גבתה כספים מעשרות רוכשים בניגוד לחוק: החברה משכה את הערר, ותשלם קנס של 4.8 מיליון שקל

חברת "ברכת השמש" בבעלות לייב וולדמן ויצחק שלמה אייזנשטיין, משכה את הערר שלה על קנס שהטיל עליה הממונה על חוק המכר עמית גריידי, שקבע כי הפרה את חוק המכר ולא הבטיחה את כספי הרוכשים בפרויקט בבית שמש

שיתוף הכתבה
הממונה על חוק המכר, עמית גריידי (רועי טפר)הממונה על חוק המכר, עמית גריידי (רועי טפר)

לאחר דיון בוועדת הערר בבית המשפט המחוזי בתל אביב החודש, על החלטת הממונה על חוק המכר עמית גריידי להטיל על חברת "ברכת השמש" עיצום כספי של 4.8 מיליון שקל - החברה החליטה למשוך את הערר, וכעת החלטת הממונה היא סופית. כך עולה מהודעת משרד הבינוי והשיכון היום (א').

הוועדה דנה בערר שהגישה "ברכת השמש", שבבעלות לייב וולדמן ויצחק שלמה אייזנשטיין, על החלטת ממונה חוק המכר במשרד הבינוי והשיכון  עמית גריידי, להטיל עליה עיצום כספי בסך 4.8 מיליון שקל בתחילת השנה, משום שהפרה את חוק המכר ולא הבטיחה את כספי הרוכשים

העיצום הכספי הוטל על החברה, לאחר הליך מינהלי שבוצע בשל חשדות שהועברו לגריידי מפרקליטות המדינה, לפיהן החברה כאמור הפרה את חוק המכר. לאחר סיום ההליך המינהלי מול החברה קבע הממונה כי החברה מכרה דירות וגבתה כספים רבים מעשרות רוכשים מבלי להבטיח את כספם על פי חוק, בפרויקט ברחוב שפת אמת ברמת בית שמש

עם סיום ההליך המינהלי נקבע כי על אף טענת החברה שלא מכרה דירות, נמצא כי התקיימה מכירה בדרך של צירוף הרוכשים לעמותות. כמו כן, קבע הממונה כי החברה היא היזם האמיתי של הפרויקט ובהתאם לכך חל עליה חוק המכר הקובע את הדרכים שבהן יש להבטיח את כספי רוכשי דירות. מאחר שהחברה לא עמדה בהוראות החוק ונקבע כי הייתה מוכרת הדירות, הוטל עליה עיצום כספי בגובה של 4.8 מיליון שקל.

במסגרת ההחלטה קבע הממונה כי "לא ניתן לקבל טענת המוכרת כי לא נמכרו דירות אלא רק 'זכות למגורים' בלבד שכן כלל הנסיבות מראות אחרת, לרבות אישורי החברות לפיהם הוקנו לרוכשים זכויות בדירות מסוימות, עם מחיר סופי, אשר נראה כתואם את מחירי הדירות בשוק באותה העת. נוסף על כך, פער הכוחות הגדול בין רוכש למוכר דירה, כעולה מהמסמכים שאוזכרו לעיל, יכול להביא למצב של הסכמים אשר נחתמים בין צדדים ואינם משקפים את רצונו של הרוכש ובמקביל – נוגדים את הוראות החוק.

"טענה הנוגעת לקבלת כספים בשווי מלא של מחיר דירה אך ללא העברה של הזכות בה לרוכש, ובכך פטורה המוכרת מכלל חובות ההגנה המוטלות עליה בחוק, אינה יכול להתקיים במקביל לחוקי המכר אשר מטרתם להגן על רוכשי דירות, גם אם זאת שיטת המוכרת - המסמכים עליהם הרוכשים חתומים – מעידים אחרת. חוק המכר הינו חוק קוגנטי (כופה),ובכך לא ניתן להתנות על זכויות הרוכשים. בהתאם לכך– החתום מטה דוחה טענת הגנה מרכזית זו של המוכרת".

וולדמן ואייזנשטיין קשורים גם לפרשה שכונתה "ההולילנד של בית שמש". על פי החשד, ב-2021 הם הפכו מבנה תורני לפרויקט נדל"ן למגורים לחסידי סאטמר ללא היתר. את הקרקע הם רכשו ב-2016 מהקבלן מיכאל בן דויד והיזם מרדכי קניג. על פי כתב האישום שהגישה הפרקליטות בנובמבר 2021, בן דוד שיחד את מהנדס העיר דאז דניאל צרפתי ובכירים נוספים בעירייה, כדי לשנות את ייעוד הקרקע ממבנה תורני למבני מגורים, כך שיוכלו למכור דירות.  

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון , יהודה מורגנשטרן: "ההליך המנהלי שניהל משרד הבינוי והשיכון , פרי שיתוף פעולה עם פרקליטות המדינה, שוועדת הערר אף לא מצאה מקום להתערב בו, יצר מערך אכיפה משמעותי, למען ההגנה על רוכשי הדירות וכספיהם. נמשיך לפעול לחיזוק נורמות עבודה בטוחות ששומרות על הרוכשים וגם מייצרות שוק חזק ובריא".

הממונה על חוק המכר במשרד הבינוי והשיכון, עמית גריידי: "אנו ממשיכים בכל העת לאכוף קיום הוראות חוק המכר, בדגש על הגנה על כספי רוכשי הדירות, מתוך הבנה כי עמידה בהוראות החוק מחזקת את הרוכשים והמוכרים כאחד".

את תגובתה של חברת "ברכת השמש" לא ניתן היה להשיג, והיא תובא לכשתתקבל. 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עמית גריידיהממונה על חוק המכרחוק המכרבית שמשמשרד השיכון והבינויברכת השמש
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...