שקט, בונים: ישראל נכנסת לשלב ההכרעה בהתחדשות העירונית

אל מול המחסור בשטחי בנייה והגידול העקבי בביקוש למגורים, הפכה ההתחדשות העירונית לכלי המועדף על רשויות התכנון באמצעותו ניתן להגדיל את היצע הדירות במרכזי הערים. עם זאת, הסחבת האינסופית שמאפיינת את התחום וצמצום של הקמת פרויקטים חדשים בשטחם, מנעו עד היום מההתחדשות העירונית לעשות מהפכה של ממש בשוק הדיור, לבטח מחוץ לאזורי הביקוש.

שיתוף הכתבה
גד גרשון, סמנכ"ל חברת שפיר מגורים.גד גרשון, סמנכ"ל חברת שפיר מגורים.

אירועי אוקטובר והמלחמה שפרצה בעקבותיהם עשויים לחולל שינוי אמיתי בעניין הזה. אלפי הטילים שנורו בחודשים האחרונים אל ריכוזי אוכלוסין באזורים רבים, חידדו את הצורך בהאצת תהליכי ההתחדשות, הכוללים בין השאר חיזוק ומיגון של מבני המגורים. נראה כי כיום אפילו ברשויות המקומיות ערים לכך שיש לייעל את  תהליכי הרישוי ולרכך את הדרישות הביורוקרטיות מהיזמים.

האם שינוי הגישה הזו אצל מקבלי ההחלטות אכן יתבטא בקידום מהיר יותר של פרויקטים חדשים? האם בשנים הקרובות נראה אישור מואץ של פרויקטים להתחדשות עירונית?

גד גרשון, סמנכ"ל חברת שפיר מגורים מקבוצת שפיר הנדסה , היוזמת ובונה מיזמי פינוי-בינוי בכל רחבי הארץ, מאמין שאין ברירה אחרת: "אוכלוסיית ישראל גדלה בקצב המהיר ביותר במדינות המערב, אבל הארץ קטנה ועתודות הקרקע לבנייה חדשה מצומצמות ביותר. כדי לתת מענה לביקוש הגובר למגורים, אין מנוס מהגדלת פוטנציאל הבנייה בתוך הערים, ואת זה אפשר לעשות בעיקר באמצעות התחדשות עירונית כוללת".

"מעבר להיבט של הגדלת היצע הדירות והצורך הדחוף במיגון צריך לזכור שמאות אלפי מבני מגורים בישראל, בעיקר בשכונות ותיקות שהוקמו בשנות החמישים והשישים של המאה הקודמת, נמצאים היום במצב מתקדם של בלאי והתפוררות. למדינה שנמצאת על השבר הסורי-אפריקאי ומועדת לרעידות אדמה אסור להירדם בשמירה ולקוות לנס".

גרשון מוסיף כי גם בקרב בעלי הדירות, ההתחדשות העירונית היא כבר הרבה יותר מהשבחה של שווי הנכס, ומדובר בלא פחות משמירה על חיי המשפחה. "בעקבות האיום המוחשי של המלחמה, אנשים מבינים שבניין המגורים שלהם חייב להיות חזק ויציב ושכל דירה חייבת מרחב מוגן".

בשורה התחתונה, ההתחדשות העירונית צפויה לחוות בשנים הקרובות מעין תור זהב שיכלול בנייה בהיקף נרחב בהרבה מזה שהיינו עדים לו בעשור האחרון: "שוק הנדל"ן יחזור מהמלחמה כשהוא רווי בביקושים כבושים", מסביר גרשון, "השנה שחלפה התאפיינה בביקוש נמוך לנדל"ן, בשל עליית הריבית והמלחמה. השילוב בין הצורך הגובר בחיזוק מבנים ומיתון מגמת הריבית יחזיר את הרוכשים לשוק, וזה יתבטא גם בתמריצים שינתנו ליזמים על מנת לבנות ולקדם פרויקטים חדשים, גם מחוץ לגוש דן".

הדמייה: שפיר הנדסה

שחקן שונה

שפיר מגורים היא לא עוד שחקן בתחום ההתחדשות העירונית. מאחוריה עומדת קבוצת שפיר, ענקית התשתיות הציבורית הנסחרת בבורסה במדד ת"א 35, לפי שווי מוערך של שמונה וחצי מיליארד שקלים. שפיר מגורים מתמקדת בפרויקטים גדולים של פינוי-בינוי, הכוללים הריסת המבנים הקיימים והקמה מחדש של רובעי מגורים שלמים עם מאות יחידות דיור. בימים אלה מקדמת החברה 15 פרויקטים שונים של פינוי-בינוי בכל רחבי הארץ, בהם כ-9 אלף יחידות דיור חדשות.

לצד חוסנה הכלכלי וניסיונה הייחודי בהובלת מיזמי תשתיות מורכבים, יתרונה הגדול של שפיר מגורים טמון בהיותה ONE-STOP-SHOP – חברה היוזמת ומבצעת את הפרויקטים שלה בעצמה, ללא תלות בגורמים חיצוניים. עובדה זו מספקת ללקוחות החברה ודאות גדולה לגבי סיכויי הפרויקט להגיע לקו הסיום ותוך עמידה בלוחות הזמנים.

בין הבולטים שבמיזמי החברה עומדים פרויקטי 'תכנן ובנה' הכוללים בנייה של שכונות שלמות של מאות יחידות דיור, כולל תשתיות ומבני ציבור. בין הפרויקטים האלו ניתן למצוא את שכונת 'בצוותא' בחריש הכוללת כ-1500 יח"ד ואוכלסה לפני כשנתיים, ואת שכונת 'כתר הרמה' בבית שמש הכוללת גם היא מאות יחידות דיור ונמצאת בעיצומה של בנייה. פרוייקטים נוספים נמצאים בשלבי תכנון ועלייה לקרקע.

בתחום ההתחדשות העירונית ניתן למצוא את הפרויקט לחידוש שכונת ורבר בפתח תקוה, מיזם ענק הכולל הקמת ארבעה מגדלים בני 30-24 קומות לצד בנייה מרקמית של חמישה בניינים בני 10 קומות; מתחם דליה בבת ים הכולל 780 יח"ד ב 4 מגדלים בני 40 קומות ובניה מרקמית, ומתחם רח' זלמן שניאור בנתניה הכולל 670 יח"ד .

"בשנים הקרובות צפויה להרחיב שפיר מגורים את פעילותה בשוק ההתחדשות העירונית, בו היא רואה  את התשובה המיטבית למשבר הדיור בישראל", מסכם גרשון. "בסופו של יום בעלי הדירות מחפשים ביטחון, מדובר בנכס הכי חשוב והכי יקר שלהם ובתהליך מורכב, ולכן הם ירצו יזם אמין שאפשר לסמוך עליו, דירה חדשה בשכונה מטופחת ובטוחה יותר, ואת זה אנחנו יודעים לעשות בצורה הטובה והאמינה ביותר".

 

לפרטים נוספים >>


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:שפיר הנדסהמלחמהתכנן ובנההתחדשות עירונית
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...