים בפקקים. השנה קיבלנו מסלול תחבורה ציבורית בציר לוי אשכול שלא עושה שכל בשום צורה. את התיקון כבר התחלנו, ויחד עם מובילי מחאת הנת"צ קיימנו סיור עם מהנדסת תחבורה שכתבה חוות דעת מקצועית ואובייקטיבית, שנשלחה למבקר העירייה. כשאבחר אוציא לפועל את תוכנית העבודה שהכנו: העברת הנת"צ השמאלי לצד ימין בכל דרך אפשרית; הגברת שת"פ עם גורמים חוץ עירונים (משרד התחבורה, מטרופולין, קווים) על מנת להגביר את התחבורה הציבורית בעיר; שיתוף פעולה עם רשויות מקומיות סמוכות, הגברת תדירות קווי אוטובוס קיימים יעילים; המשך שיתוף פעולה עם עיריית תל אביב לקווי נעים בסופ"ש". 

מה עמדתך לגבי מדיניות הרשות בכל הנוגע לרכבים פרטיים? האם יש להפחית תקני חניה?
"אני בעד הוספת מסלול תחבורה לרכב פרטי ראוי ויצירת קו ירוק לנהגים על מנת לא להטריף את כולם בשעות העומס".

האם יש מספיק מוסדות ציבור ומבני חינוך? 
"כיום האוכלוסיה גדלה וחסרים מוסדות ציבור ומבני חינוך, וגם את הקיימים צריך לפזר בעיר. ישנה חשיבות גדולה להקים תיכון נוסף. צריך לקדם הקמת מתנ"סים בשכונות מרוחקות ממרכז העיר כגון שכונת אריאל שרון, הקמת מרכז הורי, הוספת חוגים לאוכלוסיה עם צרכים מיוחדים והקמת בית ספר אזורי לילדים וילדות עם צרכים מיוחדים". 

האם יש מספיק שטחים ירוקים ברשות? 
"אני מתכננת שתילת פרחים רב עונתיים, שימור עצים, נטיעת עצים ברחבי העיר, עידוד נטיעות פרטיות שיוצרים צל וזאת במקומות שלא ניתן לנטוע עצים על המדרכות. כמו כן אני מציעה לחייב יזמים וקבלנים לבצע על חשבונם מיפוי ופינוי של צמחים על מנת לשמר את הטבע העירוני".

מהי עמדתך בנוגע להתחדשות עירונית בעיר והדרך לחדש, בניינית/מתחמים?
"אני בעד התחדשות עירונית שפויה, במציאות של חיינו ולאור המלחמה חובה בתים חדשים וממוגנים, אבל ביחס דירות עד 1 ל-3, בשולי רווח יזמי של לא יותר מ 21%;  למגן בתי ספר ולדרוש מיזמים לבנות דירות במגוון גדלים למען דור העתיד". 

לסיכום – מהו הדבר החשוב ביותר שצריך לקדם בשנים הקרובות בתחום התכנון והבניה בעיר?
"העיר רוויה בפרויקטים, לכן יש ליצור מצב של חלוקת עומסים. מצד שני יש להמשיך ולגבות את העבודות הקיימות;  להוסיף שטחי מסחר, ולהשקיע בשתילת עצים וירוק במקומות שאפשר".

נשרי, ראש העיר שכיהן בשנים 2003-2013 ושתחתיו בוצע פרוייקט הפינוי-בינוי  ראשון של העיר, לא השיב לשאלות מרכז הנדל"ן . במצע שפרסם הוא מציע קידום מודל עיר חכמה לשמירה על הביטחון האישי,  פיקוח על אתרי הבנייה ועובדי הבניין בנושא השב"חים, הפיכת המת"צ הקיים לנת"צ ימני, קידום מחלף בין דרך התקווה לכביש 471 להקלת גודש, הרחבת קו פנימי לכל השכונות והגברת התדירות, הקמת בתי הספר וגני ילדים בהתאם לגידול וקריית חינוך חדשה לעל יסודי, בנייה לזוגות צעירים בשיטת הליסינג שבה זוג יוכל לרכוש את הדירה בקיזוז תשלומי שכירות,  עמדות הטענה לרכבים חשמליים ועוד.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ישראל גלקריית אונובחירות מוניציפליותבחירות מקומיותפקקיםפינוי בינוי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...