שיכון ובינוי, אאורה ומטרופוליס זכו ב-140 מיליון ש' מענקים למיזמי התחדשות בלוד וברחובות

החברות זכו במענקים עבור ארבעה מתחמים בעקבות קול קורא שפרסמה הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, שמטרתם השלמת כדאיות כלכלית לביצוע התחדשות. מטרופוליס זכתה במענק של כ-80 מלש"ח לבניית 390 יח"ד בקריית משה ברחובות, אאורה זכתה ב-35 מלש"ח לבניית 271 יח"ד ושיכון ובינוי ב-16.3 מלש"ח לבניית 180 יח"ד בלוד

שיתוף הכתבה
מנהל הרשות להתחדשות אלעזר במברגר (רז רוגובסקי)מנהל הרשות להתחדשות אלעזר במברגר (רז רוגובסקי)

שיכון ובינוי , אאורה ומטרופוליס זכו כל אחת בנפרד במענק לביצוע התחדשות עירונית במתחם שלמה המלך בלוד ובשכונת קריית משה ברחובות. כך הודיעה היום (א') הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. המענק הוא השלמת כדאיות כלכלית לביצוע התחדשות עירונית ב-4 מתחמים שונים. 60 מיליון שקלים מיועדים לטובת המתחמים בלוד, ו-80 מיליון שקלים לטובת המתחמים בשכונת קריית משה ברחובות. בארבעת המתחמים ייהרסו 280 יחידות דיור בסך הכול, ויוקמו 840 דירות חדשות.

שיכון ובינוי זכתה במענק של 16.27 מיליון שקל עבור פרוייקט להריסת 64 יחידות דיור בלוד ובניית 179 דירות, ואאורה זכתה ב-35 מיליון שקל עבור הריסת 72 דירות בלוד ובניית 271 דירות תחתן. שני תתי-המתחמים נמצאים במתחם שלמה המלך במזרח העיר. מטרופוליס זכתה בשני מענקים לשני מתחמים בשכונת קריית משה ברחובות, בסך כולל של 80 מיליוני שקלים. במגרש אחד לבניית 167 דירות במקום 64 זכתה ב-35.31 מיליון שקל ולמגרש אחר לבניית 222 דירות במקום 80 זכתה ב-44.68 מיליון שקל. 

המהלך מתבצע לצד תהליך דומה אותו התניעה הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית בתקופה האחרונה בערים בפריפריה, סמוכות גבול ועם סיכון גבוה לרעידות אדמה. במסגרת זאת, לטובת סבסוד מתחמי פינוי בינוי באשקלון, פירסמה הרשות קול קורא למענקים ליזמים בתקציב של 110 מיליון ₪, מתוך 600 מיליון ₪ שאושרו על ידי הממשלה למטרה זו. בערים בסיכון גבוה לרעידות אדמה, בהן גם אלו השוכנות על גבולה הצפוני של המדינה, אותרו 110 מתחמי פינוי בינוי, אשר תכנונם החל, ומימושם יתאפשר לאחר מכן באמצעות מענקים ממשלתיים. 

צעד נוסף במודל של השלמת כדאיות כלכלית באמצעות מענק 

קביעת סכומי המענקים למתחמים שנבחרו נעשתה בהתאם לבדיקה שמאית שביצעה הרשות הממשלתית להתחדשות, ומטרתם לשפר את הכדאיות הכלכלית של מתחמים אלה, באופן שיאפשר את ביצוע פרויקט ההתחדשות. מדובר על שכונות המאופיינות בערכי קרקע נמוכים, כך שחידושן באמצעות פרויקטים של פינוי בינוי , בהעדר סיוע ממשלתי, לא מתאפשר. מהלך זה מהווה צעד נוסף בהפעלת המודל של השלמת כדאיות כלכלית באמצעות מענק כספי, ולא באמצעות הקצאה פיזית של קרקע משלימה כפי שהיה בעבר, לאחר שנמצא כי המודל החדש מאפשר את מתן הסיוע הממשלתי באופן יעיל, מדויק ומהיר יותר, ביחס להקצאת קרקע.

הדמיית תוכנית ההתחדשות בקריית משה (בר לוי אדריכלים ומתכנני ערים)הדמיית תוכנית ההתחדשות בקריית משה (בר לוי אדריכלים ומתכנני ערים)

הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית קידמה את תכנית ההתחדשות רחבת ההיקף לשכונת קריית משה בשיתוף עם עיריית רחובות. בדצמבר 2022 תיקצבה הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, באמצעות קול קורא דומה, עשרה מתחמים בשכונה בתקציב של 210 מיליון ₪. כתוצאה מזכיית היזמים, בהם אארוה ודמרי במענקים, התאפשר חלק מבניית כ-10,000 יחידות דיור על-פי התכנית המוצעת. המתחמים שלא זכו במכרזים האחרונים יוכלו לגשת למכרזים נוספים, אשר בכוונת הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית לפרסם בהמשך, עד שיתאפשר ביצועה של השכונה כולה. 

גם את התוכניות החלות על המתחמים בלוד קידמה הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית בשיתוף עם העירייה והמינהלת להתחדשות עירונית. מדובר בתוכנית רחבת היקף, אשר מציעה בנייתן של 3,650 יחידות דיור, וזאת במקום 982 יחידות דיור הקיימות. התכניות חילקו את השכונה למתחמי משנה, המאפשרים לכל קבוצת דיירים להתארגן ולבחור יזמים שונים בהליך תחרותי.  

יצחק גולדקנופף, שר הבינוי והשיכון: "קידום ההתחדשות העירונית משמעו מתן פתרון למשבר הדיור ושיפור איכות החיים והביטחון של תושבי הארץ. תושבי השכונות יקבלו בתים חדשים, באיכות חיים מודרנית, וגם תתאפשר צמיחתה של אוכלוסיית השכונות, במענה לביקוש הדירות בערים אלו. בימים אלו חשיבותה של ההתחדשות העירונית רק מתחדדת, ועידודה עומד כמטרה מרכזית על שולחני". 

אלעזר במברגר, מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית: "המענקים עליהם הודענו היום ליזמים הזוכים, יאפשרו כעת את התקדמות פרויקטים אלה משלב התכנון, לבניה ואכלוס. מדובר על מיזמים גדולים, בהיקף של שכונה שלמה, שחידושם ישפיע באופן דרמטי על איכות חייהם של אלפי תושבים שסבלו מתנאי דיור נחותים ואף קשים. אנו מממשיכים בקידומה של מדיניות ברורה לפיה גם מקומות שאינם כלכליים בראיית כוחות השוק, ונדרשים לסיוע ממשלתי כתנאי הכרחי לחידושם, יזכו לסיוע זה ולא יישארו מאחור.

"מדיניות זו מאפשרת לנו כיום לקדם את מימושם של מתחמים רבים בערים כדוגמת אשקלון, אילת, קריית שמונה, חצור הגלילית, צפת, טבריה, בית שאן ועוד, ערים אשר לא היו על מפת ההתחדשות העירונית לאורך שנים רבות, וישנו את פניהן בשנים הקרובות". 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:שיכון ובינוימטרופוליסהתחדשות עירוניתהרשות הממשלתית להתחדשות עירוניתאאורהרחובות
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...