לראשונה בישראל: אישור תוכנית התחדשות עירונית יהווה גם היתר בנייה

המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה את התקנות המסדירות זאת, שיאפשרו ניהול של תהליכי הרישוי והתכנון במקביל. המתווה של תיקון 139 מרחיב את הסמכויות של הוועדות המקומיות לאישור תוכניות בסמכות מקומית להריסה ובנייה מחדש או לחיזוק מבנים, תוך עידוד ראייה תכנונית עירונית רחבה והוספת שימושים ציבוריים בהתאם לצורך

שיתוף הכתבה
יו"ר מטה התכנון הלאומי, שלומי הייזלר (רועי טפר)יו"ר מטה התכנון הלאומי, שלומי הייזלר (רועי טפר)

המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה היום (ג') את התקנות המסדירות הכנת תוכנית להתחדשות עירונית במתווה: תוכנית לרישוי מהיר - תיקון 139 לחוק התכנון והבנייה, חלופה לתמ"א 38 (חלופת שקד). בכך לראשונה, בתוכניות התחדשות עירונית שיוקדמו במסגרת החלופה לתמ"א 38, אישור התוכנית במוסד התכנון יהיה גם היתר הבנייה – דבר שלפי מינהל התכנון יקצר בין שנה לארבע שנים מההליך. 

התקנות שאושרו במועצה הארצית, מאפשרות ניהול תהליכי רישוי ותכנון במקביל, ולא כפי שנהוג כיום. המהלך מתאפשר לאור העובדה שתוכנית לרישוי מהיר פרושה על כמה מגרשים מצומצמים, והיא תוכנית מכוונת לביצוע. המתווה של תיקון 139 מרחיב את הסמכויות של כל ועדה מקומית לאישור תוכניות בסמכות מקומית להריסה ובנייה מחדש או לחיזוק מבנים, תוך עידוד ראייה תכנונית עירונית רחבה והוספת שימושים ציבוריים בהתאם לצורך.

את גיבוש התקנות הוביל אגף רגולציה במינהל התכנון, במסגרת צוות בין-משרדי שהקים והוביל מטה התכנון הלאומי. בתהליך העבודה לקחו חלק נציגי הגורמים הרלוונטיים בענף התכנון והבנייה: משרד הפנים, השלטון המקומי, איגוד מהנדסי הוועדות המקומיות, ארגוני האדריכלים, התאחדות הקבלנים, ועוד.

התקנות כוללות שני מסלולים לתכנית לרישוי מהיר: 

מסלול 1: בהליך זה, תוכנית נקודתית להריסה ובנייה מחדש מקודמת במקביל לקידום הבקשה להיתר, ואישור התוכנית מהווה אישור הבקשה להיתר מכוחה. התקנות הגדירו תיק מידע לתוכנית לרישוי מהיר, באופן שבו תיווצר ודאות תכנונית בשלבים מוקדמים ככל הניתן. כמו כן, בוטלו שלבים בתהליך הרישוי ואוחדו שלבים בתהליכי התכנון והרישוי, כך שנוצר הליך יעיל ומהיר.

מסלול 2: מסלול זה נקבע כהוראת שעה לארבע שנים, ומאפשר לסייע לוועדות מקומיות להטמיע את התהליך בצורה הדרגתית. המסלול קובע כי הבקשה להיתר תוגש עם החלטת הוועדה המקומית לאשר את התוכנית, כלומר בשלב מתן תוקף ניתן יהיה להתחיל לטפל בבקשה להיתר מכוחה. על הוועדות המקומיות לפרסם את החלטתן בעניין המסלול החלופי בתוך 60 יום ממועד כניסתן לתוקף של התקנות.
  
יו"ר מטה התכנון הלאומי, עו"ד שלומי הייזלר, אמר כי, "מדובר בבשורה משמעותית לשוק הדיור בישראל. תוכנית לרישוי מהיר היא כלי נוסף מסל הכלים שעבדנו עליהם בתקופה האחרונה, שמטרתו בין היתר לייעל ולקצר את תהליכי התכנון והרישוי. מאחר שמדובר בשינוי תפישתי משמעותי, התקנות מאפשרות שני מסלולים כדי לאפשר לוועדות מקומיות לבחור ביניהם, כשהמסלול השני שמאפשר הגשת היתר רק לאחר אישור התוכנית הוא הוראת שעה לארבע שנים".

סמנכ"ל רגולציה במינהל התכנון, רות שורץ, הוסיפה כי, "כדי לחסוך בזמן של התכנון ושל הרישוי וכדי להתחרות מבחינת לוחות הזמנים במסלול רישוי של תמ"א 38 , יצרנו את המסלול החדש של תוכנית לרישוי מהיר. אגף רגולציה במינהל התכנון ילווה את התוכניות במסלולים אלה כדי להמשיך ללמוד על אופן יישומן. ככל שנלמד שהמסלול הזה עובד טוב, נוכל לבחון העתקה שלו לתוכניות נקודתיות ככללן".

מהנדס העיר מודיעין ויו"ר איגוד מהנדסי ואדריכלי הערים, צחי כץ, מסר כי, "אנו מברכים על כל יוזמה או פעילות שתביא בסופו של דבר להפחתת הרגולציה ולקיצור משמעותי בזמנים לקבלת היתר בנייה, וזאת תוך מתן הדגש הראוי לאיכות התכנון. האיגוד סייע וליווה מקצועית את הכנת התקנות וימשיך לפעול בשיתוף פעולה עם מינהל התכנון . מעבר לכך, האיגוד סבור כי חוק תכנון הבנייה, שאושר ב-1965, הוא מיושן, ועל הממשלה החדשה להחליט על כתיבת חוק חדש, שמתאים לרוח התקופה, במקום להוסיף בכל פעם תיקון כזה או אחר - כבר יותר מ-139 תיקונים עד כה".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:התחדשות עירוניתחוק התכנון והבנייההמועצה הארצית לתכנון ובנייהתמ"א 38מטה התכנון הלאומיהיתר בנייהרישוי מהיר
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...