תקנות "תוכנית פלוס היתר" אושרו: "יחסוך שנה עד 4 שנים"

שר הפנים חתם על התקנות לתוכנית פלוס היתר, לפיהן בתוכניות התחדשות עירונית שיקודמו במסגרת החלופה לתמ"א 38 – אישור התוכנית במוסד התכנון יהווה גם את אישור היתר הבנייה. התקנות מרחיבות את סמכויותיה של הוועדה המקומית לאישור תוכניות להריסה ובנייה מחדש או לחיזוק מבנים

שיתוף הכתבה
שר הפנים משה ארבל (גדעון שרון, לע"מ)שר הפנים משה ארבל (גדעון שרון, לע"מ)

שר הפנים משה ארבל חתם אתמול (א') על התקנות לתוכנית פלוס היתר, לפיהן אישור תוכנית יהווה לראשונה גם את את היתר הבנייה. מדובר בתקנות המסדירות הכנת תוכנית להתחדשות עירונית במתווה תוכנית לרישוי מהיר - תיקון 139 לחוק התכנון והבנייה, חלופה לתמ"א 38. על פי התקנות, לראשונה, בתוכניות התחדשות עירונית שיקודמו במסגרת החלופה לתמ"א 38 – אישור התוכנית במוסד התכנון יהווה גם את אישור היתר הבנייה – דבר שיקצר בין 1-4 שנים בהליך. מדובר בתקנות שאישרה המועצה הארצית לתכנון ובנייה כבר בתחילת השנה.

התקנות שקודמו על ידי מינהל התכנון , מאפשרות ניהול תהליכי רישוי ותכנון במקביל ולא בטור כפי שנהוג היום, ולכן הן מהוות ייעול וקיצור תהליכי הרישוי והתכנון. המהלך מתאפשר לאור העובדה כי תוכנית לרישוי מהיר היא תוכנית שפרוסה על מספר מגרשים מצומצמים והיא תוכנית מכוונת לביצוע. 

המתווה של התיקון מרחיב את סמכויותיה של כל ועדה מקומית לאישור תוכניות להריסה ובנייה מחדש או לחיזוק מבנים, תוך עידוד ראייה תכנונית עירונית רחבה והוספת שימושים ציבוריים בהתאם לצורך.

שני מסלולים לתוכנית לרישוי מהיר 

התקנות כוללות שני מסלולים לתוכנית לרישוי מהיר: במסלול הראשון  תכנית נקודתית להריסה ובנייה מחדש, מקודמת במקביל לקידום הבקשה להיתר, ואישור התוכנית מהווה אישור הבקשה להיתר מכוחה. התקנות הגדירו תיק מידע עבור תכנית לרישוי מהיר באופן שבו תיווצר וודאות תכנונית בשלבים מוקדמים ככל הניתן, כמו כן בוטלו שלבים בתהליך הרישוי ואוחדו שלבים בתהליכי התכנון והרישוי  כך שנוצר הליך יעיל ומהיר.

המסלול השני קובע כי הבקשה להיתר תיבדק לאחר החלטת הוועדה המקומית לאשר את התוכנית, כלומר בשלב מתן תוקף ניתן יהיה להתחיל לטפל בבקשה להיתר מכוחה. מסלול זה נקבע כהוראת שעה ל-4 שנים ומאפשר לסייע לוועדות מקומיות להטמיע את התהליך בצורה הדרגתית. על הוועדות המקומיות לפרסם את החלטתן בעניין המסלול החלופי בתוך 60 ימים ממועד כניסתן לתוקף של התקנות.

בתהליך העבודה לקחו חלק נציגי הגורמים הרלוונטיים בענף התכנון והבנייה – משרד הפנים, השלטון המקומי, איגוד מהנדסי הוועדות המקומיות, ארגוני האדריכלים, התאחדות הקבלנים, ועוד.

שר הפנים משה ארבל אמר כי "המתווה המוצג הוא חלק מתוכנית העבודה לטיפול במצוקת הדיור, על ידי שחרור חסמים קיצור הליכים ויצירת פתרונות חדשים שיאפשרו להגדיל את היצע הדירות עבור האזרחים ולעשות עוד צעד חשוב במאבק במשבר הדיור". 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משבר הדיורמחירי הדיורהתחדשות עירוניתשר הפניםמשה ארבלהיתר בנייה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...