למרות ההאטה בפעילות מאוקטובר: עלייה של 29% במספר ההרוגים בענף הבנייה ב-2023

בדיון שנערך בוועדת העבודה של הכנסת, נחשף כי השנה נהרגו עד כה 45 פועלים, לעומת 32 ב-2022, למרות שמרבית אתרי הבנייה היו סגורים או פעלו בהיקף מצומצם בחודשיים וחצי האחרונים. נציגת קו לעובד קיבלה במהלך הדיון הודעה על הרוג נוסף באתר בנייה: "זה לא הזמן להפחתה בקנסות שהוטלו בגין הפרות של הוראות הבטיחות"

שיתוף הכתבה
תאונת עבודה באתר בנייה בת"א, צילום ארכיון (תיעוד מבצעי מד"א) תאונת עבודה באתר בנייה בת"א, צילום ארכיון (תיעוד מבצעי מד"א)

בשנת 2023, שעדיין לא הסתיימה, נרשמה עלייה של 29% במספר ההרוגים בענף הבנייה. זאת, למרות שבחודשיים וחצי האחרונים מרבית אתרי הבנייה היו סגורים או פעלו בהיקף מצומצם יותר. כך נחשף היום (ב') בדיון שנערך בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת, בראשות ח"כ ישראל אייכלר, שאמר כי "חייבים להגביר את הפיקוח ולהרתיע מפני ביצוע עבירות שמסכנות את העובדים". 

בשנת 2022 נהרגו באתרי בנייה 32 בני אדם, ובשנת 2023 נהרגו עד היום 45 בני אדם. למרות הנתונים הדרמטיים, הוועדה, שדנה בתקנות להגברת האכיפה של דיני העבודה, אישרה בתום הדיון בקשה של משרד העבודה, להחיל את התקנות להפחתת קנסות - שהוטלו בגין הפרה של דיני העבודה - גם על הוראות הבטיחות בעבודה. הדבר אושר לראשונה בינואר 2018 כהוראת שעה, וכעת ביקשה הממשלה לעשות זאת כהוראת קבע. עם זאת, ההצעה כוללת את ביטול האפשרות להפחית את גובה הקנסות הכספיים, שהוטלו על מי שהפר צו בטיחות שכבר ניתן לו על ידי מפקח עבודה, ועל מי שהעסיק עובד בגובה שלא על פי הוראות הבטיחות. 

נציגת קו לעובד, עו"ד דיאנה בארון, טענה בדיון כי העלייה במספר ההרוגים משמעה ש"אין זה הזמן לאפשר הפחתה של גובה הקנסות שהוטלו בגין הפרות של הוראות הבטיחות", וזאת לאחר שבמהלך הדיון היא דיווחה כי קיבלה הודעה על הרוג נוסף באתר בנייה. כתגובה לדברים ציינו נציגי משרדי העבודה והמשפטים כי החלת התקנות כבר בוצעה בעבר על הוראות הבטיחות בעבודה, וכי ההצעה שהוגשה לאישור העבודה כוללת דווקא החמרה של הדין בחלק מהמקרים. 

הנוסח שאושר על ידי הוועדה קובע גם כי ניתן יהיה להטיל קנסות בסכומים גבוהים יותר מחברות גדולות שיפרו הוראות בתחום הבטיחות בעבודה. כמו כן, הורידה הוועדה משמעותית את שיעורי ההפחתה האפשריים, בעבור קנסות שהוטלו בגין הפרות בתחום הבטיחות בעבודה, עד כדי 50% פחות, בכדי לבדל ולהדגיש את חשיבות הנושא. 

נציגת הפורום למניעת תאונות עבודה, ד"ר הדס תגרי, אמרה בדיון כי "הקנסות נועדו לתת כלי אכיפה מיידי ואפקטיבי למפקחים" וכי "מנגנון ההפחתה מסורבל מאוד ומאריך את ההליך עד כדי שנים". עוד אמרה כי ההצעה הנוכחית מחריגה מהאפשרות להפחית הקנסות רק 4 מתוך עשרות עבירות בתחום הבטיחות בעבודה, בהן עבירה אחת בלבד בנושא של עבודה בגובה מתוך 10 עבירות קיימות, שהן אלה שמביאות  למרבית התאונות הקטלניות. 

על פי נתוני מרכז המחקר והמידע של הכנסת, מתחילת 2018 הוטלו קנסות בגובה של 125 מיליון שקל בגין הפרות בתחום הבטיחות בעבודה, כשבפועל נגבו רק 27 מיליון שקל. היתר הם קנסות שהופחתו, נמצאים בהליכים או לא שולמו כנדרש. על פי נתונים שהציג משרד העבודה מתחילת השנה הוטלו 690 קנסות בגין הפרות בתחום זה.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:פועלי בנייןאתרי בנייהתאונות עבודה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...