"למראות האלה ולהבנה הזו היו השפעה גדולה עליי"

שאולי גיטלמן, אחד משלושת בעלי השליטה בשדות-גיטלמן יזמות והתחדשות עירונית בע״מ ומנכ״ל משותף, מספר על תחילת הדרך ומה השתנה לאורכה, מה הדבר שאי אפשר בלעדיו בכל פרויקט התחדשות עירונית, איך זה לעבוד עם שותפים ומשפחה ומדוע ספינה ובניין הם שני דברים דומים.

שיתוף הכתבה
שאולי גיטלמן (צילום: ליאור כהן) | ז׳בוטינסקי 16, פתח תקווה (הדמיה: סטודיו 3Ddesign)שאולי גיטלמן (צילום: ליאור כהן) | ז׳בוטינסקי 16, פתח תקווה (הדמיה: סטודיו 3Ddesign)

מה גרם לך להתחיל לעסוק בהתחדשות עירונית?
מגיל צעיר יחסית הייתה לי משיכה לנדל"ן. בתחילת הדרך התמקדתי בהשקעות פרטיות בעיקר בערי פריפריה ובאזורים שהתאפיינו במחירים נמוכים. לפני כעשור גיליתי את תחום ההתחדשות העירונית. אמנם הוא נוצץ פחות מאשר יזמות קלאסית של רכישת קרקע ובנייה חדשה, אך הוא מאוד מספק וגם נוגע בפינות נוסטלגיות – כיוון שאנחנו פעילים מאוד בפתח-תקווה שהיא עיר הולדתי. לעצב ולבנות מחדש שכונות, שאני זוכר כיצד נראו בתור ילד, אלה דברים מאוד מרגשים עבורי.

ספר על חוויה משמעותית שזכורה לך מתחילת דרכך
כל יזם בתחום ההתחדשות העירונית מכיר את השלב שבו עוברים בין בניין לבניין ומחתימים את בעלי הדירות. לא פעם מצאנו את עצמנו בבניינים מוזנחים ורעועים וזה בלשון המעטה. הכביסה הייתה תלויה בכל מקום כי אין מסתורי כביסה, תריסים וחלונות שבורים, חיבורי חשמל ארעיים, ולעיתים אפילו אין חשמל – תנאים שלא תואמים את המצב הכלכלי במדינה. למראות האלה ולהבנה הזו היו השפעה גדולה עליי והם מדגישים את המשמעות החיובית שבהתחדשות העירונית – שיפור איכות החיים והביטחון של תושבי המדינה.

מהו הדבר הכי חשוב שכל מי שניגש לפרויקט התחדשות צריך לדעת?
כל תהליך התחדשות עירונית הוא ארוך ומורכב ולכן רצוי שכל מי שניגש לתחום יהיה בעל אורך רוח וסבלנות בשפע. אחד הדברים המורכבים ביותר הוא לגשר ולחבר בין שלושת הצדדים – בעלי הדירות, היזם והרשות המקומית, חיבור שהוא קריטי בהנעה ובקידום של כל פרויקט.

מהו הדבר שהממשלה חייבת לעשות מחר כדי להאיץ התחדשות עירונית ?
אין פתרונות קסם. אני חושב שברור לדרגים המקצועיים שתהליכי התחדשות עירונית הם הפתרון לצרכים של האוכלוסייה בישראל במאה ה-21, בייחוד על רקע המחסור בקרקע פנויה באזור המרכז. ועדיין, התהליכים ארוכים, מסורבלים ומורכבים. בעיניי, המיקוד של הממשלה והדרג המקצועי צריך להיות בפישוט וקיצור התהליכים.

מהו הפרויקט שאתה הכי גאה בו?
כל פרויקט הוא כמו ילד, אז קשה להגיד. ובכל זאת, אחד הפרויקטים שהכי מרגשים אותי הוא הפרויקט ברחוב מינץ בפתח תקווה. הוא כולל חיזוק של שני בניינים ותוספת של 27 יח"ד חדשות והוא נבנה בימים אלה בשכונה שבה גרה סבתי. אני זוכר בתור ילד היטב את האזור ואני בהחלט גאה לחדש אותו.

לאילו עסקאות לא תתקרב לעולם?
עסקאות מהן אנו כחברה משתדלים להימנע קשורות דווקא בהרכב בעלי הדירות. בכל עסקה פוטנציאלית אנחנו מנסים לזהות בעלי דירות שלהם יש השפעה או כח רב ביחס לשאר, כאלה שעלולים לעכב פרויקט שלם ומסיבות לא ענייניות. צריך לזכור שהתחדשות עירונית היא תהליך מורכב ששלושת הצדדים בו צריכים להרוויח– גם בעלי הדירות, גם היזם וגם הרשות המקומית, וכשהאיזון הזה מופר – הפרויקט פשוט לא יצא לפעול. בעלי דירות שמנסים לסחוט ולשפר עמדות על חשבון בעלי דירות אחרים פשוט מביאים לתקיעה של פרויקטים.

לאן לדעתך צועד תחום הפינוי בינוי או תמ"א 38 בעתיד הקרוב?
התוכניות שמחליפות כעת את תמ"א 38 ומעבירות את הסמכות לרשויות המקומיות הן צעד בכיוון הנכון, בייחוד בימי מלחמה, כשכולם מבינים את הצורך בממ"ד ולא רק את החשיבות במסגרת המענה לרעידות אדמה. אני שמח שניתנה לנו כחברה מובילה העוסקת בתחום הזכות לשפר את הביטחון והבטיחות של התושבים באזורי הפעילות שלנו.

איך זה לעבוד עם שותפים, ובכלל לעבוד עם אחיך בחברה?
לכל אחד מאיתנו יש את תחום ההתמחות שלו והכל עובד בסינרגיה. אביב, אחי, עובד מול בעלי הדירות וגופי המימון ומוביל גם את תחום המכירות בחברה. ניר, שאגב, כבר שלושה חודשים נמצא במילואים, אחראי על הביצוע, פיקוח ומסירת הדירות. אני אחראי על תכנון הפרויקטים ומנהל את כל התהליכים מול הרשויות. אנחנו עסק משפחתי, על כל המשתמע מכך ושלושתנו בעלי ניסיון בעסקים משפחתיים מה שעוזר לנו מאוד לנהל את העסק כיום.

ולסיום, ספר משהו שאף אחד לא יודע עליך בענף הנדל"ן.
יש לי חיבה עזה ללגו (LEGO). אני מאוד אוהב לבנות דגמים של בניינים ידועים ברחבי העולם ואולי יום אחד גם אבנה דגמים של הפרויקטים שלנו. מעבר לכך, בשירותי הצבאי שלי הוסמכתי כחובל בחיל הים, ולא הרבה יודעים, אבל אני חושב שיש הרבה מן המשותף בין ספינה לבין בניין. בשני המקרים נדרשת התאמה בין מערכות שונות ומורכבות המאפשרות לספינה להפליג ולאפשר מחייה ראויה לעשרות ומאות אנשי צוות, וכך גם בבניין או שכונה – שילוב של הרבה מערכות שצריכות לדבר ולעבוד אחת עם השנייה כדי לאפשר סביבת מגורים מתפקדת ואיכותית.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:שדות-גיטלמן יזמות והתחדשות עירונית בע״מהתחדשות עירוניתהפנים מאחורי ההתחדשות העירונית
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...