החל מהיום: ניתן לקדם "תוכנית פלוס היתר" במיזמי התחדשות עירונית

את הרפורמה, שבעבר נודעה כ"חלופת שקד", קידמה מערכת התכנון בשנים האחרונות כחלופה לתמ"א 38 שמגיעה בימים אלה לסוף דרכה. להערכת מערכת התכנון עשויה הרפורמה להפחית עד 4 שנים מאורכם המצטבר של הליכי התכנון והרישוי

שיתוף הכתבה
יו"ר מטה התכנון הלאומי נתן אלנתן ושר הפנים משה ארבל (אביגיל מתתוב, גדעון שרון לע"מ)יו"ר מטה התכנון הלאומי נתן אלנתן ושר הפנים משה ארבל (אביגיל מתתוב, גדעון שרון לע"מ)

רפורמת "תוכנית פלוס היתר" נכנסה הבוקר (א') לתוקף, זאת כחודשיים לאחר חתימתו של שר הפנים משה ארבל על התקנות המסדירות את ההליך. בעקבות זאת, ניתן יהיה מהיום לקדם תכניות התחדשות עירונית ברמת המגרש, כאשר אישור התוכנית במוסד התכנון יהווה גם את אישור היתר הבנייה. על פי ההערכות במערכת התכנון, עשויות התקנות לקצר שנה עד ארבע שנים מאורכם המצטבר של הליכי התכנון והרישוי

מדובר בהליך שאמור לשמש כחלופה לתמ"א 38, שנודע בעבר בכינוי "חלופת שקד" על שמה של שרת הפנים לשעבר. בנובמבר 2023 חתם מחליפה בתפקיד, שר הפנים משה ארבל, על התקנות המסדירות את ההליך של הכנת תוכנית להתחדשות בניינית במתווה של תוכנית לרישוי מהיר, מכח תיקון 139 לחוק התכנון והבנייה.

התקנות, שקודמו על ידי מינהל התכנון בשיתוף עם מטה התכנון הלאומי, מאפשרות ניהול תהליכי תכנון ורישוי במקביל, ולא בטור כפי שנהוג בתהליכי התכנון והרישוי הרגילים, ולכן הן מהוות ייעול וקיצור משמעותיים לתהליכי התכנון והרישוי. המהלך מתאפשר לאור העובדה כי תוכנית לרישוי מהיר היא תוכנית מפורטת שפרוסה על מספר מצומצם של מגרשים. 

לפי התקנות התוכנית מקודמת במקביל לקידום הבקשה להיתר, ואישור התוכנית מהווה אישור הבקשה להיתר מכוחה. חידוש נוסף בהליך הוא שהתקנות הגדירו תיק מידע ייחודי עבור תכנית לרישוי מהיר, כדי לייצר וודאות תכנונית בשלבים מוקדמים ככל הניתן. כמו כן בוטלו שלבים בתהליך הרישוי ואוחדו שלבים בתהליכי התכנון והרישוי כך שנוצר הליך יעיל ומהיר.

בתהליך העבודה של הכנת התקנות לקחו חלק נציגי הגורמים הרלוונטיים בענף התכנון והבנייה-משרד הפנים, השלטון המקומי, איגוד מהנדסי הוועדות המקומיות, ארגוני האדריכלים, התאחדות הקבלנים, ועוד.

שר הפנים, משה ארבל: "היום אנו מסירים מכשול נוסף בסבך הבירוקרטיה בתכנון ובניה שיביא לקיצור משמעותי במתן היתרי הבנייה ויגדיל את היצע יחידות הדיור בישראל. משרד הפנים כולו ממוקד מטרה בכדי לקצר את הליכי הרישוי ולצמצם בירוקרטיה".

יו"ר מטה התכנון הלאומי, הרב נתן אלנתן: "המהפכה ברישוי שיצאה היום לדרך, מהווה אבן דרך חשובה במהלך רחב שמקדם מטה התכנון הלאומי להרחבת סמכויות הוועדות המקומית וקיצור הזמנים לאישור היתרי בניה".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:תמ"א 38משה ארבלחלופת שקד
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...